בשל עומס החום: צפי למחסור בירקות, מחיר הפירות צפוי לרדת

מחסור של 20% מצריכת המלפפונים המקומית ■ הירקות שצפויים להתייקר באופן מיידי: מלפפון, גזר ופלפל ■ אם החום הקיצוני יימשך, צפוי מחסור בעגבניות בעוד כחודש

ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי
ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי

בעקבות עומס החום והעונתיות: מחסור בירקות, ובייחוד במלפפונים, צפוי להביא לעליית מחירים מיידית. בחודש הקרוב צפוי להיות מחסור בעיקר במלפפונים, בשיעור של כ-20% מסך הצריכה המקומית, כך מערכים היום במשרד החקלאות. על פי ההערכה אם ימי החום הקיצוני יימשכו, בעוד כחודש יהיה גם מחסור קל בעגבניות. לנוכח המחסור במלפפונים, צפויה להיות עלייה במחירם.

הטמפרטורות הגבוהות גורמות לפגיעה בפרחים כך שהם אינם מסוגלים להתפתח לירק מסחרי, במיוחד במלפפון ועגבניות. בגידולי עלים, כמו חסה וכרוב, עיקר הפגיעה היא באיכות - החום הכבד גורם לראשי חסה וכרוב קטנים יותר.

גורם בכיר בענף אמר היום ל"גלובס": "מחירם של המלפפונים, הגזרים והפלפלים צפוי לעלות באופן מיידי. מחיר הגזר בדרך כלל מתייקר בקיץ בשל עלויות הקירור, ואנחנו צפויים לראות עלייה של כשקל לק"ג במחיר לצרכן. בנוסף לכך, המלפפונים שהם המוצר הכי רגיש צפויים להתייקר גם הם ומחירם לצרכן צפוי לעלות מ-5.20 ל-6-7 שקלים לק"ג במחיר לצרכן. בתקופות שמחיר המלפפון גבוה מאשרים יבוא מללפונים ללא מכס מירדן, ולכן המחסור עצמו לא צפוי להיות משמעותי. ירק נוסף שצפוי להתייקר בגלל העונתיות הוא הפלפל".

במקביל לנוכח העודף הצפוי בכמות הפירות בשוק, במשרד צופים לירידה במחירם. החום וההבשלה המוקדמת גורמים לעודף בכמויות הפירות, ובענף זה דווקא צפויה ירידה במחירי השוק עם היצע פירות גדול יותר, לנוכח הבשלתם המהירה של אפרסקים, שזיפים, נקטרינות וענבים.