פסקל סוריו - מועמד מוביל למשרת מנכ"ל טבע

סוריו משמש כיום כמנכ"ל חברת התרופות אסטרה-זנקה, הנסחרת לפי שווי של כ-86 מיליארד דולר ■ כיהן בתפקידים בכירים ברוש ו-אוונטיס ■ טבע: "לא מגיבים לשמועות בשוק"

פסקל סוריו / צילום: רויטרס
פסקל סוריו / צילום: רויטרס

פסקל סוריו הוא האדם שיצטרך, ככל הנראה, להתמודד בקרוב עם האתגרים הכרוכים בניהולה של חברת התרופות טבע. סוריו (Soriot), המכהן כיום כמנכ"ל חברת התרופות האירופית אסטרה-זנקה, הוא מועמד מוביל לתפקיד מנכ"ל טבע. הוא צפוי להחליף בתפקיד את יצחק פטרבורג, ששימש ממלא מקום לאחר עזיבתו של ארז ויגודמן, במשך כחמישה חודשים.

מטבע נמסר בתגובה כי "כפי שאמר בעבר יו"ר החברה, ד"ר סול בארר, העדיפות העליונה שלו היא תהליך האיתור הגלובלי למציאת מועמד בעל שיעור קומה עולמי, עם ניסיון נרחב ומעמיק בענף הפארמה, כדי לשמש מנכ"ל החברה הקבוע. אנו לא מגיבים לשמועות בשוק".

סוריו הצרפתי (58) מנהל את אסטרה-זנקה כארבע שנים וחצי, אחרי שבעבר כיהן בתפקידים בכירים בחברות הפארמה רוש ואבנטיס. סוריו הוא וטרינר בהשכלתו ובעל תואר שני במינהל עסקים. אחת הדרישות של טבע בעבר היתה שהמנכ"ל ינהל את החברה מישראל, אבל באחרונה התגברו הסימנים לכך שהחברה לא בהכרח תתעקש על כך, ובשיחת הוועידה האחרונה שניהלה טבע, השיב היו"ר בארר על שאלה בעניין: "אנחנו מחפשים ברחבי העולם את המועמד הטוב ביותר לטבע. אנחנו מחויבים, ברגע שנמצא מועמד כזה, להביא אותו לטבע, ונעשה מה שצריך לגרום לזה לקרות".

נכון להיום, שתי החברות המעורבות לא פרסמו דיווח בנושא. ואולם, בשוק ההון הגיבו בחיוב לאפשרות מינויו של מנכ"ל שהוא בעל ניסיון בשוק הפארמה ובכיר בתחום. מנגד, מה שאין לסוריו הוא ניסיון רב בשוק הגנרי, שממנו צמחה טבע ושבו כיום עיקר פעילותה, בעיקר לאחר רכישת הענק של אקטביס שהושלמה לפני שנה.

מניית טבע קפצה אתמול בבורסת ניו יורק ב-3.6% במחזור מסחר גדול מאוד. שווי השוק של טבע ננעל על 32.6 מיליארד דולר, לאחר שהמניה כבר עלתה בכ-17% מאז השפל שנרשם בה בסוף מאי.

נזכיר כי בין המנכ"לים האחרונים של טבע, שניים - שלמה ינאי וארז ויגודמן - לא הגיעו משוק הפארמה, אבל ניהלו קודם לכן חברות, ומנכ"ל אחד - ג'רמי לוין - הגיע משוק הפארמה, אבל ללא ניסיון קודם כמנכ"ל של חברה גדולה.

"לסוריו ניסיון מוגבל בגנריקה"

אסטרה-זנקה נסחרת בלונדון ובניו יורק לפי שווי של 86 מיליארד דולר, אחרי עלייה של כ-41% במניה מאז תחילת כהונתו של סוריו כמנכ"ל, ועלייה של 23% מתחילת 2017.

