הכנסת לליצמן: הצג דוח שהצביע על עלייה בשיעור המעשנים

שר הבריאות: "אני לא מגיש היום את הדוח מכיוון שיש השגות מקצועיות לגבי המדידה שהתבצעה בו. קשה לי להעריך כרגע מתי כן נגיש אותו, אבל אזרז מאוד את התהליך"

יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור
יעקב ליצמן / צילום: אוריה תדמור

בוועדת העבודה והבריאות של הכנסת ציפו היום (ד') בדריכות לרגע בו יציג שר הבריאות, יעקב ליצמן, את ממצאי הדוח השנתי על מצב העישון בישראל. בפועל, ליצמן הפתיע כשהצהיר כבר בפתח דבריו כי אין לו שום כוונה לעשות זאת, למרות התכנון והציפייה. "אני לא מגיש היום את הדוח מכיוון שיש השגות מקצועיות לגבי המדידה שהתבצעה בו. קשה לי להעריך כרגע מתי כן נגיש אותו, אבל אזרז מאוד את התהליך", הוא הבהיר.

ההפתעה בוועדה הייתה גדולה משום שהדוח הזה כבר פורסם למעשה על ידי המשרד ב-1 ביוני האחרון, ואף זכה לכותרת: "דוח שר הבריאות על העישון לשנת 2016". למה שדוח הנושא את שמו של השר, כזה שהופץ בידי המשרד כבר לפני למעלה מחודש וחצי, לא יוצג על ידו? עם פרסום הדוח, התעוררה מהומה סביב הנתון שהצביע על עלייה ראשונה מזה שנים בשיעור המעשנים בישראל - עלייה שיוחסה להתנגדות שהפעיל ליצמן על הגורמים המקצועיים במשרדו שביקשו להגביר את הרגולציה על חברות הטבק ועל העישון בכלל.

ליצמן, נזכיר, התעקש, בין היתר, שלא להטיל על סיגריות אלקטרוניות מגבלות דומות, וגם כשעשה זאת לאחר שורה של תחקירים שפרסם העיתונאי חיים ריבלין בערוץ 2, הוא החריג את הסיגריה האלקטרונית החדשה ("אייקוס") של ענקית הטבק פיליפ מוריס. באותם תחקירים התברר כי ליצמן נפגש עם בכירים בחברה ועם הלוביסטים שלה מטעם "פוליסי" של בוריס קרסני, כשבמקביל תועד כיצד מאכער המועסק בעיתון "המודיע" בו מועסקת רעייתו של ליצמן, דורש ומקבל מעטפת מזומנים עבור סידור פגישה בין ליצמן למי שהתחזו ליבואני סיגריות אלקטרוניות - פגישה שאכן התקיימה במהרה ובה תועד ליצמן כשהוא אומר: "עכשיו אני בעניין של ג'אנק פוד, לא ג'אנק עישון".

על פי הדוח שלא הוצג היום לבסוף, שיעור המעשנים עמד אשתקד על 22.5% בקרב בני 21 ומעלה - עלייה של 2.7% בתוך שנה. שיעור העישון בקרב גברים בישראל גבוה במיוחד ועומד על 31.1%, לעומת 25.6% על פי הממוצע במדינות האיחוד האירופי.

כמו במקרים קודמים, מי שהתייצב לימינו של ליצמן על אף המחלוקת מצד הדרג המקצועי הוא מנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב. "יש עלייה בלתי מוסברת ובלתי סבירה בעישון בנתונים של 2016 לעומת 2015", הוא אמר. "אנחנו מעדיפים לבצע השלמות ניתוחיות של הנתונים והכל ייעשה בשקיפות". ליצמן ובר סימן טוב הודיעו לחברי הוועדה כי בניגוד לטענות שנשמעו לאחרונה בכוונתם דווקא להחמיר את החקיקה נגד עישון, כולל איסור מוחלט על עישון במסעדות (יבוטלו אזורי העישון), בתי חולים, בתי אבות, מבני ספורט, חניונים, גני חיות ועוד. השניים הבהירו כי יגבילו באופן מחמיר יותר גם את הפרסום של מוצרי טבק, וכי הם ממתינים לעמדת משרד האוצר בעניין. בין הצעדים המתוכננים גם הסמכת מפקחים ארציים לאכיפת העישון מטעם משרד הבריאות, זאת לאור הטענה של ליצמן כי "השלטון המקומי לא עושה כלום לצערי בעניין".

ההבטחות של ליצמן, איך נאמר, לא ממש הספיקו לחברי הוועדה. "לא עשית דבר בעניין הזה במשך שנתיים", הטיחה בו שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (יש עתיד). "התנגדת לכל הצעות החוק נגד עישון שאני העליתי. מדוע אתה מאפשר מכירת 'אייקוס'? תפעל כמו בארה"ב, שם אסרו את שיווק המוצר עד שיוכח שאינו מזיק. אתה נותן לחברה צינית, שמוכרת לנו שקרים בעטיפת צלופן, להמשיך ולזרוע מוות", היא האשימה. ליצמן אמר בתגובה כי "חלות על המוצר אותן מגבלות כמו על יתר הסיגריות" - אולם בפועל הדבר פשוט לא נכון, בין היתר בתחום המיסוי.

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) תקף את ליצמן בבטן הרכה שלו: "האם תסכים שבעיתון 'המודיע' יפרסמו מודעה המעודדת צריכת בשר חזיר? אני משוכנע שלא. אז מדוע העיתונות החרדית היא גדול מפרסמי הסיגריות? מדוע התנגדת ליוזמתי לאסור על עישון ברכב המסיע ילדים? כפי שנלחמת למען טיפולי שיניים לילדים, הילחם גם כאן". גליק ביקר גם את ההתנגדות של ליצמן לאסור כליל על פרסום מוצרי טבק, ושוב לחץ על כמה כפתורים רגישים אצלו. לדבריו, התוכנית שמבקשת לחייב את חברת הטבק לפרסם מודעת אזהרה השווה בגודלה למודעה הפרסומית, לא משרתת את המטרה. "זה כמו שתופיע ב'המודיע' מודעה גדולה לעידוד קניית חזיר 'מאוד טעים ומאוד בריא', ומולה או בתוך העמוד תופיע מודעה שבה יהיה רשום 'מן הראוי להמנע מאכילת חזיר'. אני בטוח שלא תתמוך בזה".

ההתקפה על ליצמן הלכה ונמשכה מצד כל הקשת הפוליטית. "המשרד לא אגרסיבי מספיק במאבקו בעישון", טען ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני). "ידן של חברות הסיגריות על העליונה תמיד. הטריקים שלהן אינסופיים, כולל פרסום סמוי וכתבות ממומנות". חבר מפלגתו, נחמן שי, הוסיף: "אני לא מרגיש שהכרזת מלחמה על העישון, ואני יודע שכשאתה רוצה להוביל משהו אתה עושה את זה. החברה הישראלית נאלצת לשאת על גבה ולממן טיפולים ואשפוזים בשל בחירת אזרחים לעשן".

גם ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה בעניין: "מדינת ישראל נרדמה במאבק הזה. הצעדים הננקטים הם מאוד מינוריים ולא מרחיקי לכת". יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), הודיע כי הוועדה תתמוך בחקיקה שתאפשר לתבוע את חברות הסיגריות בגין נזקי עישון. הוא ציין כי מיד עם הצגת הדוח "המתוקן" של המשרד הוועדה תקיים דיון נוסף. מתי זה יקרה? זה הדבר היחיד, כאמור, שליצמן לא הבטיח היום.