לא סתם סנדוויץ': כריכים משודרגים ומתפקעים מטעמים

גם לכריך הפשוט כביכול יש רגע של תפארת, כשמכינים אותו כמו שצריך, מחומרים טובים ועם גיוונים מקוריים ■ לרגל עונת הטיולים המשפחתיים ולקראת שנת הלימודים הממשמשת ובאה - קבלו את המיטב

קרואסון עם סלט ביצים וקארי / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפני קצת יותר מעשור, מעבר לים ובבוקרו של יום טיול קיצי באופניים, התעוררתי קצת לפני כולם כדי להכין כריכים ליום הדיווש הארוך, רק כדי לגלות אור בוהק הבוקע מהמקרר, ותו לא. ביצים נמצאו במזווה, גבינת שמנת עשירה ומלוחה קלות התחבאה בדלת המקרר וג'בטות מקומיות במעלה המקפיא. זהו.

הדרך מכאן ועד לכריכים ממולאים בחביתה הייתה קצרה ובעיניי בלתי נמנעת. את רוב הביצים טרפתי (שתיים-שלוש בישלתי בפינג'אן וערבבתי עם גבינה במקום מיונז לכדי סלט ביצים חמצמץ. מתכון בהמשך) וטיגנתי במחבת עד להזהבה משני הצדדים. את החביתות העבות העברתי כלאחר כבוד אל תוך הג'בטות הקלויות, שכבר חיכו להן, חצויות לאורך ומרוחות בשכבת גבינה צחורה. את כל הכבודה הזו עטפתי בנייר אפייה.

בקומם, לפליאתם של המארחים שלי ושל חבריהם האיטלקים והצרפתים לא היה גבול. סנדוויץ' חביתה חמה - אם אפשר עם גבינת שמנת וחמוצים - זיווג שגילם עבורי כישראלי חיבור מושלם וברור מאליו - היה עבורם שיא של ביזאריות ואקזוטיקה מזרח תיכונית.

"אומלט שרוף בתוך לחם. הו אלוהים", מלמל בבעתה טיבו הברטוני והניד בראשו כלא מאמין. כך גיליתי שלהיט הגזלניות והשקמיות הצבאיות, הפסקות העשר בבתי הספר הממלכתיים (ובשנים האחרונות - רשתות בתי הקפה), הגם שיש דומים לו ברחבי העולם, הוא בעצם מאכל ישראלי מאוד. תבנית נוף מולדת הקיבוצים עתירי הלולים והמחלבות של שנות ה-70 ודוכני הרחוב העיראקיים של אותה תקופה על כריכי העיג'ה (חביתת ירק) והחביתה.

השילוב חוצה הגלויות של גבינה לבנה מזרח אירופית (או עיראקית - תלוי את מי שואלים), מלפפונים כבושים בסגנון רומני, פיתה מקומית או ג'בטה וכמובן, חביתה מטוגנת היטב, מהסוג שבחבלי נורמדי וברטאן הצרפתיים, שם אומלט מוגש בהיר וענוג ללא שמץ שיזוף, היה נזרק לפח - היה יכול להתקיים ולהיוולד רק כאן.

לרגל עונת הטיולים המשפחתיים, שנפתחת עם סגירת הקייטנות בסוף הקיץ ופתיחת שנת הלימודים הממשמשת ובאה - שלושה מתכונים של כריכים משודרגים עם גבינת שמנת וחביתה.

משהו קטן לפני שמתחילים: מומלץ להשתמש לצורך טיגון הביצים במחבת טפלון, שמקלה מאוד את ההפיכה ומאפשרת שימוש מינימלי בשמן.

כריך חביתת תירס וגמבה

טוויסט צבעוני ומרכז אמריקאי למתכון החביתה הקלאסי. אפשר בלחמניית בית ספר או בחצי באגט טרי מהסופר (תל אביבים מוזמנים להצטייד באלו הנפלאים של לה מולאן, ספקית הלחם של כמה מהמסעדות הטובות בעיר, שגאוותה בבאגט המפורסם שהיה מוגש גם במסעדת יועזר הזכורה לטוב).

חומרים (ל-2 כריכים):
2 לחמניות קלועות או 1/2 באגט
2 ביצים בגודל בינוני
1/4 כוס תירס - קפוא או מקופסה
4 כפות גבינת שמנת - אני השתמשתי בסימפוניה 5%
1 גמבה קטנה, חתוכה לקוביות - לא חובה
שמן זית לטיגון או חמאה
1 עגבנייה פרוסה דק לרוחב
גמבה לעיטור

הכנה:
טורפים ביצים עם מלח ופלפל עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים תירס, כף גבינת שמנת וגמבה ומערבבים.

מחממים היטב מחבת טפלון גדולה ומשמנים בחמאה או שמן זית. יוצקים את תערובת הביצים והתירס למחבת ומטלטלים אותה בעדינות מהידית, כדי שתיווצר שכבה אחידה של חביתה על כל שטח המחבת. מטגנים על להבה בינונית במשך 3 דקות.

