נגידות בכוננות ספיגה

על הארכת הקדנציות של נגידות הבנקים המרכזיים בישראל ובארה"ב

בעוד שלושה חודשים, בחודש אוקטובר, צפויה נגידת בנק ישראל, ד"ר קרנית פלוג, לחתום ארבע שנים בתפקידה כנגידת בנק ישראל. רשמית, משרת נגידת בנק ישראל היא להיות, בין היתר, היועצת הכלכלית הבכירה של ממשלת ישראל. זאת, על אף שדומה כי דווקא במשרד ראש-הממשלה ובמשרד האוצר שכחו זאת, מבחירה, לפני זמן רב.

קדנציה של נגיד בנק מרכזי במדינת ישראל היא חמש שנים. לפיכך, במחצית השנייה של שנת 2018, תכריע הממשלה אם הנגידה פלוג - בהנחה שהיא אכן רוצה בכך - תמשיך בתפקידה לקדנציה נוספת, או שפלוג תסיים את תפקידה, ותשמש כנגידת הבנק המרכזי קדנציה אחת בלבד. נציין, כי מתוך 8 נגידי הבנק המרכזיים אשר קדמו לפלוג מאז קום המדינה, רק 3 נגידים כיהנו יותר מקדנציה אחת בתפקיד. כך שבבחינה היסטורית הארכת הקדנציה שלה אינה מובנת מאליה ואינה ברירת-מחדל.

הפארסה סביב מינויה של פלוג לתפקיד, בשנת 2013, עדיין צרובה בזיכרון של רבים מאיתנו, שזוכרים כי הבחירה בפלוג לנגידה היוותה ברירת-מחדל של ראש-ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כפועל יוצא מתקלות מגוחכות בהליך המינוי, וחיפוש עקר אחר כוכבים בינלאומיים נוטפי כריזמה לתפקיד הנגיד. הפארסה הזאת מחייבת היערכות טובה יותר של הדרג הפוליטי בואך 2018.

פלוג נכנסה לנעליו הגדולות של הנגיד פרופ' סטנלי פישר, אשר כיהן בתפקיד הנגיד בשנים 2005-2013, בתנאי פתיחה לא פשוטים, הן בכל האמור לסביבה הכלכלית המקומית והגלובלית, והן בכל האמור בלגיטימציה הפוליטית שלה.

הנגיד לשעבר פישר, שהוא סגן יו"רית הפדרל ריזרב כיום, נהנה מיוקרה בינלאומית יוצאת דופן, עקב ניסיונו העולמי העשיר, והיותו בשר מבשרה של האליטה הפיננסית הגלובלית. המוניטין הבינלאומי של פישר בצוותא עם המוניטין המקצועי שלו, ציידו את פישר בכוח לקדם מהלכים כלכליים שנויים במחלוקת במסדרונות הפוליטיים המקומיים.

המשענת הפוליטית הרעועה שעליה נשענה פלוג מיומה הראשון בתפקיד, תחת ראש-הממשלה נתניהו ושר האוצר דאז, יאיר לפיד, ובעיות אחרות, יצרו עבורה תנאי פתיחה שהיו רחוקים מלהיות אופטימליים לתפקיד כה רגיש הדורש לגיטימציה ורוח גבית מהמערכת הפוליטית המובילה. הבחירות המוקדמות לכנסת ה-20, שהתקיימו בחודש מארס 2015, והביאו להחלפתו של שר האוצר לפיד בשר האוצר משה כחלון, לא יצרו אף הן בן-ברית במשרד האוצר עבור פלוג ובנק ישראל.

מי שעוקב אחר נאומיה ומצגותיה של הנגידה פלוג, מזהה את חוט השני החברתי העולה מדבריה ומרעיונותיה. מדובר בתפיסה חברתית-כלכלית חריגה יחסית לנגידים מרכזיים הנתפסים ברובם כפרזנטורים של הקפיטליזם. מעניין, שלמרות העובדה שפלוג והשר כחלון חולקים עקרונות חברתיים משותפים, וטבעי היה כי הם ישלבו ידיים בקידום רעיונות אלה, המציאות שהשתקפה בתקשורת היא של קצר תקשורתי וחוסר כימיה. דברים אשר הביאו את כחלון למתוח פעמים רבות ביקורת פומבית על הבנק המרכזי, ואת בנק ישראל להשיב מהלומות משלו.

