מכה קשה לוילי פוד: ענקית המזון ארלה הפסיקה ההתקשרות

בהסכם בין החברות נקבע כי לארלה יש זכות לנתק את הקשר אם מנכ"ל וילי פוד אירם גרייבר יעזוב – וגרייבר הודח בחודש יוני האחרון ■ המניה נופלת כ-7%

יוסי (משמאל) וצביקה ויליגר / צילום: איל יצהר
יוסי (משמאל) וצביקה ויליגר / צילום: איל יצהר

חברת וילי פוד   קיבלה הודעה מענקית החלב האירופית ארלה (Arla) כי היא מפסיקה את הסכם ההפצה הבלעדי עמה בישראל. חברת וילי פוד מפיצה את מוצרי ארלה בישראל מאז שנת 2005. סיום ההסכם נכנס לתוקף כבר בסוף חודש דצמבר הקרוב. נכון לשעה זו מאבדת מניית וילי פוד כ-7% בנאסד"ק. 

"לסוף החוזה עשויה להיות השפעה שלילית משמעותית על תוצאות הפעילות של וילי פוד", מסרה החברה בהודעתה לבורסה האמריקאית, תוך שסייגה כי "החברה מאמינה כי תוכל להשיג בעתיד הקרוב הסכמים עם ספקים חלופיים עבור חלק מהמוצרים הנרכשים כיום מארלה". 

ארלה נחשבה לספק הכי גדול והכי אסטרטגי של וילי פוד, ורוב מערך הגבינות שלה התבסס עליו, בין היתר מותג החמאה המוכר לורפק (Lurpak), גבינת שמנת וגבינות קשות שמוכרת החברה, שלחלקן יש הובלה בנתחי השוק הרלוונטיים להם בישראל.

לפי גורמים המקורבים לחברה, ארלה מהווה כיום כרבע מההכנסות של וילי פוד. לפי דוחות החברה, שיעור הרכישה עלה משמעותית בשנים האחרונות - מפחות מ-10% בשנת 2014 ל-13% ב-2016. 

מדוע מסתיים הסכם ההפצה המשמעותי עבור וילי פוד? בדוחותיה השנתיים האחרונים מציינת החברה כי על אף שהיא נוהגת לרכוש כל אחד ממוצריה ממספר ספקים במקביל, כדי למנוע תלות בספק אחד, הרי ש"לגבי חלק מקבוצת מוצרי החלב ותחליפיו, לקבוצה יש תלות בספק אחד - ארלה". 

וילי פוד היא המפיצה הבלעדית של ארלה בישראל, והסכם ההפצה עמה הוארך עד סוף 2017. על-פי הסכם ההפצה, ארלה רשאית לסיים את ההתקשרות בהודעה מראש של 30 ימי עסקים בלבד, במקרה בו אירם גרייבר, מנכ"ל החברה וחברות הקבוצה, חדל, מכל סיבה שהיא, להיות מעורב בפעילות הקבוצה, או במקרה שחל שינוי בשליטה בקבוצה. 

בחודש יוני האחרון האחים יוסי וצביקה ויליגר השתלטו על החברה-האם BSD והביאו לסיום כהונתם של כל הדירקטורים בחברה. צבי ויליגר מונה ליו"ר החברה, ובתחילת יולי דיווח החברה כי המנכ"ל אירם גרייבר פוטר מתפקידו. גרייבר ניהל את יבואנית המזון במשך כשנה וחצי, במהלכה הביא לשיפור תוצאותיה העסקיות של החברה. 

חברת וילי פוד, שבשליטת האחים צביקה ויוסי ויליגר, מייבאת ומייצרת מוצרים קפואים ומצוננים, ביניהם מוצרי חלב כגון גבינות, חמאה, דגים וירקות. המטה שלה נמצא ביבנה. בשנת 2016 הסתכמו המכירות של החברה בכ-294 מיליון שקל, והיא נסחרת בבורסת הנאסד"ק בניו-יורק ובבורסה בתל-אביב. הרווח הנקי של וילי פוד ב-2016 הסתכם ב-9.8 מיליון שקל, גידול של 31% בהשוואה לרווח הנקי שנה קודם לכן.