פרשת ישראל ביתנו: 15 חודשי מאסר לשר לשעבר מיסז'ניקוב

שר התיירות לשעבר הודה במרמה והפרת אמונים בהסדר טיעון ■ לפי האישום, בעת שמיסז'ניקוב הוביל את תמיכת משרד התיירות בפסטיבל סטודנטים באילת, הוא לחץ על מפיקי הפסטיבל להעסיק בשכר את יוליה רוט, איתה "ניהל מערכת יחסים קרובה ומוצנעת" ■ עורך דינו: "מעידה בודדת"

פוליטיקאי נוסף שכיהן כשר בממשלת ישראל, בדרך למאסר. אחרי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט; שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון; הנשיא והשר לשעבר, משה קצב; שר האנרגיה לשעבר, גונן שגב; שר הבריאות לשעבר, שלמה בניזרי; ושר הפנים לשעבר ובהווה, אריה דרעי - הגיע תורו של שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב

הסתיר את הקשר עם רוט

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה חתמה היום (ג') על הסדר טיעון עם מיסז'ניקוב בתיק 242 (פרשת "ישראל ביתנו"), שבמסגרתו הודה מיסז'ניקוב בביצוע עבירה של מרמה והפרת אמונים, ונקבע כי הוא ירצה 15 חודשי מאסר בפועל בגין הרשעתו.

בנוסף, לפי ההסדר, ישלם מיסז'ניקוב קנס בסך 70 אלף שקל. ההסדר הוגש לאישורו של בית משפט המחוזי בתל-אביב. 

שרים לשעבר שישבו במאסר
 שרים לשעבר שישבו במאסר

כתב האישום שבו הודה מיסז'ניקוב במסגרת ההסדר, מייחס לו "פעולה בניגוד עניינים חמור". לפי האישום, "בעת שהוביל את תמיכת משרד התיירות באמצעות תקציב של כמיליון שקל בפסטיבל סטודנטים בינלאומי באילת בשנת 2010, מיסז'ניקוב פעל בניגוד עניינים בכך שבמקביל לתמיכת המשרד שבראשו עמד, הוא המליץ למארגני הפסטיבל להעסיק את יוליה רוט, איתה ניהל מערכת יחסים קרובה ומוצנעת, בהפקת הפסטיבל".

על-פי כתב האישום, "מיסז'ניקוב פעל באופן אישי כדי לקדם את קיום הפסטיבל בתמיכת משרד התיירות ודרש ממנכ"ל משרד התיירות עדכון שוטף לגבי התקדמות אישור ההתקשרות.

העביר מסר למפיקים

"מיסז'ניקוב לא גילה לעובדי משרד התיירות על הקשר שיש לו עם רוט; את העובדה שרוט מועסקת על-ידי חברת פלס (מפיקת הפסטיבל) בעקבות המלצתו; ואת העובדה שרוט אמורה לקבל כספים עבור עבודתה בהפקת הפסטיבל".

כתב האישום מייחס למיסז'ניקוב כי פעל לקידום האינטרסים הכספיים של רוט מול חברת הפקה בשם "פלס" ובתוך משרד התיירות, בעודו מסתיר מהגורמים הרלוונטיים במשרד התיירות את העובדה שהוא מצוי בניגוד עניינים מהותי ובוטה.

מיסז'ניקוב ניצל את תפקידו הציבורי הבכיר ואת רום מעמדו כדי לסדר לרוט הכנסה כספית. בכך כאמור ביצע, במסגרת מילוי תפקידו, מעשה של הפרת אמונים הפוגע בציבור.

בין היתר, מתאר כתב האישום כיצד נפגש מיסז'ניקוב עם מנכ"ל חברת ההפקה, גיא בסר, דחף להעסקתה של רוט וגם לאחר שסוכם על העסקתה וכי היא תקבל שכר עבודה של 20% מהרווח של פלס מהפקת הפסטיבל, העביר מיסז'ניקוב לבסר מסר לפיו הוא אינו מרוצה מהשכר של רוט.

בעקבות פנייה זו בסר שוחח עם רוט וסיכם עמה שעם תום הפרויקט הם יסתדרו לגבי שכרה.

