ירידה של 29% ברווחי המחצית של הרכבת; ההכנסות כ-1.2 מיליארד ש'

במחצית הראשונה של השנה הרכבת ביצעה כ-31.5 מיליון נסיעות, בהשוואה ל- 29.4 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד ■ יציבות בפעילות החברה במגזר המטענים

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

רכבת ישראל דיווחה היום לבורסה על תוצאותיה הכספיות לחציון הראשון של 2017. החברה סיימה את ששת החודשים הראשונים של השנה עם רווח נקי של 45 מיליון שקל, זאת בהשוואה ל- 63.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד, מדובר בירידה חדה של כ-29%. הכנסות החברה במחצית הראשונה של השנה עלו בכמעט 7% ל-1.205 מיליון שקל, בעוד ההוצאות עלו ב9% ל-1.085 מיליון שקל.

העלייה של יותר מ-90 מיליון שקל בהוצאות החברה מוסברת בעיקר על ידי עלייה בהוצאות תפעול ואחזקה, כתוצאה מגידול בפעילות החברה (43 מיליון שקל) וגידול בהוצאות השכר אשר עלו ב40 מיליון שקל בעיקר בעקבות עדכון הסכמי השכר וגידול במצבת העובדים.

על פי נתוני הרכבת, מדובר בחציון השביעי ברציפות אותו מסיימת הרכבת ברווח נקי חיובי, כאשר מגמת הגידול והצמיחה של החברה בהסעת נוסעים נמשכת. ברכבת מציינים כי רמת הדיוק של הרכבות נשארת גבוהה - מעל 94%.

ברכבת ישראל מציינים כי החברה ממשיכה במימוש יעדיה המרכזיים בפרויקטים הגדולים של תכנית הפיתוח, כמו הקו המהיר בין ת"א לירושלים, הסבת הרכבות להנעה חשמלית, רכש קרונות וקטרים והיערכות להגדלה משמעותית של מספר נוסעי הרכבת עד סוף העשור.

במהלך החציון החברה השקיעה בפרויקט רוחבי בהשקעה של כ-33 מיליון שקל, לשדרוג עשר תחנות נוסעים והוספה של כ-3,200 מקומות חניה חדשים ב-14 חניונים, כחלק מהיערכותה לגידול הצפוי במספר נוסעי הרכבת.

במגזר הנוסעים נרשם גידול של כ-7% - הרכבת ביצעה כ-31.5 מיליון נסיעות, בהשוואה ל- 29.4 מיליון נסיעות בתקופה המקבילה אשתקד.

ממוצע הנסיעות היומי עמד על כ-239 אלף נסיעות ביממה, גידול של כ-12% בהשוואה ל- 213 אלף נסיעות אשתקד. עלייה רוחבית בביקוש נרשמה במרבית קווי הרכבת, הן הוותיקים והן החדשים (קו העמק ותחנת נתניה - ספיר). בחודש מאי 2017 נרשם שיא נוסעים יומי, שעמד על 299 אלף נסיעות ביממה.

הקווים הבולטים במגמת העלייה בביקוש היו קו ירושלים-ת"א עם עלייה של 26%, קו אשקלון-ב"ש עם עלייה של 20%, קו הוד השרון-ת"א עם עלייה של 8%.

במגזר המטענים הובילה רכבת ישראל כ-4.6 מיליון טון, גידול של כ-0.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי כמות המטענים מושפעת ישירות מסגירות קווים לצורך עבודות תשתית ושדרוג, כגון ימי הסגירה במרץ האחרון. הכנסות הרכבת משינוע מטענים, כולל דמי הפעלה, עמדו על כ-181 מיליוני שקלים, בהשוואה לכ-183.6 מיליוני שקלים בחציון המקביל אשתקד. הירידה בהכנסות מהובלת המטענים מוסברת מהפחתת דמי ההפעלה בשיעור של כ-6% לפי הסכם ההפעלה.

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון, מסר עם פרסום הדוחות: "בחציון הראשון של שנת 2017 האיצה רכבת ישראל מספר תהליכים משמעותיים, ובהם פרויקט ההסבה לרכבות חשמליות, הצפוי להשפיע רבות על אופי החברה ואופן השירות, במטרה להכפיל את מספר הרכבות ומספר הנוסעים ברכבת, עד לסוף העשור. במסגרת זו הרכבת תסיע הרבה יותר נוסעים ביום, בהרבה יותר רכבות ובקווים מגוונים, לראשונה בגשרים ודרך מנהרות ברכבות חשמליות. התהליך מביא איתו הזדמנויות רבות דוגמת חיבור מסילתי של מקומות חדשים, תחבורה "ירוקה" ומהווה מנוע צמיחה ותעסוקה.

" נפלה בחלקנו זכות גדולה להצעיד את התחבורה המסילתית לעידן הבא ורכבת ישראל כבר בונה את החזון המסילתי לשנת 2040".