חוק חובת המכירה בספורט יתעכב; כבל: "אין אח ורע ליצרים פה"

ועדת הכלכלה עסקה היום שוב בחוק שנועד ליצור רפורמה בשוק זכויות שידורי הספורט, בדיון שכלל הרבה אמוציות אך לא כלל התקדמות משמעותית ■ ח"כ מיקי זוהר, שמתנגד למהלך למרות שהוא יוזמה של הקואליציה: "אני שואל למה הבאנו את החוק הזה?"

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

ועדת הכלכלה של הכנסת סיימה היום (ג') עוד דיון בנושא "חוק חובת המכירה" שלשידורי הספורט, מבלי שהשלימה את הדיונים בו ומבלי להעביר אותו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.

לקראת הדיון ובמהלכו האווירה הייתה סוערת ורוויית אמוציות, אך מי שעוקב אחרי החוק הזה - שבמקור נכלל עוד בחוק ההסדרים ומסתמך על המלצות ועדת פילבר שפורסמו לפני יותר משנה - לא היה יכול שלא להביט על כל העניין במבט ספקני.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שוב פתח את הדיון בהצהרות לוחמניות ובשפתו הציורית והתייחס ללחצים שלטענתו מופעלים עליו ועל חברי כנסת נוספים בעניין. הוא הודיע כי לא יהסס לפנות ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה שיבדקו את ההליך, וקבע כי "מדובר בחוק צרכני ממדרגה עליונה, והוועדה תסיים להכין אותו לקריאה שנייה ושלישית כבר במהלך הפגרה".

גם אם כוונותיו של כבל טובות, אי-אפשר היה שלא להיזכר בכך שלפני למעלה מחצי שנה, כשהחוק הוצא מחוק הסדרים בתיאום עם האוצר, הוא הצהיר בהתרגשות גדולה: "בי נשבעתי - במהלך ינואר אני לא אוותר (ואעביר את החוק)". אחר-כך הבטיח כבל כי החוק יעבור בתחילת מושב הכנסת הנוכחי, בהמשך הבטיח כי החוק יעבור בסיום המושב הנוכחי, והיום התברר - לא במפתיע - שגם זה כבר לא יקרה.

בנוסף לכך, נוסח החוק המקורי כבר עבר שינוי וריכוך. החוק שאותו מנסים להעביר כעת כלל לא כולל את הרובד השני של היוזמה, שמדבר על חובת מכירה של שבעת מפעלי הספורט המרכזיים (ליגת האלופות, ליגת העל המקומית וכו') - אלא רק על חובה של מכירה לכל הפלטפורמות במחיר שווה פר-מנוי של הערוצים עצמם (כמו ערוצי ספורט 5 של RGE, או ערוצי ספורט 1 עד ספורט 4 של צ'רלטון).

בשוק טוענים כי דווקא הרובד השני הוא הרובד המשמעותי, ובעבר אף אמרה ל"גלובס" יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, שהייתה חברה בוועדת פילבר, כי ללא הרובד השני החוק למעשה מיותר. על רקע כל אלה, אפשר כאמור להתייחס עם יותר מגרגר של מלח לדרמה שהתחוללה היום בוועדה.

כבל, שלזכותו יש לציין שבסופו של דבר הוא חבר כנסת מהאופוזיציה שמנסה לקדם יוזמה של משרד האוצר, אמר כי "אם הממשלה סבורה שהצעת החוק לא ראויה, או שאין למה מקום או שהיא הונחה בטעות - שתתכבד ותמשוך אותה. אין אח ורע ליצרים שמתגלים פה, חברי כנסת מבוהלים שואלים אותי 'מה נעשה', כשאפשר לחשוב שביקשתי מהם לחדור לכור. כללי המשחק אבדו כאן, ומי שחושב שהוא יהלך עליי אימים - טועה".

לאודי מילנר, מנכ"ל ONE, אמר כבל: "אני לא מפחד ממך ומהלחצים שאתה מפעיל על חברי כנסת".

בהקשר זה יש לציין כי אחרי שסלקום סגרה עם 3 החברות שבבעלותן ערוצי הספורט, סביב החוק בגלגולו הנוכחי נוצרה מתיחות בין פרטנר ל-ONE, לאחר שפרטנר עולה כרגע לאוויר ללא הערוץ שמשדר את הליגה הספרדית.

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), שמתנגד לחוק למרות שמדובר בחוק של הקואליציה, הבהיר במהלך הדיון כי אין לו עניין אישי בסוגיה, וטען כי ההצעה תביא לעליית מחירים לצרכן. לדבריו, הוא מחזיק במכתב שקיבל מכל בעלי זכויות שידורי הספורט בעולם, לפיו הם מאיימים כי אם החוק יאושר, הם יפסיקו למכור לישראל זכויות שידורי ספורט ויטילו פה חרם. "כשאני רואה חרם והעלאת מחירים, אני שואל למה הבאנו את החוק", אמר.

זוהר התייחס בדבריו לכך שכעת החברה המרכזית שמעוניינת בחוק היא פרטנר, והעלה טענות, שקשה להתייחס אליהן ברצינות, שלפיהן "הלובינג הזה לפרטנר נובע מכך שסמנכ"ל הרגולציה של החברה עבד באגף התקציבים (של האוצר)".

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, התייחסה בחריפות להאשמות והזכירה כי "אף פקיד לא עובד לבד, והצעת החוק זוכה לגיבוי מלא של הממונה על התקציבים במשרד, לגיבוי מלא שלה ושל אנשי מקצוע רבים נוספים. כולנו עומדים כחומה בצורה מאחורי הצעת החוק הזו, שמקדמת את התחרות ונועדה להיטיב עם הצרכן".

במהלך הישיבה החלה הוועדה לדון בסעיפי ההצעה ועסקה במנגנון הבוררות אליו יפנו הצדדים, הפלטפורמות ובעלי הערוצים, במקרה שלא יצליחו להגיע להסכמה על המחיר.

כאמור, גם הפעם הוועדה לא סיימה להכין את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. כבל, למקרה שתהיתם, הכריז בתום הדיון כי בכוונתו להביא את ההצעה לאישור עוד בפגרת הקיץ.