עובדי החינוכית: קובלנץ הבטיח שיעזוב בימים הקרובים

אלדד קובלנץ משמש במשך כשנתיים וחצי גם כמנכ"ל התאגיד וגם כמנכ"ל החינוכית, מצב שעובדי החינוכית מתנגדים לו בחריפות ■ היועמ"ש אביגדור דנן, שאחז גם הוא בכפל תפקידים, הודיע כי יעזוב את התאגיד ויישאר רק בחינוכית, והעובדים זועמים גם על כך

אלדד קובלנץ / צילום סלפי
אלדד קובלנץ / צילום סלפי

על רקע הסכסוך הנמשך בין עובדי הטלוויזיה החינוכית לבין ראשי תאגיד השידור כאן, נערכה בשבוע שעבר פגישה בינם לבין אלדד קובלנץ, המשמש גם כמנכ"ל התאגיד וגם כמנכ"ל החינוכית. המתיחות בין הצדדים החריפה בשבועות האחרונים, ומזה כחודש שידורי החינוכית לא מועברים עוד באפיק 11, לאחר שהעובדים העלו שם שקופית מחאה בה יצאו נגד מה שהם מגדירים הניסיון לסגירת הטלוויזיה החינוכית.

ככל הנראה, הפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר נערכה בטונים מפויסים יותר. קובלנץ גם אמר לעובדים - שתובעים ממנו מזה זמן לעזוב את תפקידו כמנכ"ל החינוכית על רקע מה שהם רואים כניגוד אינטרסים - כי בכוונתו לעזוב את התפקיד בימים הקרובים, וגם הציע מתווה להשבת שידורי הטלוויזיה החינוכית לאפיק 11. יחד עם זאת, גם היום המשיכו העובדים לנקוט בקו לוחמני, ומסרו ל"גלובס": "נמשיך להיאבק לסכל את חיסולה של החינוכית, נמשיך להיאבק לסילוקו של המנכ"ל בעל שתי המגבעות".

לפי קובלנץ - שכפי שפורסם ב"גלובס" קיבל כבר לפני מספר חודשים אישור לצאת לחופשה ללא תשלום מתפקידו בחינוכית - המועד שבו יעזוב את תפקיד אינה תלויה בו, והוא יעזוב את התפקיד ברגע שמשרד החינוך ימנה לו מחליף. על פי החוק, שבו נאבקים העובדים, הטלוויזיה החינוכית ממילא אמורה לסיים את פעילותה עוד פחות משנה, באוגוסט 2018.

קובלנץ מונה למנכ"ל הזמני של התאגיד במארס 2015, ומאז, במשך שנתיים וחצי, הוא משמש בתפקיד, כשבמקביל הוא נותר גם בתפקידו בחינוכית. גם את שכרו מקבל קובלנץ עד היום מהטלוויזיה החינוכית.

עובד נוסף שקיבל עד כה את שכרו מהטלוויזיה החינוכית למרות שעבד במקביל גם בתאגיד הוא היועץ המשפטי של שני הגופים, עו"ד אביגדור דנן. לפני כמה ימים הודיע דנן כי החליט לשים קץ לכפל התפקידים, אך במפתיע הוא בוחר לעזוב דווקא את תפקידו בתאגיד, ולהישאר בטלוויזיה החינוכית שכאמור אמורה להיסגר בקרוב. במכתב ששלח יו"ר מועצת התאגיד, גיל עומר, בו הודיע לחברי המועצה על עזיבתו של דנן, הוא ציין כי דנן בחר לעזוב את תפקידו לאור העובדה כי השכר שאושר לו בתאגיד על ידי הממונה על השכר באוצר, נמוך מהשכר ממנו הוא נהנה כיום בחינוכית.

ל"גלובס" נודע כי בעוד שבחינוכית נהנה דנן מרמת שכר שמוגדרת כ-95% שכר מנכ"ל, מה שעל פי הערכות מסתכם בכ-39 אלף שקל ברוטו בחודש, בתאגיד רמת השכר שאושרה לו הייתה נמוכה יותר, ודומה לזו שממנה נהנים הסמנכ"לים בארגון, שעומדת על כ-35 אלף שקל בחודש. בנוסף, כעובד בחינוכית הוא נהנה ממעמד של עובד מדינה, וגם מהטבות נוספות כמו רכב מקבוצה יוקרתית יותר.