"מנהיג עם קבלות שאוהב אתגרים קשים", כך הגדיר היום את סוריו אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי, סטיבן טפר. לדבריו, אם הדיווחים נכונים, "מדובר במינוי של מנהיג בעל ניסיון ניהולי עשיר ובינלאומי, במסגרת תפקידיו כמנכ"ל אסטרה-זנקה ומנכ"ל ג'ננטק, וכן בתפקידי סמנכ"ל תפעול ברוש ובאוונטיס ארה"ב. אף שסוריו כבר השתלב בכמה חברות עם מגוון תרבויות, עוד מוקדם לדעת איך ישתלב בתרבות של טבע.

"חשוב לציין שכשקיבל את הניהול של אסטרה-זנקה, היא היתה במצב קשה, עם צבר מו"פ דליל ופקיעה של פטנטים, והוא הצליח להרים את החברה ולבנות מחדש את צבר המו"פ, תוך שהוא הודף ניסיון השתלטות של פייזר", הוסיף טפר. בשורה התחתונה, לדבריו, "אם זה אכן נכון, מדובר במינוי מעולה. סביר להניח שהכיוון האסטרטגי יהיה בפיתוח הצד האינובטיבי של טבע, תוך שימור וייעול הפעילות הגנרית".

גם בקרדיט סוויס התייחסו לדיווח, וכתבו כי מדובר במינוי מפתיע. "בחירתו של סוריו כמנכ"ל חדש מפתיעה מהפרספקטיבה של טבע, אף שאנחנו מאמינים שתתקבל היטב על ידי המשקיעים, שמחכים למנהיג אמין מתחום הפארמה שינהל את החברה, שעברה סדרת משברים", כתב האנליסט ואמיל דיוואן. "עם זאת, 60% מהכנסות החברה מגיעות מהפעילות הגנרית, שבה לסוריו יש ניסיון מוגבל.

"אנחנו חושבים שהאינטגרציה של אקטביס לטבע עדיין צריכה להימצא בעדיפות עליונה, אחרי כמה ששילמו על החברה הנרכשת, אלא אם יש פה רצון של החברה להתרחק משורשיה הגנריים. במקרה שדבר המינוי הוא נכון, אנחנו תוהים אם צפויה בהמשך הכרזה הנוגעת להתמקדות רבה יותר בפעילות התרופות הייחודיות".

דיוואן הוסיף כי בתחום זה, סוריו מביא עמו ניסיון רב מאסטרה-זנקה בכמה תחומי פעילות מרכזיים של טבע - במוצרי הנשימה ובתחום המוח (Neuroscience) - אבל "באופן אירוני", כהגדרתו, "טבע יוצאת מתחום האונקולוגיה, שהוא פוקוס מרכזי באסטרה-זנקה".

טבע תידרש לשלם שכר גבוה

היום צפויה להיערך אסיפת בעלי המניות של טבע, ובה יתבקשו בעלי המניות לאשר, בין השאר, את התגמולים למנכ"ל הזמני, פטרבורג. כשטבע זימנה את האסיפה, ונודע שפטרבורג עשוי להרוויח עד 9.2 מיליון דולר בשנה - באופן יחסי, לפי משך כהונתו הזמנית ובהנחה של בונוס מקסימלי - היתה התמרמרות מסוימת בקרב בעלי המניות.

ואולם, נראה כי עלות שכרו של המנכ"ל החדש תהיה גבוהה יותר. אין ספק שכדי למשוך מנכ"ל בעל שיעור קומה, טבע תידרש לשלם היטב. באסטרה-זנקה סוריו קיבל ב-2016 חבילת שכר של 13.4 מיליון ליש"ט (כ-17 מיליון דולר, לפי שער החליפין הנוכחי) - עלייה של 68% ביחס לשכרו ב-2015. פעמיים התמרדו בעלי מניות בחברה נגד שכרו, וכ-39% מהם התנגדו לחבילת השכר גם באסיפה השנה וגם ב-2015.

עם זאת, מדובר בהצבעה על בסיס ייעוץ, שאינה מחייבת את החברה. נזכיר כי עלות שכרו של ויגודמן כמנכ"ל טבע ב-2016 היתה 5.3 מיליון דולר.