מנכ"ל טבע החדש: האיש הנכון, לא בטוח שבזמן הנכון

הרבה מאוד אתגרים ניצבים בפני קאר שולץ, ובראשם החוב המעיק של טבע בסך 35 מיליארד דולר ■ מעבר להתמודדות הנדרשת עם כל האתגרים הפיננסיים והתפעוליים המיידיים, הציפייה היא ששולץ יציג גם אסטרטגיה ארוכת-טווח ■ פרשנות

טבע / צילום: רויטרס
טבע / צילום: רויטרס

יו"ר טבע, ד"ר סול בארר, עמד בהבטחתו למצוא לטבע מנכ"ל בעל שיעור קומה מתעשיית הפארמה. זה היה תהליך לא פשוט ולא קצר: 7 חודשים חלפו מאז עזב ארז ויגודמן את משרדי טבע בפתח-תקווה, והמצב של טבע הוסיף להידרדר בתקופה הזאת. מניית טבע , שבפברואר השנה נסחרה ברמות של יותר מ-30 דולר - ירידה של כ-50% מהשיא של 2015 - קרסה מאז ל-15.5 דולר, שפל של כ-15 שנה וירידה של כמעט 80% מהשיא. שווי השוק של טבע עומד היום על 15.7 מיליארד דולר בלבד, שנה אחרי שמיזגה לתוכה את אקטביס בעסקה של קרוב ל-40 מיליארד דולר.

במסגרת תהליך האיתור עלו על הרדאר של טבע כמה מועמדים. לפי דיווחים, ז'קלין פאוס מסלג'ן ופסקל סוריו מאסטרה זנקה סירבו לקבל על עצמם את התפקיד. על רקע המשבר הגדול בטבע, וכחלק מחוסר האמון הכללי של שוק ההון בחברה, נראה שרבים מהמשקיעים העריכו כי טבע לא תמצא מנכ"ל בעל שיעור קומה. אפשר לראות בקפיצה במניית טבע היום (ב') בבורסה בתל-אביב אנחת רווחה של המשקיעים.

קאר שולץ נתפס כאיש הנכון לטבע. השאלה היא אם הוא מגיע לטבע בזמן הנכון. הרבה מאוד אתגרים ניצבים בפניו, ובראשם החוב המעיק בסך 35 מיליארד דולר. טבע ספגה הורדות דירוג מצד שתי סוכנויות לאחר שהזהירה בתחילת אוגוסט שייתכן ולא תעמוד בקובננטס (אמות המידה הפיננסיות) הנוגעות לחלק מהחוב עד סוף השנה הנוכחית. עוד לפני מציאת המנכ"ל הקבוע, טבע נקטה כמה פעולות: היא נאלצה לחתוך את הדיבידנד שהיא מחלקת, היא מנסה למכור נכסים שאינם בליבת עסקיה והודיעה על פיטורי עובדים, במטרה להגביר את יכולתה לשרת את החוב.

לשולץ יש ניסיון מוצלח בהובלת רה-ארגון. ב-2015, זמן קצר לאחר מינויו למנכ"ל לונדבק, החברה הודיעה על תוכנית שכללה פיטורי 1,000 עובדים במטרה לחסוך כ-450 מיליון דולר. שנתיים אחרי, החברה נמצאת במקום אחר וכך גם המניה, שיותר מהכפילה את עצמה בתקופה זו. בעלי המניות בטבע ודאי ישמחו לראות תוצאה דומה.

הציפיות הנמוכות יכולות דווקא לעזור

משבר האמון בין הנהלת טבע והדירקטוריון שלה לבין שוק ההון נמשך כבר תקופה, אך הוא החריף במיוחד בחודש וחצי האחרונים, מאז פרסום הדוחות החלשים ברבעון השני. זהו עוד אחד מהאתגרים הניצבים בפני שולץ. אם טבע תרצה, לדוגמה, להגביר את הגמישות הפיננסית שלה באמצעות גיוס הון, היא תצטרך לצדה את השוק. ייתכן שדווקא הציפיות הנמוכות כל כך של המשקיעים מהחברה, בעקבות האכזבות האחרונות, תדווקא תסייע לו.

שולץ חתם על הסכם העסקה לחמש שנים בטבע. המנכ"לים הקודמים של החברה, ג'רמי לוין וארז ויגודמן, לא שרדו תקופת כהונה כה ארוכה. מעבר להתמודדות הנדרשת עם כל האתגרים הפיננסיים והתפעוליים המיידיים, הציפייה היא ששולץ יציג גם אסטרטגיה ארוכת-טווח, ויהיה מעניין לראות לאיזה כיוון הוא ירצה לנווט את החברה. אמנם בטבע מציינים שלשולץ יש גם ניסיון בגנריקה, אך החברות שמהן הוא מגיע (לונדבק ונובו נורדיסק) הן במהותן יצרניות של תרופות מקוריות, ועשויה לכך משמעות במיוחד בתקופה שבה טבע מתמודדת עם האינטגרציה של הרכישה הגדולה ביותר בתולדותיה - אקטביס הגנרית.