מוצרי החלב של טרה עוברים לכשרות בד"ץ העדה החרדית

אחרי 60 שנה: טרה מחליפה את כשרות הבד"ץ שלה מכשרות אגודת ישראל לכשרות העדה החרדית ■ להסרת הכשרות יש השלכות משמעותיות על שוק החלב, ומי שעשויה להיות המרוויחה העיקרית בתקופה זו היא חברת תנובה

מוצרי טרה / צילום: רויטרס
מוצרי טרה / צילום: רויטרס

בשנה האחרונה בטרה מתכוננים לתהליך שדרוג הכשרות לשדרוג הבד"ץ העדה החרדית בתהליך ארוך ומורכב שכולל הן את הרפתות והן את המחלבה עצמה. בימים הקרובים טרה תחל לשווק מוצרים ראשונים עם בד"ץ העדה החרדית, כשהמוצר הראשון שיכנס בכשרות החדשה הוא החלב הטרי. גם בתקופת הביניים של המעבר בין שתי הכשרויות עומדים מוצרי החברה תחת כשרות מהדרין של הרב ווסטהיים.

הבוקר בד"ץ אגודת ישראל, הכריז כי הוא מסיר את הכשרות הגבוהה למוצרי חלב של טרה: "הוסרה ההשגחה ממוצרי מחלבות ומותגי טרה, מולר ומשק צוריאל בעקבות הפרה של נהלי כשרות ואי נכונות לשמור ולציית לנהלי הכשרות". ומודיע כי מהיום אין לו כל קשר והשגחה על המוצרים המדוברים, וכי אין לחברה רשות להשתמש בתוויות שעליהן חותמת או ציון כשרות הבד"ץ.

על רקע הסרת הכשרות עומדת הכוונה ב'טרה' להחליף את שירותי הכשרות של בד"ץ אגודת ישראל בבד"ץ העדה החרדית. בבד"ץ אגודת ישראל מפנים אצבע מאשימה להליך המעבר שבו נמצאת טרה מול הגוף המתחרה, בד"ץ העדה החרדית. כיוון שהמעבר לכשרות בד"ץ העדה החרדית הינו תהליך ממושך במסגרתו מעבירים כל אחת מהרפתות המספקות לטרה את החלב הגולמי לפעילות תחת דרישות הכשרות הגבוהה, יש חשש כי בתקופת הביניים תתקשה טרה לספק את מלוא הביקושים.

לפי נתוני סטורנקסט, המגזר החרדי מהווה כ-10% מכלל המכר בעולם מוצרי הצריכה ה-FMCG ב- 33 השנים האחרונות, ושוק המזון החרדי נאמד היום בכ-4 מיליארד שקל בשנה. שוק החלב במגזר החרדי עומד על כמיליארד שקל, ומהוות כ-12% מכלל שוק החלב בישראל שמוכר בשנה כ-9-9.5 מיליארד שקל בשנה.

להסרת הכשרות השלכות משמעותיות על שוק החלב בישראל, ומי שעשויה להרוויח מהסרת הכשרות הגבוהה של בד"ץ בימים הקרובים ועד שהעניין יוסדר היא חברת תנובה, שכבר היום שולטת במגזר החרדי בתחום החלב שכן כיום רק היא מחזיקה בכשרות בד"ץ העדה החרדית בחלק ממוצריה. החלפת הכשרות היא תהליך ארוך שמצריך הכשרה של כלל הרפתות המספקות חלב לטרה, דבר שעשוי להשפיע על אספקת החלב של טרה הן למגזר הכללי והן למגזר החרדי, אולם בסופו תוכל טרה להציע לראשונה תחרות משמעותית במגזר שכן עד היום תנובה הייתה היחידה שהחזיקה בכשרות של בד"ץ העדה החרדית, כלומר הכשרות הגבוהה ביותר.

מטרה נמסר: ״מחלבת טרה קיבלה את כשרות בד"צ העדה החרדית למוצרי טרה. חלק ממוצרי טרה יוצאים כבר בימים אלו לנקודות המכירה בכשרות בד"ץ העדה החרדית. בתקופה הקרובה יתרחב מגוון מוצרי טרה בכשרות בד"ץ העדה החרדית. המוצרים הנמצאים בנקודות המכירה ונושאים את כשרות מהדרין אגודת ישראל יוצרו תחת כשרות מהדרין אגודת ישראל. בתקופת המעבר יהיו גם מוצרים הנושאים את סמל הכשרות של מהדרין אגודת ישראל אשר יופיע עליהם הכיתוב מהדרין הרב וסטהים,

מוצרים אלו יוצרו תחת כשרות מהדרין של בד"צ איגוד רבנים בראשות הרב ווסטהיים והרבנות המקומית בלבד. מוצרי מולר מיוצרים תחת כשרות הרב וסטהיים. כמו כן מוצרי משק צוריאל יישאו מעתה את כשרות הרב וסטהיים״.