בהנחה כי הבחירות לכנסת ישראל יתקיימו במועדן (2019), והמבנה הקואליציוני הנוכחי יישמר, יהיו אלה השר כחלון ורה"מ נתניהו אשר יידרשו להחליט אם להעניק לפלוג את המפתחות לקדנציה נוספת כראשת הבנק המרכזי. לצד מערכת השיקולים המקצועית (שעליה נרחיב במאמר נפרד), אשר תקבע אם פלוג ראויה להיבחר לקדנציה נוספת, יהיו אלה מערכות היחסים האישיות של פלוג עם ראש-הממשלה ועם שר האוצר אשר יכתיבו במידה רבה את הבחירה המחודשת בפלוג למשרת-אמון זאת.

הפוליטיקה הישראלית לא המציאה את השיקולים האישיים והפוליטיים בבחירת נגיד בנק המרכזי. בהקשר זה, לראש-הממשלה נתניהו, אשר שאב חלק גדול מתפיסת העולם הכלכלית שלו בארה"ב, יש אילנות גבוהים להיתלות בהם. בחודש פברואר הקרוב, הנגידה האמריקאית ד"ר ג'נט ילן, תסיים קדנציה ראשונה בתפקידה, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ יידרש להחליט אם להאריך את מינויה בקדנציה נוספת או להחליפה בנגיד אחר מכוחותיו.

ילן מנווטת את המדיניות המוניטרית בארה"ב באומץ רב

נקודת הפתיחה של ילן במערכת היחסים שלה עם הנשיא הקפריזי טראמפ, הייתה גרועה במיוחד, והוא אף האשים אותה ערב הבחירות בקביעת ריבית בנק מרכזי נמוכה באופן מלאכותי, כדי לסייע לקודמו הנשיא ברק אובמה, והבטיח להחליפה. אך עברה חצי שנה בלבד מאז נכנס טראמפ לתפקידו, והטון שלו כלפי הנגידה ילן, התרכך. בנתונים הנוכחיים גדלה ההסתברות שטראמפ יאריך את כהונת הנגידה, למרות היותה מזוהה עם המפלגה הדמוקרטית, ואינה חולקת את עם הממשל המכהן את ערכי המפלגה.

נראה, כי העובדה שילן מנווטת את המדיניות המוניטרית בארה"ב באומץ רב, ואסטרטגית, היא מנהלת יציאה מורכבת מההתמכרות לתמריצים מוניטריים ענקיים, חשובה לאין ערוך משיוכה הפוליטי. כך שהנשיא המכהן למד להעריך את הסביבה הכלכלית הנוחה שמייצר עבורו הבנק המרכזי.

ההיסטוריה בארה"ב מלמדת, כי הנשיאים האמריקאים בעשורים האחרונים השכילו לבצע את הניתוק בין העמדות הפוליטיות של הנגיד לבין הבחירה במועמד המתאים לתפקיד הנגיד. הנשיא רונלד רייגן הרפובליקני, האריך את כהונתו של הנגיד פול וולקר, על אף שמונה על-ידי הנשיא ג'ימי קרטר הדמוקרטי. הנשיא ביל קלינטון (הדמוקרט) האריך את הקדנציה של אלן גרינספאן הרפובליקני; וכך עשה גם אובמה אשר מינה מחדש את בן ברננקי הרפובליקני, מינוי של הנשיא הרפובליקני ג'ורג בוש.

השאיפה של כל אזרח ישראלי - לרבות אנשי הממשל - צריכה להיות כי רגע לפני שנגידת בנק ישראל תסיים קדנציה מלאה, הממשלה תוודא כי בתפקיד נגיד/ה הבנק המרכזי של ישראל בשנים הבאות, יישב האדם המתאים ביותר לתפקיד, וכי שיקולים פוליטיים וטעמים אישיים יהיו משניים, אם בכלל, לעומת השיקולים המקצועיים הטהורים, באיוש משרה כלכלית חשובה זו.

■ הכותב הוא אסטרטג ראשי בקבוצת איילון.