הנדל"ן שמניב הכנסות לחנן מור ולאשתו עו"ד שירה שגב מור

משרד עורכי הדין בו שותפה אשתו של מור גובה מאות אלפי שקלים בשנה מהחברה הציבורית ■ וגם: כך הודו בכירי פיוניר ללקוחות

עו"ד שירה שגב מור וחנן מור / צילום: תמר מצפ
עו"ד שירה שגב מור וחנן מור / צילום: תמר מצפ

הנדל"ן שמניב הכנסות לחנן מור ולאשתו של בעל השליטה, עו"ד שירה שגב מור

משרד עורכי הדין בו שותפה אשתו של חנן מור, גובה מאות אלפי שקלים בשנה מהחברה הציבורית

בשבוע שעבר סיפרנו לכם על הקשר המשפחתי מאחורי חתימת חוזה השכירות של קבוצת הנדל"ן חנן מור ושופרסל במרכז המסחרי More Shop המוקם בחריש. מי שהובילה את תהליך החתימה היא עו"ד שירה שגב מור, רעייתו של חנן מור, שותפה במשרד "שגב מור ושניצר". מה שעוד נוכל לספר לכם היום הוא השכר שמקבל משרדה של שגב מור בעבור השירותים שהוא מעניק לחברת חנן מור שבשליטת בעלה. מבדיקת "גלובס" עולה כי בדוחות השנתיים של חנן מור צוין כי "שכר הטרחה שישולם לעורכי הדין יעמוד על תשלום בשווי 3 שבועות שכר דירה בפרויקט הרלוונטי (בתוספת מע"מ) בגין כל הסכם שכירות שייחתם, ולא יותר מ-700 אלף שקל בשנה.

ההתקשרות סווגה על-ידי ועדת הביקורת כעסקה שאינה 'עסקה חריגה', זאת בשים לב כי למכלול תנאיה מלמדים כי העסקה הינה בתנאי שוק, במהלך העסקים הרגיל, אינה מהותית לחברה ולטובת החברה. במסגרת בחינת ההתקשרות לשם סיווגה כאמור בחנה ועדת הביקורת שלוש הצעות מחיר נוספות. מר חנן מור הינו בעל עניין אישי בהתקשרות לאור היותו בעלה של אחת מהשותפות במשרד עורכי הדין".

מקבוצת חנן מור נמסר בתגובה כי "קבוצת חנן מור עובדת עם נותני שירות ושותפי הדרך המקצועיים בשוק, ועושה כך גם בנושא משרדי עורכי הדין שעובדים עימה, בהם "גולדפרב זליגמן" ו"שגב מור שניצר". המשרד "שגב מור שניצר", בבעלות שירה שגב מור וטל שניצר, אחראי על הצד המשפטי, התמהיל וניהול המשא ומתן בכל הנוגע להשכרת המתחמים המסחריים של הקבוצה. עד כה היה המשרד שותף למספר הסכמי שכירות אסטרטגיים, בהם הסכמי השכירות ארוכי הטווח עם שופרסל, קופות החולים מכבי וכללית, סטימצקי, קפה גרג ועוד. לשתי השותפות במשרד ניסיון ארוך שנים בתחום הנדל"ן המסחרי, וקבוצת חנן מור, כמו יזמי נדל"ן וקמעונאים נוספים במשק, עושה שימוש בשירותי המשרד המתמחה בנדל"ן מסחרי ומציע שירות משפטי ומסחרי אישי וכולל ליזמי נדל"ן ולקמעונאים.

ובינתיים אצל האטרקצ'ים

ואם הסיפור הזה נשמע לכם מוכר, אולי זה משום שהוא מזכיר עסקה דומה, גם בתחום הנדל"ן, כשהפעם מדובר בחברת אאורה שבשליטת יעקב אטרקצ'י. כפי שפורסם ב"גלובס", בינואר 2015 אישרה אסיפת בעלי המניות של אאורה, את חידוש ההסכם לקבלת שירותים משפטיים ממשרד עוה"ד אטרקצ'י ושות' של סיגל אטרקצ'י, רעייתו של בעל השליטה באאורה. זאת, תמורת תשלום של 1.5% בתוספת מע"מ לכל חוזה מכר למכירת דירה של החברה, כשתוקפו של ההסכם עד חודש מאי 2018.