בסופו של דבר, כאמור, קיבלה יוליה רוט שכר כולל של 70 אלף שקל עבור עבודתה שנמשכה כשבעה חודשים. כתב האישום נגד מיסז'ניקוב הוגש על-ידי עורכי הדין ד"ר מאור אבן חן וד"ר יונתן קרמר מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

פרשת "ישראל ביתנו": הנאשמת המרכזית: פאינה קירשנבאום

פרשת "ישראל ביתנו" נחשפה לציבור בדצמבר 2014 בתום חקירה סמויה שנמשכה כשנה, במהלכה פעלה יחידת להב 433-יאח"ה לאיסוף מידע וראיות באופן שיטתי, שחשפו וביססו את החשד לביצוע העבירות.

ממצאי החקירה והראיות שנאספו הצביעו על תבנית שיטתית ומתוכננת היטב, שנוהלה לפי החשד על-ידי סגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, מ"ישראל ביתנו" וגורמים נוספים שפעלו עמה, להקצאת תקציבי מדינה לגופים ממומנים שונים. זאת, לפי החשד, בתמורה לקבלת רווח מתוך התמורה, בין בצורת קבלת טובת הנאה אישית, בין באופן של העברת טובות הנאה למפלגת ישראל ביתנו, לרבות העסקת פעילי מפלגה, ובין בצורת הנחייה לתשלומי "דמי ייעוץ" למקורבים.

באוגוסט האחרון הוגשו כתבי האישום בפרשת "ישראל ביתנו", שכוללים למעלה מ-10 פרשיות שונות. הנאשמת המרכזית היא קירשנבאום שמואשמת בעבירות רבות של לקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס.

על-פי החשד, קירשנבאום קיבלה טובות הנאה עבורה עצמה באופן אישי, עבור מפלגת ישראל ביתנו ועבור מקורביה, ובתמורה העבירה כספים מתוך הכספים הקואליציוניים לגופים שונים. בין היתר חשודה קירשנבאום כי בדרך זו קיבלה שוחד מהחברה לפיתוח השומרון, מעמותת איילים, מהמועצה המקומית מטה בנימין, מעמותת עזרא ומהרשות הלאומית למלחמה בסמים.

נאשמים נוספים הם, בין היתר, דוד (דאוד) גודובסקי, מנהל אגף הארגון של מפלגת ישראל ביתנו; ורמי כהן, מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר. 

בא-כוחו של מיסז'ניקוב: "מדובר במעידה יחידה שהוא ביצע כאיש ציבור"

עורך הדין יובל ששון, שותף במשרד מיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות', המייצג את השר לשעבר מיסז'ניקוב, אמר היום בתגובה להסדר הטיעון שהוגש לאישור בית המשפט: "מיסז'ניקוב לקח את מלוא האחריות על עבירת הפרת אמונים; עבירה שהוא ביצע לפני שנים, בראשית כהונתו כשר התיירות בממשלה. בתקופה זו, מיסז'ניקוב הוביל כשר מאות פרויקטים כלכליים-תיירותיים בהצלחה רבה. העבירה נבעה מניגוד עניינים שמרשי נכנס אליו במהלך אחד מאותם פרויקטים".

ששון הוסיף ואמר כי "מיסז'ניקוב התפטר מהממשלה ומהכנסת והפסיק להיות איש ציבור הרבה לפני פרוץ חקירת המשטרה בפרשה הזאת. למרות האמור, הוא העדיף לקחת מלוא אחריות על העבירה שבוצעה ולחסוך זמן משפט יקר לשני הצדדים. מיסז'ניקוב בחר שלא להאשים איש בטעות שביצע ולא לגרור לפרשה הזאת אף אדם נוסף. תחת זאת, מרשי בחר לשלם מחיר אישי כבד על ביצוע העבירה, תוך תקווה שיוכל לפתוח בהמשך דף חדש בחייו.

לדברי ששון, "מבלי להקל ראש בעבירה שבוצעה, אני מבקש להדגיש כי מדובר במעידה בודדת, היחידה שמיסז'ניקוב ביצע בעת שירותו כאיש ציבור, ובכלל. מיסז'ניקוב ומשפחתו עברו שלוש שנים קשות, שעה ששמו שורבב לשווא לפרשה ציבורית גדולה, המתנהלת בימים אלה בבית משפט. אנו שמחים, שרשויות אכיפת החוק לאחר ששמעו את דברינו, ואת טיעונינו לרבות ראיות התומכות בהם, קיבלו את טענותינו ובחרו להאשימו אך ורק בגין אותה מעידה".