בקרוב: הסוף למבצעים פיקטיביים ברשתות ובחנויות בישראל

חוק שיזמו שר הכלכלה אלי כהן והרשות להגנת הצרכן, אשר עבר בקריאה ראשונה, בא להבטיח כי בזמן "מבצע" תהיה הורדת מחירים אמיתית - ולמגר טריקים של הרשתות שמטעים את הצרכנים

מבצעים/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
מבצעים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האם אנו בדרך לבשורה צרכנית נוספת? בכנסת עבר היום (ג') בקריאה ראשונה חוק שעשוי לשים סוף למבצעים פיקטיביים של חברות מסחריות. החוק, ביוזמת שר הכלכלה אלי כהן והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, קובע כי בזמן מבצע תהיה הורדת מחירים אמיתית של רשתות וחנויות.

הכוונה היא למגר טריקים, בנוסח העלאת מחיר רגע לפני מבצע - שנועד להגדיל לכאורה את שיעור ההנחה; מניעת מצב שבו מוצרים נמכרים "במבצע" לאורך כל השנה ומצב של "ניפוח המחיר", כלומר העלאת מחיר המוצר או השירות ליום או יומיים, רק לשם הורדתו בהמשך, במטרה להציג הנחה גבוהה יותר.

נקודת המוצא של החוק היא שהצרכנים הישראלים, חובבי המבצעים, מושפעים מהנחות וקונים יותר בעת מבצעים.

החוק, שכאמור עבר בקריאה ראשונה, מגדיר את מחיר הייחוס ממנו ניתן לגזור מבצע. למשל: החוק מגדיר כי מבצע יתקיים למשך זמן מוגבל (משום שמבצע המתקיים למשך תקופה ארוכה הוא למעשה מחיר שוטף ולא מחיר מבצע); וייקבע זמן מינימלי בו המוצר צריך להימכר במחיר המקורי לפני היציאה למבצע.

שר הכלכלה אלי כהן התייחס אל החוק באומרו כי "מטרת המהלך היא שבזמן מבצע תהיה הורדת מחירים אמיתית. זאת במטרה לקדם תחרות אמיתית במשק שתתבסס על מחירו של המוצר, איכותו והאטרקטיביות שלו - ולא על שיבוש דעתו של הצרכן. הרפורמה היא צעד נוסף במאבק להורדת יוקר המחיה. חיזוק מערך ההגנה על הצרכן הישראלי וקביעת כללים שיקדמו צרכנות הוגנת הם הכרחיים. צרכן צריך לקבל את מלוא המידע הנדרש לו על-מנת לכלכל בתבונה את החלטותיו ולבצע רכישה מושכלת".

מיכאל אטלן, יו"ר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הוסיף כי "האלף-בית של סחר הוגן הוא למשוך את הצרכן על בסיס מידע אמיתי גלוי ושקוף". לדבריו, "הרפורמה שמובילה הרשות היא תוצר של לקחים מהאכיפה בשטח של הוראות הקיימות בעניין מבצעים".

החוק מתייחס לנהוג במדינות שונות בעולם. כך למשל, באנגליה מחיר המקור ממנו נגזרת ההנחה צריך להיות מחיר אמיתי ולא מחיר מנופח - כך שכאשר משווים למחיר מכירה קודם, צריך להבטיח שהוא נגבה למשך תקופת זמן סבירה. בפינלנד חל קיים איסור על העלאה מלאכותית של מחיר לפני מבצע. במשך שנה קלנדרית חנות יכולה לערוך מבצע בתקופה כוללת של עד 3 חודשים ולא יותר מחודשיים ברצף. במדינת קליפורניה שבארה"ב מחיר הייחוס הוא המחיר שהיה תקף ב-3 החודשים לפני תחילת המבצע, ובאוסטרליה עסקים המשווים בין מחיר מוצר נוכחי למחיר קודם צריכים להבטיח שהצרכנים לא יוטעו לגבי החיסכון שיכולים להשיג ועוד.