ההסכם שאושר צפוי להזרים למשרד כ-10 מיליון שקל במצטבר בשלוש שנים - יותר מ-3 מיליון שקל בכל שנה. בשלוש השנים שקדמו לחידוש ההסכם גבה משרד אטרקצ'י ושות' מאאורה תגמולים שנתיים בטווח של 2.4-3.3 מיליון שקל.

תקנות משלימות לחוק המכר (דירות) שנכנסו לתוקף ב-2015 מגבילות את שכר טרחת עו"ד ברכישת דירות מקבלן לסך של 5,000 שקל או חצי אחוז ממחיר הדירה, הנמוך מבין השניים, ומחוק זה מוחרגות דירות יוקרה שמחירן מעל 4.6 מיליון שקל. באאורה מציינים בעניין זה כי, "החברה נושאת בהפרש שבין התמורה על-פי ההסכם למתן שירותים משפטיים וליווי בתחום הנדל"ן בישראל למשרד עו"ד בבעלותה של סיגל אטרקצ'י... לבין הסכום שנגבה מרוכשי הדירות בפועל".

בסיכומה של שנת 2016, הכנסותיה של קבוצת חנן מור צנחו ב-50% ל-179 מיליון שקל ורווחיה הגולמיים גם נשחקו, אולם החברה נהנתה משערוך נכסים ומהכנסה חד-פעמית שסייעו לה לסכם את השנה עם קפיצה של 53% ברווחיה שהגיעו ל-25.5 מיליון שקל. בסוף הרבעון הראשון חנן מור הקימה ומכרה יותר מ-1,800 דירות וכ-3,000 מ"ר של שטחי מסחר. בשנה האחרונה התחזקה מניית חנן מור בקרוב ל-40% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-210 מיליון שקל.

אאורה לעומתה הציגה בסיכום 2016 הכנסות שצמחו ב-30% ל-450 מיליון שקל אולם רווחיה צנחו ב-65% ל-20 מיליון שקל. בסוף הרבעון הראשון יזמה אאורה (יחד עם שותפים) קרוב ל-8,800 דירות במסגרת 40 פרויקטים. בשנה האחרונה עלתה מניית אאורה בקרוב ל-30% ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-400 מיליון שקל.

עו"ד שירה שגב מור וחנן מור / צילום: תמר מצפ
 עו"ד שירה שגב מור וחנן מור / צילום: תמר מצפ

כך הודו בכירי פיוניר ללקוחות

משלחת בכירי פלטפורמת התשלומים פיוניר, יצאה להודו כדי להכיר את לקוחות החברה מקרוב

בזמן שרבים מנצלים את עונת הקיץ ליציאה לחופש, יש מי שמנצלים את הזמן כדי לחזק את הקשר עם הלקוחות מעבר לים. משלחת של 27 מנהלים ברמות דרג שונות בחברת הפינטק Payoneer, המעניקה שירות העברת כספים במסחר מקוון, יצאה באחרונה להודו. המטרה: לפגוש פנים אל פנים את הלקוחות - בעלי עסקים מקומיים המשתמשים בטכנולוגיה של החברה. את הרעיון הגתה

קרן לוי, מנכ"לית פיוניר, שהחליטה שעל כל אחד מאלף עובדי החברה לפגוש במהלך השנה את לקוחותיהם, זאת כדי להבין את השפעת החברה על חיי היומיום. ואם כבר לפגוש לקוחות, אז אין כמו בהודו. נתוני החברה מצביעים על כך שכ-40% מבעלי העסקים העצמאיים בהודו הם פרילנסרים, ומשום כך הודו היא יעד אסטרטגי עבור פלטפורמת התשלומים. בנוסף, ספקי שרותים הודים המציעים את כישוריהם למיקור חוץ של חברות מערביות, נעזרים בתשתית של פיוניר. כך, בשבוע שעבר שבו המנהלים מניו דלהי, שם סיפרו להם היזמים המקומיים שמה שמניע אותם לעבוד מול המערב הוא הרצון לשפר את חיי המשפחה ואת עתיד ילדיהם (כמו בכל מדינה, בעצם). עוד סיפרו להם בעלי מלאכה מקומיים, כי הם שואפים לבנות מותגים בינלאומיים ולחשוף את יצירותיהם באירופה ואמריקה.

סוחר הודי וקרן לוי, מנכ"לית פיוניר / צילום: פיוניר
 סוחר הודי וקרן לוי, מנכ"לית פיוניר / צילום: פיוניר