הבית הלבן: לא אמרנו שהקפאת ההתנחלויות תפיל את נתניהו

העיתון "אל-חייאת" דיווח כי יועצו וחתנו של הנשיא ג'ארד קושנר אמר לאבו מאזן שלא תהיה הקפאה בבנייה ■ הבית הלבן - "שטות מוחלטת, לא היו דברים מעולם"

ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג
ג'ראר קושנר / צילום: בלומברג

בדיווח סנסציוני טוען "אל חייאת", עיתון ערבי בינלאומי בבעלות הנסיך הסעודי חאליד בין סולטאן, כי ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, אמר למחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית, כי לא יהיה אפשר להציב דרישה לפירוק ההתנחלויות בגדה כתנאי מוקדם למו"מ עם ישראל, כפי שדורשים הפלסטינים, מפני שהדבר יוביל להתמוטטות ממשלת נתניהו.

קושנר, שמחזיק בתיק הסכסוך הישראלי-פלסטיני בבית הלבן, וג'ייסון גרינבלאט, נציגו המיוחד של טראמפ למשאים ומתנים בינלאומיים, נפגשו עם עבאס ברמאללה ביום ה', בעקבות סבב שיחות בכמה מדינות ערביות. לאחר מכן הם נפגשו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירושלים.

פקיד בכיר בבית הלבן הכחיש את הידיעה כאילו השתמש קושנר בבעיות הקואליציוניות של נתניהו כעילה לדחיית הדרישה לפירוק ההתנחלויות. הוא טען שזו שטות מוחלטת ושלא היו דברים מעולם. אך ההערכה שנתניהו לא יעשה עתה כל ויתור לפלסטינים, הן בגלל היותו אזוק ע"י שותפיו לקואליציה והן בגלל בעיותיו המשפטיות, היא הנחה מקובלת בוושינגטון.

"ניו-יורק טיימס" כתב אתמול, כי הסיכון שיוגשו כתבי אישום נגד ראש הממשלה מקטין את הסיכוי שהוא יעשה צעד כלשהו שיכעיס את חברי הקואליציה שלו.

"עכשיו במיוחד לא יעשה ביבי שום ויתור לפלסטינים בלי שהערבים יתנו לו משהו מוחשי", אמר ל"טיימס" הדיפלומט האמריקאי הוותיק דניס רוס, שליווה את המגעים בין ישראל לפלסטינים במשך שנים רבות. "באותה מידה, עבאס לא יעשה שום צעד לקראת ישראל בלי לקבל כיסוי ממדינות ערב, שיאפשר לו להסביר (לפלסטינים) את הוויתור הפוטנציאלי".

למעשה, הבעיה האמתית, לדעת הפלסטינים, היא החלטת ממשל טראמפ למשוך את תמיכת ארה"ב מרעיון שתי מדינות לשני עמים, הרעיון שעמד ביסוד המדיניות האמריקאית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בתקופת ממשל אובמה.

על פי הדיווח ב"אל חיאת", דרש עבאס מהמשלחת האמריקאית הכרזה מפורשת שמטרת המו"מ הפוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים היא פיתרון של שתי מדינות - ישראל ופלסטין - שקווי הגבול ביניהם יהיו זהים לגבולות 1967. חלק מדרישותיו היו כלכליות, לרבות דרישה לחופש כלכלי באזור C והסרת כל המגבלות על יבוא לשטחים הפלסטיניים או יצוא מהן.

ככל הידוע, לא נענתה ארה"ב לבקשת הפלסטינים להכריז על פתרון של שתי מדינות כמטרת מו"מ עתידי. בראיון ל"ניו-יורק טיימס" נמנע גרינבלאט מלומר האם הוא הציג תכנית מדינית כלשהי לפני עבאס או האם הוא נטע בו תקווה כלשהי לגבי פתרון של שתי מדינות. אך פקידים אמריקאים אחרים הבהירו, כי נציגי הממשל אינם סוטים מהכרזתו של טראמפ, בפברואר, כדלקמן: "אני בודק (נוסחות) של שתי מדינות או מדינה אחת".

ביום ה' שעבר נמנעה דוברת של משרד-החוץ האמריקאי להביע תמיכה ברעיון שתי המדינות. היא אמרה, כי תמיכה כזו תצביע על "הטיה" של ממשל טראמפ כלפי צד זה או אחר.

וכך, ההישג הגדול של קושנר וגרינבלאט כתום שיחתם עם עבאס - כחצי שנה אחרי תחילת מאמציהם - הייתה הסכמתו לא לפרוש מהתהליך שמובילה וושינגטון.

על רקע התחפרות נתניהו ועבאס בעמדותיהם, אמרו פקידי ממשל ל"טיימס", כי הם קושרים עתה בצורה מפורשת וברורה יותר את המסלול הישראלי-פלסטיני עם מאמציהם הדיפלומטיים במפרץ הפרסי. לסבב השיחות במזה"ת שאך זה הסתיים, הביאו קושנר וגרינבלאט את דינה פאואל, סגנית היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן - ילידת מצרים (נוצרית), בעלת שליטה בערבית - כדי לפוגג במעט את התפיסה בעולם הערבי שהצוות המזרח-תיכוני של של טראמפ מורכב מיהודים פרו-ישראלים מובהקים כקושנר, גרינבלאט ודייוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל.