בג"ץ שוהם: "השתתפות העותרים בהגרלה עתידית לא מובטחת"

כך נכתב בהודעת המדינה לבג"ץ ■ עוד הבהירה המדינה כי ההגרלה לא בוטלה אלא הוקפאה ■ משמעות הדבר היא שעמדת המדינה הוקשחה בניסיון למנוע תקדים בתוכנית מחיר למשתכן ■ בינתיים, בג"ץ החליט היום לדחות את הדיון בעתירה למועד לא ידוע

הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media
הדמיה. שוהם / צילום: דירה להשכיר ו polytown media

הסאגה סביב בג"ץ שוהם ומחיר למשתכן נמשכת. לאחר שהמדינה הודיעה על הקפאת ההגרלה ביישוב והסרתה מההגרלה הגדולה השנייה, ולאחר שמגישי העתירה סרבו למשוך את העתירה עד שהמדינה לא תבהיר מה בכוונתה לעשות בהמשך עם ההגרלה, החליט היום (ד') בית המשפט לדחות את הדיון בנושא שהיה אמור להתקיים בסוף החודש. טרם נקבע מועד חדש לדיון.

"בנסיבות העניין, ולנוכח רצונם של המשיבים הנוספים להתייחס הן לטענות המדינה הן לטענות העותרים, איני רואה מנוס מדחיית מועד הדיון הקבוע ליום 29.10.2017, על-מנת שיתאפשר לכל הצדדים למצות את זכותם להגיב כראוי" - כך קבע היום השופט יורם דנציגר בנוגע לעתירת בני המקום ביישוב שוהם מסדרה ב' במחיר למשתכן. נציין כי המשיבים הנוספים שעד כה לא הגישו את עמדתם לבית המשפט הם זכאי סדרה א' בני המקום ביישוב שרואים עצמם נפגעים מהעתירה.

במקביל לדחיית הדיון, העבירה היום המדינה באמצעות הפרקליטות את תשובתה לבית המשפט בעקבות שאלות ההבהרה שביקשו לקבל העותרים בנוגע להגרלה. נזכיר כי אחת השאלות שהפנו זכאי סדרה ב' למדינה לפני שיחליטו האם למחוק את העתירה הייתה האם ההגרלה בשוהם בוטלה או נדחתה והאם זכאי סדרה ב' יקבלו מענה או לא. בתשובתה של המדינה ניתנה תשובה ברורה לנושא: "מובהר בזאת כי מדובר בהקפאה זמנית של ההגרלות ביישוב שוהם כאשר כוונת המשיבים (המדינה) היא לערוך את ההגרלות ביישוב זה בתום הבדיקות שנערכות כעת לגבי פוטנציאל יחידות הדיור המועצה ובהתאם לתוצאות הבדיקה". עוד נכתב בתשובת המדינה כי: "השתתפותם של העותרים (זכאי סדרה ב' בני המקום) בהגרלה העתידית שתיערך בשוהם אינה מובטחת והיא תלויה בממצאי הבדיקות בדבר פוטנציאל יחידות דיור במועצה". במקביל ביקשה שוב המדינה מבית המשפט להורות על מחיקת העתירה.

נציין כי עמדת המדינה ותשובתה לגבי הקפאת ההגרלה כמו גם חידוד העובדה שלא בטוח שזכאי סדרה ב' בני המקום יוכלו לגשת להגרלה המחודשת מהווה למעשה הקשחה של עמדתה בתיק. אם עד עכשיו היה ניתן לפרש את עמדת המדינה כי ייתכן ובני המקום זכאי סדרה ב' יקבלו יחס שונה ואולי יוכלו לגשת להגרלה, הובהר כעת כי הדבר עומד בסימן שאלה. הסיבה להקשחת העמדה על-ידי המדינה היא הרצון להימנע מתקדים שעשוי להיווצר ביחס לסדרה ב' בהגרלות מחיר למשתכן, תקדים שעשוי לעורר גם את זכאי סדרה ב' במקומות אחרים. רק אתמול חשפנו כאן ב"גלובס" כי גם בעיר מודיעין-מכבים-רעות נעשה ניסיון לשנות את כללי ההגרלה, וזה בדיוק המצב ממנו מנסים להימנע במשרד הבינוי והשיכון ובמשרד האוצר.

במקביל, נודע ל"גלובס" כי אתמול (ג') התקיימה פגישה ביישוב בין בני המקום זכאי סדרה א' לבני המקום זכאי סדרה ב' בנוכחות חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו). במסגרת הפגישה הוסבר לזכאים כי נעשה ניסיון להגדיל את זכויות הבנייה בפרויקט כך שבהגרלה הבאה שתפורסם יינתן מענה גם לסדרה א' וגם לסדרה ב'. עם זאת חשוב להדגיש כי הגדלת הזכויות היא מהלך שתלוי יותר מהכל ברשות המקומית והדבר עוד לא אושר.

כעת ממתינים בסדרה א' לראות מה תהיה עמדת זכאי סדרה ב' בני המקום ביישוב בנוגע להמשך הדיון בנושא כאשר בכוונתם, כאמור, להגיש בקרוב עמדה משלהם לבית המשפט.

עו״ד אפי מיכאלי, המייצג את זכאי סדרה ב' בני המקום שהגישו את העתירה לבגצ אמר היום כי: ״יצא המרצע מן השק. למרות צו הביניים ולמרות הקשיים המשפטיים הבלתי מבוטלים בהחלטה שלהפלות את זכאי סדרה ב' שהם בני מקום במועצה המקומית שהם, המדינה למעשה ממשיכה בשלה. במצב הדברים הנוכחי לפיו אין מדובר בביטול ההגרלה בשלב זה, אין מקום למחיקת העתירה עד שלא תתבררנה כוונותיה האמיתיות של המדינה".