הופכים את החביתה בזהירות (אפשר להעביר לצלחת ולהפוך אותה במחבת). ממשיכים לטגן על להבה נמוכה במשך 2 דקות נוספות. מעבירים לצלחת.

חוצים לחמניות או רבעי באגט לרוחב ומורחים עליהם שכבה נדיבה של גבינת שמנת. מסדרים מעל את החביתה, פרוסות עגבנייה ומעט מלח ופלפל.

כריך חביתת קישואים וגבינה לבנה

מוג'פר היא הגרסה הטורקית לעיג'ה, חביתת הירק העיראקית. החביתה כוללת גרידת קישואים ושמיר, ומוגשת ברבים מבתי הקפה המסורתיים של איסטנבול כארוחת בוקר, לצד קאימק או גבינת שמנת חמצמצה.

השמיר - עשב תיבול פופולרי מאוד במטבח הבלקני אבל פחות אהוב בארץ - מוסיף טעם, אבל, כמובן, הוא בגדר המלצה ולא חובה להוסיפו.

שדרוג: מוסיפים לחביתה 5-4 כפות אפונה, שמעניקות לה עוד טעם וחן

חומרים (ל-2 כריכים):
2 ביצים בגודל בינוני
2 קישואים קטנים, מגוררים דק בפומפייה
1 כף גדושה שמיר קצוץ דק - לא חובה
4-3 כפות אפונה, אפשר גם היישר מהמקפיא, הכול בסדר - כאמור, לא חובה
גבינת שמנת 5%
שמן זית - לפי הטעם
מלח ופלפל
4 פרוסות לחם קסטן (פאן דה מי בצרפתית, לחם שנראה כמו מלבן מושלם, הודות לתבנית המיוחדת שבה אופים את הכיכר, ונחשב מושלם לכריכים ולטוסטים), או 2 לחמניות קלועות או 2 פיתות
1 עגבנייה פרוסה דק לרוחב - לא חובה
2 עלי חסה

הכנה:
מחממים מחבת ויוצקים שמן זית. מוסיפים לתוכה את הקישואים המגוררים, מנמיכים את הלהבה ומטגנים תוך ערבוב במשך 7-6 דקות, עד להזהבה של הקישואים.

טורפים ביצים עם מלח ופלפל עד לקבלת תערובת אחידה. מוסיפים את הקישואים המטוגנים מהמחבת, השמיר והאפונה וכן מלח ופלפל ומערבבים היטב.

מחממים מחבת גדולה. יוצקים שמן זית ומוסיפים את תערובת החביתה למחבת, ואותה מטלטלים בעזרת הידית ובעדינות, כדי שתיווצר שכבה אחידה של חביתה על כל השטח שלה. מטגנים על להבה בינונית במשך 3 דקות.

הופכים את החביתה בזהירות (אפשר להעביר לצלחת ולהפוך אותה במחבת) וממשיכים לטגן על להבה נמוכה במשך 2 דקות נוספות. מעבירים לצלחת. חוצים את החביתה לשתיים.

מורחים על פרוסת לחם שכבה נדיבה של גבינת שמנת ומסדרים מעל חצי חביתה. ממליחים ומפלפלים ומסדרים מעל פרוסות עגבנייה ועלה חסה. סוגרים את הכריך בפרוסה השנייה ועוטפים בנייר אפייה.

קרואסון סלט ביצים עם קארי, בצל ירוק וגבינת שמנת

בספרד בפרט, אבל בכלל ברחבי העולם דובר הספרדית, נהוג למלא קרואסונים ולהגיש אותם ככריכי ארוחת בוקר. כמו סנדוויץ' החביתה, הכריך שלפניכם הוא קיבוץ גלויות שלם של טעמים - סלט הביצים האהוב מהמטבח האירופי מקבל כאן טוויסט אסיאתי של קארי, והקרואסון הצרפתי - שלעולם לא ימלאו בפריז - משמש כאן, כאמור, ככריך כמו בבתי הקפה של מדריד.

חומרים (ל-2 כריכים):
2 קרואסונים טריים
2 ביצים, מבושלות 9 דקות במים רותחים וקלופות
3 1 כפות גבינת שמנת (3 לתערובת 1 למריחה) עשירה (אני השתמשתי בסימפוניה 24%)
קורט אבקת קארי הודי או כפית מחוקה ממרח קארי צהוב
2 כפות בצל ירוק, קצוץ דק מאוד - לא חובה
1/2 עגבנייה פרוסה לרוחב דק מאוד

הכנה:
קוצצים דק את הביצים הקלופות. מעבירים לקערת ערבוב ומוסיפים 3 כפות גבינת שמנת, בצל ירוק קצוץ וקארי. מערבבים היטב.

חוצים את הקרואסונים ומורחים על החלק התחתון, השטוח, שכבה דקה של גבינת שמנת (בערך כף מחוקה). מסדרים מעל כל חצי מרוח חצי מסלט הביצים. מעטרים בפרוסות עגבנייה, סוגרים בעדינות ומעבירים לקופסת אוכל קשיחה או מגישים מיד.

מתכונים של רועי ירושלמי