הזוי: אי סודי לגברים בלבד הוכרז כאתר מורשת באונסק"ו

שוב סערה באונסק"ו: אחרי ההכרזה על מערת המכפלה כאתר מורשת של העם הפלסטיני, החליט ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם להגדיר את האי היפני אוקינושימה - שנשים לא מורשות להיכנס אליו - כאתר מורשת עולמי

אי לגברים בלבד , אונישימה יפן / צילום: מתוך הוידאו
אי לגברים בלבד , אונישימה יפן / צילום: מתוך הוידאו

אונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם, שוב מעורר מחלוקת, כשביום שישי האחרון הגדיר כאתר מורשת עולמי את האי היפני אוקינושימה - שנשים לא מורשות להיכנס אליו.

סביב המסורת של האי שרויה סודיות, והסיבה לכך שנשים אינן מורשות להיכנס אליו מעולם לא נחשפה, אך לפי תיאוריה אחת, ששאובה מהתרבות היפנית, הסיבה קשורה לטומאתו לכאורה של דם הווסת. באי אוקינושימה נמצא המקדש אוקיצו אשר נבנה במאה ה-17 כדי לקיים בו תפילות לשלומם של מלחים.

הגברים, שמורשים לעלות לאי, צריכים להתפשט מבגדיהם ולעבור טבילה. כשהם עוזבים את האי, אסור להם לקחת עמם מזכרות או בכלל לספר על אודות ביקורם. כיום מגיעים לאי מבקרים רק ביום אחד בשנה, ב-27 במאי, ומספרם מוגבל ל-200.

מספר אתרי המורשת העולמיים ביפן עומד כעת על 21. המעמד החדש של האי יעניק לו גישה לתרומות, אף שתושבים ביפן העלו חשש כי האי יינזק אם מספר רב מידי של תיירי יפקדו אותו.

כל זה, אגב, מתרחש באותה עת בה הכריז אונסק"ו על מערת המכפלה CJCRUI כאתר מורשת של העם הפלסטיני. מערכת השיקולים של הארגון גם במקרה הזה מעוררת לא מעט שאלות.