מרצ עותרת לבג"ץ: הסתה מתירת דם נגדנו מצד עו"ד יורם שפטל

מרצ עותרת לבג"ץ נגד הרשות השנייה ורדיו ללא הפסקה 103FM, בדרישה להסיר את התוכנית "שפטל עצבני" משידורי התחנה

עו``ד יורם שפטל / צלם: יונתן בלום
עו``ד יורם שפטל / צלם: יונתן בלום

מפלגת מרצ עותרת היום (ג') לבג"ץ נגד הרשות השנייה, רדיו ללא הפסקה 103FM ועו"ד יורם שפטל, בדרישה להסיר את תוכניתו "שפטל עצבני" משידור בתחנת הרדיו.

לטענת המפלגה, העתירה מגיעה בעקבות השתלחויות והסתה לאלימות מתמשכות נגד חברי הכנסת של מרצ ומפלגת מרצ ונגד מחנה השמאל בכלל. מרצ טוענת בעתירה כי לעו"ד שפטל יש היסטוריית התבטאויות משולחות רסן כנגד גורמים בתקשורת, בית המשפט ופוליטיקאים מהשמאל, שגובלת בהשתלחות גסה ובהסתה פרועה, תוך השמעת טענות שקריות. 

העתירה מגיעה יום אחרי ההתנצלות הרדיופונית של שפטל בפני הרמטכ"ל גבי איזנקוט, בהוראת הרשות השנייה ותחנת הרדיו, על כך שכינה אותו "פקיד שמן, עלוב נפש ואינו משדר חיילות, שעובד במחלקת הביוב של העירייה". שפטל התנצל ואמר כי "אינני מוצא לנכון להשתמש בדימוי גוף כביקורת, ועם הנפגעים הסליחה". 

לדברי יו"רית מרצ, זהבה גלאון, "טוב עשתה הרשות השנייה שדרשה מעו"ד שפטל להתנצל על דבריו הבוטים והמעליבים נגד הרמטכ"ל איזנקוט. חבל שלא דרשה זאת ממנו גם אחרי דברי ההסתה החמורים שלו כנגד חברי הכנסת של מרצ, כפי שבג"ץ אף הנחה את הרשות לעשות בעקבות העתירה הראשונה של מרצ".

ח"כ גלאון הוסיפה כי "הרשות השנייה ורדיו ללא הפסקה מתנערים מחובתם החוקית לשים קץ להסתה מתירת הדם נגד נבחרי הציבור של מרצ".

בעתירה מובאות דוגמאות מדבריו של שפטל: "מרצ היא זרוע פוליטית של כנופיות הפשע הפוליטיות", "גלאון הייתה דוברת של החמאס בפועל", "אילן גילאון בפועל... סרסור של הג'יהאדו-שהידו-פאשיזם הערבי", "זהבה גלאון היא... חלאת המין האנושי בהתגלמות הכי בזויה של המושג... צואה ורפש שמוציאה מתוך הלוע הטמאה והבוגדנית שלה".

בעתירה נטען כי שפטל אף התחייב בפני המאזינים שיקדיש "פינה מיוחדת", במסגרתה "יוקיע את העותרת ואת הוריה האידיאולוגים מפ"מ ותנועת השומר הצעיר".

מרצ עתרה עתרה כבר ב-2016 באותה דרישה, ובג"ץ הנחה את הרשות השנייה לבחון את הטענות בדבר השתלחות מסיתה נגד מרצ. לטענת המפלגה, עד לרגעים אלה הרשות השנייה לא טרחה לפעול ולהסביר מדוע לא קיימה את החלטת בג"ץ, וגם רדיו ללא הפסקה איפשר לעו"ד שפטל להמשיך ולשדר את השתלחויות בוטות ומסיתות במרצ ובחברי הכנסת של מרצ.

לדברי גלאון, "חובתה של הרשות השנייה להביא להפסקת שידור תוכניתו של שפטל. ההתנהלות של רדיו ללא הפסקה לוקה באפליה חמורה ובחוסר סבירות קיצוני. לא רק זאת, תוכניתו של שפטל גם מהווה 'שידור אסור' בהתאם לחוק הרשות השנייה. לא ניתן להשתחרר מהמסקנה שהרשות השנייה ורדיו ללא הפסקה פעלו כדי למצוא חן בעיני בעלי שררה, תוך התעלמות מחובתן לאפשר שיקוף הגון ומאוזן של מגוון דעות בחברה הישראלית, ותוך מתן לגיטימציה להסתה מתירת דם נגד נבחרי הציבור של מרצ מצידו של שפטל".