הצמיחה בגוש האירו מגדילה הסיכויים לצמצום התמריצים

התמ"ג של 19 מדינות הגוש עלה ב-0.6% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

צמיחת כלכלת גוש האירו הואצה בחודשים אפריל-יוני השנה, מה שמגביר את הסיכויים שהבנק המרכזי האירופי יחליט השנה לבטל חלק מן התמריצים המוניטריים שלו לצמיחה.

כלכלת 19 מדינות גוש האירו תרמה מאוד לכלכלת העולם השנה, ופיצתה חלקית על הצמיחה החלשה מהצפוי בארה"ב. בתחילת 2017, העריכו רוב הכלכלנים שהצמיחה באירופה תיחלש בתגובה לאי הוודאות ולשנה של בחירות ביבשת בתוספת עלייה במחירי האנרגיה.

סוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד האירופי דיווחה היום (ג') שהתמ"ג של גוש האירו עלה ברבעון השני ב-0.6% לעומת הרבעון הראשון השנה, וב-2.1% לעומת הרבעון השני של 2016. זו עלייה מהצמיחה הרבעונית של 0.5% שנרשמה ברבעון ינואר-מארס, והיא הייתה קצב הצמיחה המהיר ביותר מאז הרבעון הראשון של 2011.

קצב הצמיחה הרבעוני בחודשים אפריל-יוני שקול לקצב צמיחה שנתי של 2.3%, מעט מתחת לקצב של 2.6% שנרשם בארה"ב, אבל הרבה יותר מהצמיחה שנרשמה בבריטניה, 1.2%. ה- ECB (הבנק המרכזי האירופי) העלה השנה פעמיים את תחזית הצמיחה שלו, והוא עשוי לעשות זאת בפעם השלישית בספטמבר. כעת הבנק צופה צמיחה של 1.9% בתמ"ג של גוש האירו ב-2017.

ביולי, נשיא ה-ECB, מריו דראגי, תיאר את הכלכלה כ"חזקה" ואמר שקובעי המדיניות יחליטו במהלך הסתיו על עתיד תוכנית קניית האג"ח הריבוניות שלהם, שאמורה להסתיים או להתחדש בדצמבר.

האנליסטים מצפים שתוכנית ההקלה הכמותית הזו תוארך לתוך 2018 , אבל בקנה מידה מצומצם יותר. רוב האנליסטים צופים שהתוכנית לא תוארך לתוך שנת 2019.

ההבראה הכלכלית עזרה להוריד את שיעור האבטלה בגוש האירו לרמת שפל של שמונה שנים, ואמון העסקים והצרכנים עלה לרמות שלא נראו עוד לפני המשבר הפיננסי.

אבל מרכיב אחד נשאר חסר בשיפור הזה: עלייה בת קיימא של האינפלציה ליעד של ה-ECB, קצת מתחת ל-2%. לפי הנתונים שפורסמו אתמול, האינפלציה בגוש האירו ביולי הייתה 1.3% בלבד (בהשוואה ליולי 2016), ללא שינוי מיוני, והרמה הנמוכה ביותר השנה.

ובכל זאת, העלייה בצמיחה שינתה את מצב הרוח במוסדות גוש האירו, לצד ההצלחות הפוליטיות. בתחילת השנה, מפלגות לאומניות שהיו עוינות לאירו ולמדיניות כלכלית קונבנציונלית נראו כצוברות מומנטום, אחרי ההצבעה בעד הברקזיט בבריטניה וניצחונו של דונלד טראמפ בארה"ב.

במקום זאת, מפלגות המרכז שתומכות באירו ניצחו בהולנד ובצרפת, והסקרים מראים שהקנצלרית אנגלה מרקל תישאר בשלטון אחרי הבחירות בגרמניה בספטמבר.