אלונה בר און: "העיתון חייב לעבור לאסטרטגיית 'דיגיטל תחילה'"

יו"ר "גלובס" בכנס Journey 2017: "'גלובס' עובר לעידן הדיגיטלי ב-4 מישורים אסטרטגיים" ■ עו"ד ג'ושוע קירנן: "התייעלות באמצעות בינה מלאכותית תהיה שוק של 60 מיליארד דולר ב-2030"

אלונה בר און / צילום: איל יצהר
אלונה בר און / צילום: איל יצהר

"'גלובס' עובר לעידן הדיגיטלי ב-4 מישורים אסטרטגיים עיקריים" - כך אמרה היום (ד') אלונה בר און, יו"ר "גלובס", בכנס ההיי-טק Journey 2017 שנערך בתל-אביב, בשיתוף-פעולה בין "גלובס" לבין ארנסט אנד יאנג. "המישור הראשון הוא אפיק התוכן. אנחנו רוצים שכאשר תיכנסו לאתר שלנו, תקבלו תוכן מהנה ומשביע רצון התואם את העידן החדש, וצפויים שינויים בתחום הזה בקרוב.

"המישור השני הוא גישת ה'דיגיטל תחילה'. זו גישה שקשה לאמץ לא רק ב'גלובס' אלא בעולם העיתונות כולו. אנחנו חייבים לשנות גישה מלדבר על חדשות בעיתון הפרינט - לשיחה על הביטוי הדיגיטלי של המידע שבידינו".

לדבריה, "המישור השלישי הוא להטמיעה טכנולוגיה בתוך 'גלובס'. טכנולוגיה לניהול מנויים, למכירות, ליצירת מקורות הכנסה נוספים. עיתונים חייבים להשתנות בתחום הזה כדי להתאים לשינויים שעוברים ויעברו עליהם.

"המישור הרביעי הוא לנהל את הארגון עצמו בצורה דומה לארגון היי-טק, ופירוש הדבר הוא ליישם אסטרטגיית אג'ייל, מבנה ארגוני חדש, גישות חדשות לניהול משאבי אנוש.

"אנחנו לא דוברי טכנולוגיה כשפת אם, ולכן אנחנו זקוקים לעזרה של כולכם (משתתפי הג'רני, המגיעים מתחום ההיי-טק), כדי שתלמדו אותנו". 

"מירוץ החימוש" של הבינה המלאכותית 

עו"ד ג'ושוע קירנן, מנהל משותף ב-Latham & Watkins, אמר בכנס כי "טכנולוגיה מתקבלת תמיד בהתלהבות ובחשש בו-זמנית. אנשים כמו פרופ' סטיבן הוקינס אמרו בעבר כי אינטלגנציה מלאכותית יכולה לסמן את הקץ של האנושות, בעוד גורמים אחרים אמרו כי היא יכולה לקרב פתרון לחולי ולעוני.

"כיום מוערך כי שוק הבינה המלאכותית לצורך התייעלות ושיפור תהליכים בארגון יגלגל כ-60 מיליארד דולר ב-2030. העולם כולו נמצא במירוץ חימוש לטכנולוגיה לומדת, וישראל היא במקום מצוין במירוץ החימוש הזה. ישראל השקיעה בבינה מלאכותית פר נפש יותר מכל מדינה אחרת בעולם, וגם אחראית לאקזיט הגדול ביותר בעולם בתחום למידת המכונה - רכישת מובילאיי על-ידי אינטל". 

קירנן התייחס גם לחששות מפני החלפת עובדים בשר ודם בידי המכונות. "הרובוטים המדויקים יותר הם מהירים יותר, והם יכולים לעבד הרבה יותר מידע בבת-אחת. ובני אדם? הם מבינים תקשורת בין-אישית, הם יצירתיים, ייחודיים ויודעים להפריד עיקר מטפל. הבוטים לא מתקרבים עדיין ליכולות של בני אדם בתחומים הללו, אם כי נעשית היום עבודה לשפר את הרובוטים בכל אחד מן התחומים בהם בני אדם עדיין 'מנצחים', אבל זה לא אומר שאנשים צריכים להתחרות ברובוטים בשוק העבודה, אלא להתאים את עצמם לקיומם. בזמן שרובוטים מחליפים אנשים, הם מעלים את הדרישה למדעני מידע שעובדים עם רובוטים ומגיעים איתם להישגים שלא התאפשרו לאנושות עד כה".