מחטף: מנהלי החיתום של לאומי פרטנרס עוברים לפועלים IBI

פועלים אי.בי.אי פנתה באחרונה למנהלי פעילות החיתום המתחרה לאומי פרטנרס, המנכ"ל עופר גרינבאום ומשנהו שי נבו - ואלה הודיעו כי הם עוזבים את לאומי פרטנרס

עופר גרינבאום/ צילום: תמר מצפי
עופר גרינבאום/ צילום: תמר מצפי

נמשכת הטלטלה בענף החיתום המקומי. לאחר שלפני כחודש וחצי הדהימו מנהליה הבכירים של חברת החיתום פועלים אי.בי.אי על עזיבתה לטובת הקמת חברה חדשה עם יועצי ההנפקת רפי ליפא וגל עמית, מבצעת פועלים אי.בי.אי מחטף משלה.

לאחר שאישרה השבוע כי הגישה הצעה למנהלי החברה המתחרה לאומי פרטנרס חיתום, המנכ"ל עופר גרינבאום ומשנהו שי נבו, הודיעו שני האחרונים הבוקר על התפטרותם מזרוע בנקאות ההשקעות של בנק לאומי. השניים צפויים לשיפור בתנאי העסקתם, כולל הקצאה משמעותית של מניות פועלים אי.בי.אי. מלאומי פרטנרס לא נמסרה תגובה. בתגובה לפרסום אודות מעברם של השניים זינקה מניית פועלים אי.בי.אי  ביותר מ-20% וקיזזה חלק מירידה של כ-50% שרשמה מאז נודע דבר עזיבת הבכירים. שווי החברה עומד כעת על 277 מיליון שקל.

פועלים אי.בי.אי נחשבת במשך שנים רבות לחברת החיתום המובילה והיצירתית בשוק ההון. בחודש וחצי האחרון ספגה החברה, שבשליטת בית ההשקעות אי.בי.אי ובנק הפועלים, מהלומה אדירה. זאת לאחר שהצוות המוביל של חברת החיתום, בהובלת המנכ"ל ארז גולדשמידט, ולצדו שני סמנכ"לים בכירים - אילן מוסנאים ונדב זיו, הודיעו באמצע חודש אוגוסט האחרון על עזיבה לטובת חבירה לספקי ההכנסות והרווח המרכזיים של פועלים אי.בי.אי בשנים האחרונות - יועצי ההנפקות ליפא ועמית, שהודיעו על התנתקות משיתוף הפעולה עם חברת החיתום הוותיקה.

שני היועצים ופועלים אי.בי.אי מובילים בשנים האחרונות את גל הנפקות החוב של חברות הנדל"ן האמריקאיות, שמתאפיינות בתשלומי עמלות עצומים לחתמים וליועצים. הנפקות אלו סיפקו כמחצית מהכנסות פועלים אי.בי.אי אשתקד ויותר מ-60% מההכנסות במחצית הראשונה של 2017 (שיעור הרווח מהנפקות אלה היה כנראה גבוה אף יותר).

הסיבה לעזיבתם של גולדשמידט והסמנכ"לים היא בעיקר כספית - שכרו של גולדשמידט היה מוגבל ל-3.5 מיליון שקל בשנה, ובחברת החיתום החדשה הוא צפוי להיות בעל מניות (כמו גם הסמנכ"לים) ולהיות שותף ברווחיה.

כוונת ליפא, עמית וגולדשמידט בהקמת חברת חיתום החדשה כדי לגרוף את מלוא עמלות הייעוץ והחיתום שמניבות הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות בתל אביב (חברות חדשות וכאלה שכבר הונפקו ומבצעות גיוסי חוב נוספים). עד היום קיבלה פועלים אי.בי.אי בין שליש למחצית מהעמלות האלה, שהיקפן הכולל בשנים האחרונות מוערך ביותר מ-100 מיליון שקל.

בעקבות ההתנתקות הצפויה מליפא ועמית ועזיבתם מנהליה הבכירים מצאה את עצמה פועלים אי.בי.אי מול וואקום אדיר במנוע הצמיחה והרווח המרכזי שלה. בהתאם צנחה מניית החברה ביותר מ-50%. הפתרון שנמצא, והוא וודאי לא יהיה זול מבחינת עלויות השכר למנהליה החדשים, היה כאמור פנייה לגרינבאום, מנכ"ל לאומי פרטנרס חיתום, ולשי נבו, המשנה שלו, בהצעה לשמש כמנהליה, ועתה מתברר כי הם נענו לה.

אגב, בעקבות העזיבה של גולדשמידט וחבירתו ליועצי ההנפקות ליפא ועמית, תקפו בסביבת אי.בי.אי את המנכ"ל היוצא ואת צמד היועצים אף בחנו אם ניתן לפעול באופן משפטי בעניין זה. עתה מתברר כי בפועלים אי.בי.אי עושים מהלך דומה במהותו לזה שפסלו רק לאחרונה ולוקחים צוות שלם לחברה המתחרה.

ירון בלוך, מנכ״ל לאומי פרטנרס, הגיב להתפטרותם של גרינבאום ונבו ואמר כי "עופר ושי מנהלים את פעילות החיתום והייעוץ של לאומי פרטנרס מזה כ-10 שנים. בתקופה זו הביאו את הפעילות להישגים יוצאי דופן, ותרמו תרומה משמעותית מאד להצלחה המתמשכת של החברה כולה. לאומי פרטנרס תפעל למלא את החסר ולהשלים את צוות החיתום שלה".