רפורמת הקולגייט חוזרת? תידון שוב בוועדת הבריאות בכנסת

נציגי משרד הבריאות והכלכלה שבו מבריסל ■ רפורמת התמרוקים צפויה לחזור לשולחן הדיונים בוועדת הבריאות בשבועות הקרובים

קולגייט / צילום: רויטרס
קולגייט / צילום: רויטרס

רפורמת התמרוקים תחזור לשולחן הדיונים? הבוקר (ה') חזרו לישראל נציגי משרדי הבריאות והכלכלה, ששהו בימים האחרונים בבריסל לצורך בחינה של הנהלים והרגולציה האירופית במטרה לגבש תקנות חדשות סביב רפורמת התמרוקים, שכונתה גם "רפורמת הקולגייט". ההחלטה על הנסיעה התקבלה לאחר שמשרד הבריאות נאלץ למשוך את התקנות שהובאו לאישור בדיון שנערך בוועדת הבריאות של הכנסת.

במהלך שהותם בבריסל נפגשו הנציגים הישראלים, ד"ר אסנת לוקסמבורג, ראש מנהל טכנולוגיות רפואיות ותשתיות במשרד הבריאות, ורינת בכר מטעם משרד הבריאות ואנואר חילף, הממונה על היבוא במשרד הכלכלה, עם גורמי רגולציה מקומיים, גורמי רגולציה מטעם האיחוד האירופי, וכמו כן עם נציגים בממשל הבלגי. הם נלקחו לסיורים בכדי לראות במו עיניהם כיצד פועלת הרגולציה באיחוד האירופי. בתחילת השבוע צפויים להתחדש הדיונים הפנימיים בוועדה הבין-משרדית שכוללת את משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות. כעת ההערכה היא כי יש נכונות מצד המשרדים השונים להגיע להסכמות ולפתור את הסוגיה.

רפורמת התמרוקים שעברה בדצמבר 2016 בחוק ההסדרים נועדה לאמץ את המודל האירופי ולהקל על הרגולציה בתחום הקוסמטיקה והטואלטיקה תחת מה שיוגדר כתמרוקים. ביוני 2017 הובאו התקנות לאישור ועדת הבריאות, והחלו חילוקי דעות לגבי יסודות התקנות. אך בדיון שהתקיים בתחילת ספטמבר - פחות מחודש לפני שהחוק היה אמור להיכנס לתוקפו - הודיע משרד הבריאות כי הוא מושך את התקנות.

מטרת הרפורמה, הייתה להקל את הרגולציה על יבוא מקביל של תמרוקים, כלומר מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה, ולפתוח את השוק כך שיעבוד לפי הרגולציה באירופה. בין היתר, הכוונה מאחורי הרפורמה הייתה לנסות ולהגדיל את התחרות ולהביא להורדת מחירים בענף.

טרם ההכרזה של מנכ"ל משרד הבריאות על משיכת התקנות, אמרה, ד"ר לוקסמבורג: "קיבלנו עוד ועוד פניות מארה"ב ומאירופה, ממשרדי ממשלה, מהתעשיינים ועוד. אנחנו צריכים לבחון את כל הנקודות ולהביא מודל שיעבוד פה. יש סוגיות עקרוניות שרוצים לברר לפני שמתקדמים הלאה".