עתירה: משרד התיירות מבצע הפרדה בין נשים לגברים בקורסים

לטענת שדולת הנשים בישראל, הפרדה מגדרית בקורס מורי דרך לקהילה החרדית עומדת בניגוד לחוק המכרזים והחוק לאיסור הפליה

חרדים מטיילים בנחלי הצפון  / צילום: אבי אוחיון לעמ
חרדים מטיילים בנחלי הצפון / צילום: אבי אוחיון לעמ

משרד התיירות מבקש לבצע הפרדה בין נשים לגברים בקורסי הכשרה מטעמו. זאת, בניגוד לחוק האוסר על אפליה על רקע מין - כך טוענת שדולת הנשים בישראל בעתירה מינהלית שהגישה היום (ג') לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד משרד התיירות.

בעתירה מבקשת השדולה מבית המשפט להורות למשרד התיירות לנמק מדוע לא יבוטל התנאי במכרז להפעלת קורס מורי דרך עבור הקהילה החרדית. לחלופין מבקשת שדולת נשים כי משרד התיירות ינמק מדוע לא יבוטל המכרז כולו.

בתביעה נאמר כי ב-3 באוגוסט 2017 פרסם משרד התיירות מכרז שבו נאמר כי "האגף להכשרה מקצועית בתיירות במשרד התיירות מעוניין להפעיל קורס מורי דרך לקהילה החרדית. בהתאם לכך, בשלב ראשון, מעוניין המשרד לקבל שירותים להפעלה וניהול קורס מורי דרך לגברים, או לנשים (על המציע להודיע אם הקורס שיפעיל יופנה לגברים או לנשים)".

לפי הנטען בעתירה, "התניה במכרז של משרד התיירות כי תוכניות מורי הדרך יפעלו בהפרדה על בסיס מין פוגעת בזכות החוקתית לכבוד ולשוויון ואינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה".

לדברי שדולת הנשים, "מדובר בתניה העומדת בניגוד להוראות חוק חובת מכרזים וחוק איסור הפליה וכן בניגוד להנחיות המחייבות של היועמ"ש. היא חורגת בצורה קיצונית ממתחם הסבירות והעומדת בניגוד להלכה הפסוקה בדבר האפשרות לקיים הסדרים בהפרדה על בסיס מין". לפי הנטען בעתירת השדולה, "לא יכול להיות חולק על כך כי מינו של אדם אינו רלוונטי ליכולתו ללמוד בקורס הכשרה מקצועית או לשמש מורה דרך".

בהקשר זה מדגישה השדולה כי ההפרדה שמבקש משרד התיירות ליצור במכרז היא לא הפרדה באתר פולחן או הפרדה בקשר עם המרחב האישי של הפרט (דוגמת חוף רחצה). "מדובר בהפרדה במערך ההכשרה המקצועית של מדינת ישראל המצוי בלב השירותים הניתנים על-ידי המדינה, אשר מסובסד על-ידי המדינה ואשר מעצב מצדו את שוק העבודה ואת הרשתות החברתיות והמקצועיות של מי שלומדים במסגרתו.

נציין כי בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, סיכם עם נציגי המפלגות הדתיות והחרדיות על ריכוך האכיפה נגד הדרת נשים וחידוד המדיניות בנושא, כך שתתאים "לאורח החיים הדתי והחרדי". אתמול הבהיר מנדלבליט, במכתב ששלח ליו"ר נעמת, גליה וולוך, כי אין כל שינוי בעמדתו העקרונית ולפה הדרת נשים מהמרחב הציבורי היא בגדר אפליה פסולה. "העיסוק בתחום של מניעת הדרת נשים מן המרחב הציבורי ימשיך להיות מידתי וזהיר - תוף הקפדה על אמות מידה משפטיות העקרוניות לפיהן נבחנות טענות בדבר מופעים קונקרטיים של הדרת נשים, ותוך שמירת האיזונים העדינים הנדרשים בכל מקרה ומקרה", כתב היועמ"ש.

עורכי הדין חגי קלעי, ליעד ורצהיזר ומרים זלקינד, המייצגים את שדולת הנשים בעתירה מסרו: "החקיקה האוסרת על אפליה במדינת ישראל, ופרשנותה על-ידי בתי המשפט, יצרו איזון עדין ומורכב בין הכבוד לאורחות חיים של קהילות שונות, ובין ההכרח שלא להבחין על בסיס מאפיינים דוגמת מין, נטייה מינית, עדה ולאום במרחב הציבורי. כך, הותרה הפרדה באתרי פולחן, כמו גם במרחבים המתאפיינים בלבוש חלקי דוגמת חופים נפרדים".

לדברי עורכי הדין, "מנגד, נשמרה באופן קפדני המדיניות המדיניות כי משאבים ציבוריים ומרחבים ציבוריים יוקצו בצורה שווה ללא תלות במין. בשנים האחרונות התערער איזון זה, ונעשה ניסיון ליצר מרחבים ציבוריים סטריליים מנשים. אנו מקווים ומאמינים, כי בית המשפט יחזור על מושכלות ראשונים, ויבהיר כי מין אינו שיקול רלוונטי בהקצאת משאבים ציבוריים". 

ממשרד התיירות נמסר בתגובה: "מבנה הקורס נקבע בהתאם להנחיות היועץ המשפטי לממשלה וכפי שנעשה כדבר שבשגרה במשרדי ממשלה נוספים. הממשלה הציבה לעצמה כיעד מרכזי להביא לשילוב האוכלוסייה החרדית בתעסוקה, ועל כן נעשים קורסים מיוחדים לאוכלוסייה זו, הבנויים על-פי צרכיה ובאופן שמבטיח את הצלחת הקורס. במקביל מתקיימים קורסים נוספים הפתוחים לכלל האוכלוסיות, באופן שמאפשר לכל אזרח ישראלי לבחור בקורס המתאים לאורחות חייו".