עובדי החינוכית דורשים מזה תקופה כי גם דנן יעזוב את תפקידו על רקע כפל התפקידים שלו, והיום הם הגיבו בביקורת חריפה על הצעד שבו בחר: "מוזר שהיועץ המשפטי של התחנה, שעזב אותה לתאגיד ופעל בכל כוחו עם המנכ"ל כדי להביא לסגירת החינוכית ולשבש את שידוריה, בוחר עכשיו לשוב לכאן בגלל בצע כסף או אולי לשמש כשליח מטעמו של קובלנץ כדי לחבל במאבקם של העובדים לשימור השידור הציבורי העצמאי של החינוכית", נמסר מטעם ועד העובדים של החינוכית, שם אף הוסיפו כי "דנן איננו רצוי בחינוכית ולא נקבל אותו כעמית".

בוועד גם קוראים למבקר המדינה לבדוק את התנהלות תאגיד השידור הציבורי בעניין זה: "דנן הוא העובד הבכיר החמישי או השישי שעזוב את התאגיד עוד לפני שהתחיל לשדר, או זמן קצר אחר כך. כל הבכירים ממלאים פיהם מים ואינם חושפים מדוע עזבו".

חוק השידור הציבורי, שמכוחו קם התאגיד, קובע כי שנה ו-3 חודשים לאחר יציאת התאגיד לדרך, כלומר באמצע אוגוסט 2018, תופסק פעילותה של הטלוויזיה החינוכית, ובמקומה יוקם ערוץ לילדים בתוך התאגיד. בניגוד למה שקבע חוק השידור הציבורי לגבי עובדי רשות השידור - שכולם פוטרו וחלקם הועסקו מחדש - הקביעה לגבי עובדי החינוכית פחות ברורה. הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך, ו-180 העובדים שמועסקים בה הם עובדי מדינה המאוגדים תחת ההסתדרות. מאז עליית התאגיד לאוויר העובדים נאבקים כדי למצוא פתרון שימנע את סגירת התחנה באוגוסט 2018 ויאפשר להם להמשיך בעבודתם.

מהתאגיד נמסר בתגובה: "באישור האוצר ונציבות שירות המדינה מכהנים קובלנץ ודנן בתפקידיהם במקביל, תוך ויתור על קבלת שכר מ'כאן' וקבלתו מהחינוכית בלבד. עו"ד דנן יעזוב בקרוב את כאן ויישאר בחינוכית בלבד. לקובלנץ אושרה בקשת החל"ת והוא ממתין בימים אלו למינוי ממלא מקום בחינוכית ,על ידי משרד החינוך. קובלנץ ודנן, כמו כל הנהלת החינוכית, פועלים על פי חוק שקבע, בין היתר, כי החינוכית תיסגר בעוד כשנה ותתמזג לתאגיד השידור הישראלי".

מטעמו של עו"ד דנן כי הוא "מעולם לא עזב את החינוכית, ובמשך עבודתו המקבילה דאג כי העבודה בחינוכית לא תפגע ותעשה על הצד הטוב ביותר. על אף שהוא מבין את המאבק של העובדים ומזדהה עמו, מוטב ייעשו העובדים אם ימקדו את מאמצם בהשפעה על מקבלי ההחלטות לתקן את החוק על מנת שהחינוכית תהיה חלק בלתי נפרד מהמהפך שעובר השידור הציבורי, ולא בהשמצות והכפשות של עובד מדינה מסור, המחויב לקיים את הוראות החוק ככתבן וכלשונן, והשקיע עבודה מאומצת במשך שלוש שנים ללא כל תמורה נוספת".

מטעם הנהלת החינוכית נמסר כי היא "ממשיכה להתנהל באחריות ושומרת על האינטרס הציבורי תוך מחויבות להציע לצופים את המוצר האיכותי והטוב ביותר. המהפכה החינוכית של השנים האחרונות, באה לידי ביטוי בהפקות מקור איכותיות; בעלייה באחוזי הצפייה בשידוריה ובמהפכה דיגיטלית והיא ההוכחה הטובה ביותר לניהול היומיומי של גוף חשוב זה".