תנובה תיאלץ לשלם לשב"ס ולמשטרה 10 מיליון שקל?

גורמי הביטחון: שילמנו ביתר עבור מוצרי חלב שסופקו לשוטרים וסוהרים ■ תנובה: "החברה אינה מנהלת את יחסיה המסחריים בתקשורת"

תנובה. חישוב שגוי? / צילום: רפי קוץ
תנובה. חישוב שגוי? / צילום: רפי קוץ

האם תנובה תצטרך לשלם לשירותי בתי הסוהר (שב"ס) ולמשטרת ישראל 10 מיליון שקל בעקבות סכסוך כספי? ל"גלובס" נודע כי מחלקת הרכש והמכירות של המשטרה, בהליך משותף עם מחלק הרכש של השב"ס, דורשת מתנובה תשלום עבור פער שעיקרו נובע מחישוב הצמדות שגויות שבמשטרה טוענים שתנובה ביצעה.

במסגרת בקרה שביצעה היחידה לבקרת הסכמים במחלקת הרכש והמכירות של המשטרה נדלקה נורה אדומה לגבי פערים לכאורה באופן חישוב ההצמדה של המוצרים במכרז מול חברת תנובה. במשטרה פנו אל יחידת הרכש של השב"ס כדי לשתף אותה בממצאים שמצאה, והשתיים החלו בעבודה מעמיקה לבחינת ההסכמים. כל אחד משני הגופים ערך תחשיב נפרד והמסקנה היא שמדובר בפער של כ-10 מיליון שקלים. השב"ס והמשטרה סיכמו כי המשטרה תוביל את המהלך מול תנובה.

הסכסוך הכספי החל על רקע מכרז של תנובה בהיקף של 100 מיליון שקל לאספקה של מוצרים, בהם בשר, עופות, דגים, ומוצרי חלב עבור המשטרה והשב"ס בשנים 2007 עד 2013. כיום תנובה ממשיכה לספק עבור השב"ס והמשטרה את המוצרים במכרז חדש בו זכתה אחרי המכרז המדובר.

בתחילת השנה ולאחר שזיהו במשטרה את הפער, פנו למחלקת הכספים של חברת תנובה, בבקשה לקבל החזרים בגין החישובים השגויים, והחלו בסדרת פגישות עם נציגי המחלקה. בשבועות האחרונים המשטרה נמצאת בדין ודברים מול תנובה והעברת נתונים על אופן החישוב של השב"ס והמשטרה, לעומת החישוב שעשו בתנובה במטרה להגיע להסכמה על גובה ההחזר שמגיע לשני הגופים.

במשטרה ציינו בפני תנובה שבמידה והגופים לא יגיעו להסכמות ביניהם, נשמרת למשטרה ולשב"ס הזכות לפנות לבית משפט בכדי לקבל מענה. מדובר בפער שעיקרו נובע מחישוב הצמדות שגויות שבמשטרה טוענים שתנובה ביצעה. במשטרה ובשב"ס מעוניינים להגיע להסכמה כבר בשבועות הקרובים, וההערכה היא שתנובה, אשר בשלב זה לאופן התחשיב של המשטרה, כבר נערכת לתשלום ואף הקצתה בדוחות הכספיים שלה סכום מתאים למקרה שבו תפסיד בהליך משפטי שייפתח בעקבות המחלוקת.

גורמים המצויים בפרטים הופתעו לשמוע על גובה הפער עליו מצביעים במשטרה ובשב"ס, והעריכו שמדובר בפער חריג בהתקשרות במכרז עם חברה מסחרית.

ברקע הדברים עומד, גל שינויים משמעותיים בצמרת קבוצת תנובה שסובלת בתקופה האחרונה מרצף של עזיבת בכירים שעבדו שנים רבות בחברה. בסוף יוני נודע כי גיא פרופר, מנהל החטיבה הבינלאומית של תנובה הודיע על החלטתו לסיים את כהונתו לאחר 7 שנים בתפקיד. העזיבה שלו מתווספת להתפטרות בכירים נוספים בשנה האחרונה, הבולטת שבהן היא של אופיר יעקוביאן, סמנכ"ל הכספים של החברה שהתפטר לפני כארבעה חודשים על רקע מתיחות קשה עם מנכ"ל החברה אייל מליס. מנהל בכיר נוסף שעזב הוא אייל ארד, סמנכ"ל המכירות של החברה.

מאז שחברת ברייט פוד הסינית רכשה את השליטה בתנובה בשווי של 8.6 מיליארד שקל, החברה סובלת מטלטלות בדרגי הניהול הבכירים, ולאחרונה נודע כי הקיבוצים החלו לבחון את מכירת אחזקותיהם בחברה. לפני כשנה הבנקים הזמינו הערכת שווי מחברת הייעוץ TASC, ממנה עלה כי שוויה של תנובה נחתך בשיעור חד של יותר מ-40% מאז הושלמה רכישת השליטה בה. הערכת השווי נוקבת לתנובה שווי של 4.5-5 מיליארד שקל בלבד - בעוד החברה נרכשה לפי שווי של 8.6 מיליארד שקל.

מאז עברה תנובה לשליטת ברייטפוד, היא עברה לא מעט טלטלות, חלקן קשורות להחלפת הבעלות, וחלקן לשינויים בשוק. הירידה בשווי החברה נובעת מירידה ברווחיות ומירידה בנתחי השוק שלה ב-2016.

הירידה ברווחיות נובעת הן מהתגברות התחרות בקטגוריות שבהן שלטה תנובה ללא עוררין, כמו החלב הניגר והגבינות הרכות, והן מצעדי רגולציה כגון הכנסת מחיר השמנת לפיקוח ופתיחת מכסות הייבוא לבשר ולגבינות. מאז המכירה החליפה החברה מנכ"ל - אריק שור הוותיר עזב על רקע חילוקי דעות עם הבעלים ובמקומו מונה אייל מליס.

מתנובה נמסר: "תנובה אינה מנהלת את יחסיה המסחריים בתקשורת".