סמוטריץ': מזהיר את השרים מפני השתלטות האוצר על קק"ל

ח"כ בצלאל סמוטריץ' יתנגד להכפפת קק"ל לתקציב המדינה בדיון מחר בוועדת הכספים ■ "מדובר בהצעת חוק דרמטית שמלאימה את קק"ל באופן כוחני וחד-צדדי"

לקראת דיון בוועדת הכספים מחר (ב') בנושא תיקוני התקציב, הודיע היום ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) כי יתנגד להכפפת קק"ל לתקציב המדינה ולחייב אותה להעביר סכומי כסף גדולים. במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת המשפטים איילת שקד, כתב סמוטריץ' "מדובר בהצעת חוק דרמטית שמלאימה את קק"ל באופן כוחני וחד-צדדי ונועדה לאלץ את קק"ל, בניגוד לרצונה ובניגוד להתחייבויות קודמות של הממשלה, להעביר סכומי כסף גדולים מקופתה לקופת האוצר".

סמוטריץ' פנה גם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין וליו"ר ועדת הכספים משה גפני, תוך שהוא מבקש לעצור את הדיון מחר בועדה.

לדבריו, במקרה שיבקשו להמשיך את הדיון בסעיף שהוצא מחוק ההסדרים הקודם "הדבר יהווה פגם מהותי בהליך החקיקה וזלזול בכנסת ובתפקידה".

סמוטריץ' מציין כי בחלק מן ההצעה שתונח מחר בפני ועדת הכספים, מבקש משרד האוצר לקבוע כי משרדי הממשלה השונים לא יוכלו להתקשר בשום צורה עם קק"ל, לשם ביצוע פרויקטים בתחומי משרדם שלא במסגרת חוק תקציב המדינה. "המשמעות, במילים פשוטות", כתב סמוטריץ', "היא כי מכאן ולהבא רק פקידי האוצר יקבעו עם אילו משרדים ואילו פרויקטים יבוצעו מתקציביה של קק"ל, וזאת בניגוד למצב כיום לפי כל שר וכל משרד רשאים להגיע להסכמות ולהתקשר עם קק"ל לשם קידום פרויקטים בתחום אחריותם".

"לא יהא זה חכם להסכים להשתלטות של משרד האוצר על פעילות משרדי הממשלה ולפגוע בעצמאות השרים", הוא כתב.

בתגובה לפנייתו של ח"כ סמוטריץ׳, שלחו חברי הכנסת מטעם כולנו, רחל עזריה ורועי פוקלמן הודעה לעיתונות על פיה מכתב הדרישה של סמוטריץ׳ "תמוה בעינינו, כי המטרה היא שעודפי התקציב של קק"ל יחזרו חזרה לאזרחי ישראל ויהיו תחת שקיפות".

לדברי עזריה ופולקמן ברשות קק"ל כ 2.3 מליון דונמים בתוך שטח ישראל עליהם הם מקבלים מליארדי שקלים מן המדינה ללא כל פיקוח ובקרה, תוך שהם פטורים מתשלומי מסים. "מדי שנה מעבירה רשות מקרקעי ישראל לקק"ל את הכספים שהתקבלו בעד הקרקעות ששווקו על ידה. מקור הכסף הוא בהשבחת הקרקע. הפעולות אותן בוחרת קק"ל לקדם בכספים לא תמיד תואמים את סדר העדיפויות של הממשלה כפי שבא לביטוי בתוך תקציב המדינה".

הצעת החוק, לדבריהם, מגיעה כדי שאזרחי ישראל לא ישלמו לקק"ל, מבלי לקבל תמורה.