לכחלון יש סיבה לדאגה

האמוק נגמר, אבל השוק עדיין חי וקיים

משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח
משה כחלון בכנס לשכת רואי החשבון / יוד צילומים יהודה בן יתח

סיכום המחצית בענף המשכנתאות מצטרף לנתונים שפורסמו בחודשים האחרונים והצביעו על שוק דיור המדשדש במקום. ממוצע המשכנתאות החודשי (4.34 מיליארד שקל) היה נמוך ב-11% מהממוצע בשנת 2016 (4.89 מיליארד שקל), אז נרשמה ירידה בשיעור דומה בהשוואה לשנת 2015 (5.4 מיליארד שקל בחודש). הישראלים על הגדר, וממתינים לראות מה ילד יום ומה יעלה בגורלן של הבטחות שר האוצר ופקידיו.

יחד עם זאת, לשר האוצר כחלון יש דווקא סיבה לדאגה. באמצע יוני הוא הודיע על הגרלת ענק של דירות מחיר למשתכן. 15 אלף דירות מסובסדות בכל הארץ, הנחה של 200 אלף שקל לפחות לדירה. בהמשך, הבטיח שר האוצר, יהיו הגרלות לעוד 30 אלף דירות עד סוף השנה. באוצר האמינו שנמצא ה"גיים ציינג'ר". הרציונל היה ברור: מחוסרי הדירות יחכו להגרלה ('כמעט כל כרטיס זוכה'), ולמשפרי הדיור, גם מי שלהוטים לעבור הלאה, ממילא לא יהיה למי למכור את דירתם הישנה (ובכלל, שווה להם לחכות לירידות ולצמצום הפער בין הדירה הישנה לחדשה). במקביל, המשקיעים גם ככה הולכים ומתמעטים בשוק הדיור - על רקע ביטול הפטור ממס שבח בממשלה הקודמת, העלאת מס הרכישה ל-8% לפחות בתחילת הקדנציה של כחלון, והחוק למיסוי ביתר למחזיקי 2.5 דירות ויותר (שעדיין תלוי ועומד להכרעה בבג"ץ).

ואם השוק קפוא, אמרו באוצר, הקבלנים יהיו חייבים למהר ולהוריד מחירים בניסיון לייצר תזרים מזומנים ולהתגלגל הלאה.

אבל מסתבר ששוק המשכנתאות לא עוצר לפקודתו של כחלון: ביוני נלקחו 7,220 משכנתאות לרכישת דירה, בהיקף כולל של 4.88 מיליארד שקל - הנתון הגבוה ביותר מתחילת השנה. היקף משכנתה ממוצעת עמד בחודש שעבר על 676 אלף שקל, לעומת ממוצע של 656 אלף שקל במחצית ו-663 אלף שקל בשנה שעברה. זאת, כאשר הגידול במכירת דירות מחיר למשתכן השפיע לכל היותר רק בשוליים.

ועם כל הכבוד לירידה החצי שנתית באשראי לדיור - השוק עדיין חי ובועט. 4.34 מיליארד שקל לחודש ממוצע, נתון שקפץ בחודש האחרון של המחצית ל-4.88 מיליארד שקל, זה בוודאי לא שוק מת או שוק בהקפאה (גם אם הוא כבר לא באמוק כמו בעבר הלא רחוק).

מעבר לכך, העובדה ש-38% מהמשכנתאות ניטלות כיום מעל לשווי דירה של 2 מיליון שקל (לעומת 32.5% בשנת 2015), מלמדת על המשך עליית המחירים ועל חציית רף מחיר שבעבר נראה כמעט דמיוני (והיום יותר משליש מהדירות נמכרות מעליו). נתח גדול כל כך לדירות יקרות כל כך מצביע גם על השינוי המתרחב בתמהיל הקונים - גיאוגרפית וכלכלית. שוק דיור לעשירים בלבד.

מבחינתם של הקונים, שר האוצר משחק כעת עם הגרלות לישראל אחרת, זו של הפריפריה. שיגריל כחלון כמה דירות שהוא רוצה באשקלון, בקריית ביאליק או בבאר שבע, אבל הם לא רואים איך זה משפיע על דירות היוקרה של תל אביב והסביבה. מוצרים תחליפיים? מדינה קטנה? ספרו את זה לאנשים שלא מצליחים לצאת בבוקר אפילו מראש העין.