האם בקרוב נוכל להשוות מחירים של חלקי חילוף לרכב?

ועדת הכלכלה החלה לדון היום בתקנות שיאפשרו הקמת מאגר השוואת מחירי חלפים לרכב, בדומה למאגר השוואת המחירים הקיים ברשתות המזון והפארם

מוסך / צילום: תמר מצפי
מוסך / צילום: תמר מצפי

האם בקרוב נוכל להשוות מחירים של חלקי חילוף לרכב בדומה למאגר השוואת מחירי המוצרים ברשתות המזון והפארם?

ועדת הכלכלה החלה לדון היום (ג') בתקנות שיאפשרו הקמת מאגר השוואת מחירי חלפים לרכב.

התקנות הוגשו על-ידי משרד התחבורה מתוקף חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב והרפורמה בענף הרכב, במטרה לחייב את בעלי הרישיון לסחר במוצרי תעבורה לפרסם באינטרנט את מחירונים המוצרים.

הסיסמאות והכותרות שבאות לטובת הצרכן עם עידוד התחרות באמצעות שקיפות מחירים לא יושמו במבחן המציאות בכל הנוגע למאגר שמתוקף חוק המזון מחייב את רשתות המזון וכעת גם רשתות הפארם להעביר על בסיס שעתי מדי יום את מחיר כל המוצרים שבחנות.

גם בתחום חלקי החילוף, הממשלה בונה על יזמים פרטיים שיהפכו את מאגר המחירים, אם יקום כזה גם בתחום חלקי החילוף לרכב, לנגיש באמצעות מנועי חיפוש עצמאיים (אפליקציות) שיגישו את המידע לציבור.

כאמור, המטרה של מהלך כזה היא להגביר את התחרות ולהביא להורדת מחירים - שאיפה מבורכת שלמרבה הצער לא צלחה בתחום המזון, בניגוד לשאיפות. למעשה, מאגרי המחירים בתחום המזון והפארם משמשים ככלי עבודה בעיקר עבור הרשתות, שיכולות ליישר קו עם המתחרים בקלות (למעלה או למטה) - ומספר הצרכנים שמשתמשים במאגרים הוא זניח.

מבחינת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, "מדובר בתקנות בעלות משמעות צרכנית חשובה מאוד". עם זאת, במהלך הישיבה עלו טענות מצד גורמים רבים כי הנוסח המוצע של התקנות עשוי לפגוע בצרכן, ולכן שלח היו"ר כבל את כל הצדדים "לעשות שיעורי-בית".

בין הדוברים הציג סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, את התקנות והסביר כי הצרכן הפרטי מקבל אם בכלל שיעורי הנחה בודדים בבואו לתקן את מכוניתו במוסך, בשעה שציי רכב יכולים לקבל הנחות של 60%-80%. לדבריו, התקנות יאפשרו שקיפות במחירי החלפים, כך שהצרכן יגיע למוסך ויוכל לבחור את המוצר בהתאם לעלות שלו, כשהמטרה היא שתהיה אפליקציה שתוכל לספק מידע לצרכן לפי מספר הרישוי של רכבו.

בין מי שתהו האם המהלך יוביל לתחרות הרצויה היו ח"כ יעקב פרי, שציין כי הוא בספק אם התקנות יקדמו את התחרות, משום שצרכנים נוהגים ללכת למוסך שהם סומכים עליו בכדי לתקן את מכוניתם, ומאגר כזה לא יספק את מוטיב האמינות החשוב בענף.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי "אם יפורסמו רק מחירי הקטלוג הפיקטיביים, ללא ההנחות או מחיר המכירה בפועל - לא עשינו כלום".

היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות, עו"ד זאב פרידמן, אמר כי במקרים רבים הצרכן לא יושב בבית ועושה השוואת מחירים לפני שהוא מגיע למוסך, אלא מגיע למוסך בשל תקלה אחת, ופתאום מסתבר לו שהוא צריך להחליף מספר חלקים, ולכל חלק יש מחיר אחר. הוא הזהיר כי במצב כזה בעל המוסך יראה לצרכן את המחיר המלא באפליקציה, ללא ההנחה, וישתמש בזה לגבות מחיר עצום. "אסור לתת לכלי הזה להיות תקלה לצרכנים. אם הכלי יציג מחירים אמתיים, הוא יהיה מצוין", אמר.

בועז יהב, מנכ"ל חברת פרייסז שמבצעת השוואת מחירי מזון, אמר כי התחום נראה מורכב יותר מענף המזון. הוא הוסיף כי הדברים החשובים ביותר הם האכיפה של הכללים שיקבעו ונגישות לחומרים בצורה פשוטה.

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר כי לפי נוסח שהוגש לוועדה, התקנות יחולו גם על מוסכים שאינם יבואנים, ואין להם אמצעים לעשות זאת. לוי התנגד לפרסום המחיר הסופי שמשלמים המוסכים על החלפים. לדבריו, הפתרון הוא בפיקוח מחירים או בהגברת התחרות והכנסת שחקנים חדשים.

נציג הנהלת חטיבת החלפים באיגוד לשכות המסחר, גדעון רייס, ויו"ר איגוד יבואני החלפים, יוסי סקורניק, טענו כי יבואנים רבים הם עסקים קטנים שאין להם את הידע והמנגנון ליישם את התקנות - סוגיה זו נפתרה בתחום המזון על-ידי החרגת עסקים קטנים דוגמת מכולות או מרכולים.