במהירות 200 קמ"ש: הוריקן "אירמה" פגע באיי פלורידה

ההוריקן, שעלה לדרגה 4, מתקרב בצעדי ענק ובמהירות רוחות של כ-200 קמ"ש לפלורידה  ■ אדם אחד לפחות נהרג ■ ישראלית שחיה במיאמי: "אנשים ישנו במכוניות כי המלונות תפוסים" ■ כמיליון תושבים מנותקים מחשמל ■ המושל: "הסופה תהיה קטלנית"

הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס
הוריקן אירמה / צילום: NOAA, רויטרס

הוריקן "אירמה" פגע היום (א') באיי פלורידה קיז, ומתקדם במהירות לחופי פלורידה, ארצות-הברית, שעות אחדות לאחר שעלה לדרגה 4. לפי הרשויות, נהג משאית באיים נהרג כתוצאה מהסופה שהתקדמה בימים האחרונים מהאיים הקריביים, שם היא זרעה הרס רב וגרמה למותם של יותר מ-25 בני אדם.

לקראת הגעתה של הסופה, החלו סופות טורנדו לנשב באזור חופי פלורידה, שבה עד כה נותקו כ-600 אלף בתים מחשמל. הרוחות במוקד ההוריקן, לפי חזאים במדינה, נושבות במהירות של יותר מ-200 קילומטרים לשעה. מושל פלורידה, ריק סקוט, אמר כי הוריקן "אירמה" עלול להיות הרסני לאזורי החוף. "הסופה הזאת קטלנית", הזהיר המושל.

הנשיא דונלד טראמפ קרא לתושבי פלורידה למצוא מחסה. "אנחנו עוקבים אחרי המצב כל הזמן", אמר בישיבת ממשלו שהתקיימה בקיימפ דייוויד, שם צולמו טראמפ וחברי הקבינט מתפללים. "אנחנו מוכנים ככל שניתן לקראת אירוע כזה".

עם התגברות הגשמים והחשש מהצפות, המשרד לבריאות הציבור פרסם אזהרה לנהגים וביקש מהם שלא לנהוג אל תוך כבישים מוצפים. עד כה, נפתחו כ-390 מקלטים ברחבי המדינה, בהם שוהים יותר מ-50 אלף איש. יותר משבעה מיליון בני אדם קיבלו הוראה להתפנות מבתיהם, מתוכם כ-6.3 ב פלורידה ומאות אלפים בג'ורג'יה השכנה.

מושל המדינה הזהיר הלילה כי המספר עלול לעלות ככל שהסופה תתקרב לפלורידה, וביקש מן התושבים: "הטעינו את המכשירים הסלולריים שלכם כעת כדי שתהיה לכם סוללה למקרה שתצטרכו להשתמש בטלפון". בכדי להימנע משריפת, הורו הרשויות לתושבים לנתק את כל מכשירי החשמל מהשקעים, דבר שיכול להביא לקצר חשמלי, וגם הורו להימנע מהפעלת גנרטורים הפועלים על דלק בתוך בנייני מגורים.

חמדת בר, ישראלית שחיה במיאמי, סיפרה כי לקראת פגיעתו של הוריקן "אירמה" בחופי פלורידה נאלצה לעזוב את ביתה עם משפחתה. "פשוט נטשנו את הבית שלנו. ארזנו הכול, הורדנו מהקירות את כל מה שעלול להישבר, לקחנו את כל האוכל והמים וברחנו לחברים שלנו, לבניין הרבה יותר מוגן", אמרה.

"אמנם זה על המים, אבל החלונות מוגנים מפני ההוריקן בקטגוריה 5-4. יש הרבה משפחות שנסעו 30-15 שעות רק כדי לצאת מפלורידה. הם ישנו במכוניות שלהם, כי לא היו מלונות פנויים", סיפרה. "חברים סיפרו לי שאנשים נתקעו בצד הדרך ללא דלק ולא ידעו מה לעשות. יש מלא תאונות, מפוצץ בכבישים, כי אנשים רוצים להתרחק ולהגיע בזמן למקום מבטחים".