מחר: דיון ראשון בוועדת הכלכלה בחוק להסדרת שוק המבצעים

הצעת החוק, שגובשה ע"י שר הכלכלה והרשות להגנת הצרכן, תנסה להסדיר את עולם המבצעים באמצעות הגדרות ברורות לתנאי המכירה בעת מבצע

קניות קניון נתח שוק sale מכירת סוף עונה  / צלם: thinkstock
קניות קניון נתח שוק sale מכירת סוף עונה / צלם: thinkstock

האם תיקון לחוק הגנת הצרכן, שאמור לעשות סדר בעולם המבצעים וההנחות ("מכירה מיוחדת"), יצלח את התנגדויות העוסקים ויעלה לקריאה שנייה ושלישית? מחר (ד') יתקיים דיון ראשון בהצעת החוק הממשלתית בוועדת הכלכלה של הכנסת.

החוק, שעבר בחודש יולי האחרון בקריאה ראשונה, נולד במטרה להסדיר את העולם הפרוץ של המבצעים וההנחות, שרצוף בטריקים ובהטעיות, דוגמת הכרזה פיקטיבית על הנחה במחיר, העלאת מחיר לפני מבצע בכדי לייצר מצג-שווא ועוד. אין פלא שהנושא גם הגיע לערכאות המשפטיות בתביעות שונות שהוגשו נגד רשתות, בהן המשביר לצרכן ואפריל.

הצעת החוק האמורה, שגובשה על-ידי שר הכלכלה והרשות להגנת הצרכן, תנסה להסדיר את עולם המבצעים באמצעות הגדרות ברורות לתנאי המכירה בעת מבצע.

חלק מהסעיפים לקוחים ממדינות אחרות בהן הנושא כבר הוסדר. כך למשל, הצעת החוק כוללת סעיפים הקובעים את תוקף המבצעים: ההצעה קובעת כי מוצר יוכל להיות מוצע במסגרת מבצע בתנאי שלא נכלכל תחת מבצע בתקופה של 30 ימים לפני כן. אם במהלך אותם ימים השתנה מחיר המוצר, ההנחה תחושב מהמחיר הנמוך שבו נמכר המוצר במהלך התקופה. עוד יבקש החוק להגביל את משך המבצע ל-45 ימים רצופים לכל היותר ועוד.

לפני כחודש העבירה הרשות להגנת הצרכן מסמך ובו סייגים מוצעים לחוק (בין היתר במטרה למזער התנגדויות צפויות). כך למשל מציעה הרשות להחריג מבצעים על מזון טרי (פירות וירקות, מאפים, בשר) ולהחיל עליהם סעיף, לפיו סך תקופת המבצע על פני שבוע קלנדרי לא תעלה על מחצית מהתקופה בה נמכר המוצר במחיר רגיל.

סייג אחר מתייחס למחיר היכרות עבור מוצר חדש שעולה על המדפים (לא מדובר על קולקציות ביגוד עונתיות, כי אם על מוצר שלא היה קודם לכן). עוד מציעה הרשות להחריג מבצעי כמות (בסגנון 3 פריטים ב-50 שקל), בהינתן מצב שבו לא ישתנה מבנה סל המוצרים הרלוונטי למבצע במהלך שנה קלנדרית (למשל שלא היה מצב שבו הוצעו שני מוצרים ב-50 שקל בתקופה אחרת בשנה).

החרגה אחרת מתייחסת למבצע על הסל כולו (לדוגמה: קנה ב-400 שקל, שלם 300 שקל). במקרה זה מציעה הרשות לקבוע שיעור הנחה מסוים שיהווה את נקודת הייחוס למחיר. נקודות אחרות שהעלתה הרשות מתייחסות למבצעי יבואן והשלכותיהם על הקמעונאים.

מחר כאמור תתקיים ישיבה ראשונה שתצלול לסעיפים המוצעים של החוק, לרבות הערות וסייגים שהגופים שאליהם נוגע החוק יוכלו להעביר. השאיפה היא להעביר את החוק להכנה לקריאה שנייה ושלישית, שאיפה כשצפוי תתקל בהתנגדויות.

בתחילת אוקטובר העביר איגוד לשכות המסחר את הסתייגותו מהחוק, לאור מורכבות החוק שהוגדר כמכביד על העוסקים. האיגוד מציע לפשט את החוק על סעיפיו ולאפשר לו להגיע למטרה המוגדרת; לאפשר לצרכן לדעת כי מדובר במבצעי אמיתי. את הרצון להגדיר את משך המבצע הגדירו באיגוד כ"התערבות בוטה בהתנהלות העסקית של העוסק". עוד נטען כי עסקים יירתעו מקיום מבצעים, ומי שייפגע הוא הצרכן.

עוד מציעים באיגוד להוסיף שורה של סייגים, דוגמת מבצעים קצובי זמן (יומיים של הנחות למשל), מבצעים הכוללים כמה עוסקים (למשל כל חנויות קניון מסוים), החרגת מבצעים מענף התיירות, כלי רכב משומשים ועוד.