מחסור בעגבניות ברשתות השיווק: המחיר לצרכן עלה ב-12%

מתחילת השנה עלה מחיר העגבניות הממוצע לצרכן ב-37% ■ משרד החקלאות פתח מכסת יבוא פטורה ממכס בהיקף של 650 טונות

עגבניות שרי/ צילום: תמר מצפי
עגבניות שרי/ צילום: תמר מצפי

עלייה במחירי העגבניות: ברשתות השיווק מדווחים בימים האחרונים על מחסור משמעותי בעגבניות ועלייה משמעותית הן במחיר הסיטוני והן במחיר לצרכן - שעומד בממוצע על 5.29 שקלים לק"ג, לפי נתוני סטורנקסט. גורם באחת מרשתות השיווק אמר היום ל"גלובס": "יש חוסר ענק בעגבניות בארץ, והמחיר הסיטונאי הגיע כבר ל-7 שקלים לק"ג, לעומת ממוצע שנתי של 3.5-4 שקלים לק"ג".

לפי נתונים של משרד החקלאות, מחירי העגבניות עלו בשבוע שעבר בכ-19% במכירה סיטונאית, כלומר, עלייה של 88 אגורות לק"ג, ובכ-12% במכירה לצרכן, עלייה של 58 אגורות. העגבניות נמכרו במחיר סיטונאי של 5.43 שקלים לק"ג, והמחיר לצרכן ברשתות השיווק מגיע ל-7.36 שקלים. בחלק מסניפי רשתות השיווק ובהתאם לתחרות האזורית, רשתות השיווק מוכרות את העגבניות במחיר הפסד, כלומר במחיר נמוך מן המחיר הסיטונאי. על-פי נתוני סטורנקסט, מחיר העגבנייה הממוצע לצרכן עלה מתחילת השנה ב-37%.

כמענה לפניית "גלובס" למשרד החקלאות נמסר כי "לאור עליית המחיר וכדי לאזן את השוק ולהוריד את המחיר, פתח המשרד מכסת יבוא מוגבלת בפטור ממכס בהיקף של 650 טון". במשרד מסבירים כי מדובר במהלך "מתואם ומוסכם" על החקלאים, וכי יפתחו מכסת יבוא נוספת ככל שיידרש - זאת בהתאם לצריכה חודשית של 15-18 אלף טון.

גם מחירן של עגבניות שרי עלו בשבוע האחרון בכ-3% במכירה סיטונאית ובכ-5% במכירה לצרכן. עגבניות השרי נמכרו במחיר סיטונאי ממוצע של 11.09 לק"ג. המחיר לצרכן ברשתות השיווק הגיע עד 18.09 שקל לק"ג.

מדד המחירים לצרכן לחודש ספטמבר עלה ב-0.1%. העלייה נבעה בראש ובראשונה מעלייה חדה במחירי הירקות הטריים - 7.9% - כך דיווחה השבוע הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

העלייה חזרה-עגבניות
 העלייה חזרה-עגבניות