הישג למתנגדי תוכנית המתאר בהרצליה: תחזור לוועדה המקומית

ועדת המשנה להתנגדויות שבוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ת"א החליטה היום לאפשר לוועדה המקומית הרצליה בחינה נוספת של תוכנית המתאר למשך 18 חודשים, זאת לאחר בקשת העירייה למשוך את התוכנית

הרצליה הילס משרדים / קרדיט: סטודיו 84
הרצליה הילס משרדים / קרדיט: סטודיו 84

הישג למתנגדי תוכנית המתאר של העיר הרצליה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז תל-אביב החליטה כי התוכנית תשוב לבחינה מחודשת של הוועדה המקומית. נזכיר כי הוועדה המקומית בהרצליה העבירה את התוכנית להפקדה בוועדה המחוזית, אך בעקבות התנגדות רחבת-היקף בעיר החליטה לבקש מהוועדה להשיב אותה לדיון מחודש.

ועדת המשנה להתנגדויות שבוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, החליטה היום (ג') לאפשר לוועדה המקומית הרצליה בחינה נוספת של תוכנית המתאר למשך 18 חודשים, זאת לאחר בקשת העירייה למשוך את התוכנית.

מהוועדה המחוזית נמסר היום, לאחר דיון ארוך בשאלה האם להחזיר את התוכנית חזרה לוועדה המקומית, כי "במהלך תקופה זו, ייבחנו בשנית היבטים תכנוניים שונים, בהם: מערכות תחבורה ציבורית רב-שלבית, תשתיות, יחס בין שכונות וותיקות וחדשות, היבטים והשלכות תוכניות התחדשות עירונית ונושאים נוספים לשיקול דעת הוועדה המקומית. כמו כן, פרק זמן זה יאפשר לוועדה המקומית לקיים מהלך משלים של שיתוף ציבור".

עוד ציינה הוועדה בהחלטתה, כי בתוך 60 יום יגיש מהנדס הוועדה המקומית לוועדת המשנה, מתווה להליך עדכון התוכנית הכולל את ההיבטים האמורים. בנוסף, תוגש הצעה למערך כלים משלימים ליישום ניהול, מעקב ובקרה של התוכנית, והצגת לוח זמנים ואבני-דרך לאופן קידום ההליך המוצע ובכלל זה דיווח תקופתי מדי כ-4 חודשים לוועדת המשנה.

נציין כי החלטת הוועדה המחוזית מעניקה כעת רוב גבית לתושבי הרצליה שנאבקו בתוכנית המתאר, אבל חשוב מכך, לוועדי תושבים בערים אחרות שהחלו להתנגד לתוכניות המתאר בחודשים האחרונים. ועדי התושבים אף הקימו ועד פעולה משותף לעשרות ערים, מטה המאבק לבינוי שפוי, ופועלים יחד.

דניאלה פוסק, יו"רית הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל-אביב, מסרה היום: "איכות החיים של התושבים על כל היבטיה - בהם צרכים תחבורתיים, חינוכיים, תעסוקתיים, תרבותיים, וסביבתיים - עומדת במרכזן של כלל תוכניות הבנייה, כולל בתוכנית זו. ועדות התכנון רואות כיצד העיר מאפשרת מחזור חיים שלם לתושב, והתושב הוא לא רק הבסיס לתכנון, הוא גם חלק בלתי נפרד מהתהליך".

נציין כי ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, הגיע היום לדיון הוועדה המחוזית ונימק מדוע מבקשת הוועדה המקומית להשיב את תוכנית המתאר לדיון מחודש. ממטה המאבק כנגד תוכנית המתאר בהרצליה נמסר בהמשך לכך כי "אנו כנציגי התושבים מברכים את ראש העיר שאמר את האמת כפי שהיא. אנו מברכים אותו על פעולות טובות ונכונות כגון קידום תוכניות פינוי-בינוי, תמ"א 38ת שיפור התחבורה הציבורית. אלה הן בדיוק הפעולות שנדרשות ולא תוכנית מגלומנית שמונחתת על העיר מלמעלה ושכישלונה ידוע מראש".

מירית שקד-ברק, ממובילות המאבק כנגד תוכנית המתאר בכפר-סבא וחברה במטה המאבק הארצי לבינוי שפוי, מסרה היום כי "אנו מברכים על ההחלטה של הוועדה המחוזית תל אביב, אשר פעלה בראייה קדימה, אל העתיד, לטובת העיר והתושבים. אנו עדים לכך שלציבור יש הכוח לשנות והלחץ הציבורי משפיע. הציבור בכפר סבא נושא כעת עיניים אל חברי הועדה המחוזית מרכז וקורא להם לנהוג באומץ ולהחזיר את תוכנית המתאר של כפר סבא, בהתאם להחלטת מועצת העיר".

לאחר קבלת ההחלטה בנוגע לתוכנית המתאר של הרצליה, מסר הערב ראש עיריית הרצליה פדלון כי "אני שמח על החלטת הוועדה לאפשר לעיריית הרצליה לבחון התוכנית מחדש ולאחר הליך יסודי של שיתוף כלל הציבור נוכל להגיש תוכנית טובה וראויה המתאימה לכלל תושבי העיר. כבר בימים הקרובים נבצע עבות מטה לביצוע מהיר של מתווה ולוח זמנים".

בעקבות החלטת הועדה המחוזית תל אביב, אמר עו"ד עפר טויסטר, העוסק בתכנון ובניה כי "התכנית נועדה להגדיל את נפח הבניה בצורה משמעותית ולאור ההתליה זה לא יקרה, או לפחות לא יקרה, בהיקפים שאליהם שאפה הועדה המחוזית. עכשיו בעקבות ההחלטה של הוועדה המחוזית, כלל לא ברור מה יעלה בסופה של התכנית גם בתום התקופה. לאור הלחץ הציבורי, שבא לידי ביטוי, לא רק במקרה של הרצליה, הדבר מטיל ספק על יכולת השלטון המרכזי לכפוף רצונו על השלטון המקומי, גידול דרמטי של הצפיפות, בעיקר כשמתקרבת שנת בחירות. טועה השלטון המרכזי לחשוב שהוא יכול ללחוץ על השלטון המקומי על מנת להגדיל משמעותית את הצפיפות ועל ידי כך להוריד מחירים".

תגובת נציג תושבי הרצליה, האדריכל אושרי יניב: "אנחנו מברכים על ההחלטה. ראש העיר הוכיח שטובת העיר לנגד עיניו והשכל הישר ניצח. נציגי התושבים יפעלו בשיתוף פעולה מלא יחד עם העירייה כדי להגיע לתכנית שתהיה מיטבית ומקובלת על כולם".