טויוטה מפתחת מכונית שרוצה להיות החברה הכי טובה שלכם

הרכב שמצויד ב"עוזר" וירטואלי יעריך את מצב-הרוח של הנהגים ויציע לנהוג במקומם

מנהל בטויוטה מציג את המכונית / צילום: רויטרס Kim Kyung Hoo
מנהל בטויוטה מציג את המכונית / צילום: רויטרס Kim Kyung Hoo

אם אתם באמת ובתמים אוהבים את המכונית שלכם, טויוטה חושבת שהיא צריכה לאהוב אתכם לא פחות.

זהו ההיגיון מאחורי פרויקט הבינה המלאכותית של החברה, שנקרא יואי (Yui): עוזר וירטואלי במכונית מעריך את מצב-הרוח שלכם, מנהל אתכם פטפוט אישי ומציע לכם לנהוג במקומכם אם הוא מרגיש שאתם מנומנמים או שדעתכם מוסחת.

בסרטון וידאו אחד של טויוטה, ששודר ביריד הרכב בטוקיו, נראית אשה במושב הנהג על צוק שמשקיף אל הים, כשהיא משוחחת עם אביה באמצעות המכונית.

"הוא נשמע כמו אבא נהדר", אומר יואי בקול בריטון גברי.

"אתה קצת דומה לו", עונה האשה.

עד כה שמרה טויוטה, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם במונחי מכירות רכב, על שקט יחסי בנוגע לכלי רכב אוטונומיים, ועל איך היא מתכוונת להתמודד עם האתגרים שמציבות חברות סטארט-אפ מעמק הסיליקון. "אנחנו חושבים שזו דרך טובה לעשות את זה", אמר דידייה לירוי, האחראי על תכנון העסקי והפעילות בטויוטה.

טויוטה איננה היצרנית היחידה שחושבת שהרכב שלנו צריך לשוחח איתנו. היריבה היפנית הונדה וחברות טק כמו אמזון.קום ואפל עובדות גם הן על עוזר/ת אישית עם בינה מלאכותית לכלי רכב. הונדה מנצלת את יריד הרכב בטוקיו גם כדי להדגים רכב קונספט שמצויד במערכת בינה מלאכותית (AI) שנקראת האנה שיכולה לקרוא את הרגשות ואת רמות המתח של הנהג/נהגת.

"אנשים שחושבים על AI פוחדים ממנה לעתים, מפני שהיא סופר-אינטליגנטית", אמרה דוברת של הונדה. "אנחנו לא רוצים לייצר סוג של טרמינייטור (הרובוט המפלצתי בסרטו של ארנולד שוורצנגר "שליחות קטלנית" מ-1984)".

רק לעתים נדירות מגיעים כלי רכב עתידניים מירידי רכב אל הכבישים, אבל טויוטה מתכננת להתחיל לבחון מכונית מצוידת ביואי בכבישי יפן בשנת 2020.

במצב של נהיגה אוטונומית, המושבים נמתחים אחורנית ומעסים את גב הנהג באופן שלפי טויוטה יאט את הנשימה וירגיע את מי שיאחז בהגה.

"חשבתי שזה נחמד. מעולם לא שוחחתי עם מכונית", אמר מינאמי יואוקי, סטודנטית בת 20, אחרי שישבה להדגמת מושב נהג של יואי. "העיסוי של הגב היה נעים".

בעיה אפשרית אחת היא כמות המידע האישי שהמערכת זקוקה לה כדי לתפקד, וכמה בטוח המידע הזה.

לפי טויוטה, יואי אמור לקבל יחס של ידיד או בן משפחה שאיתו חולקים את הגישה לחשבונות המדיה החברתית.

יואי אמור לעקוב אחרי הפרסומים שלנו במדיה החברתית כדי לדעת אם אנחנו להוטים אחרי להקה או אחרי קבוצת ספורט מסוימת. הוא גם רוצה לעקוב אחרי החדשות כדי לחפש הקשר ספציפי שיסביר אם אנחנו מהורהרים או עצובים. האם הקבוצה שאנחנו אוהדים נשרה מרבע הגמר? האם הזמרת שלנו יצאה עם שיר חדש?

עם הררי נתונים על ההרגלים האישיים שלנו, על האהבות ועל השנאות, המכונית יכולה לבצע ניחושים מלויואי אמור לעקוב אחרי הפרסומים שלנו במדיה החברתית כדי לדעת אם אנחנו להוטים אחרי להקה או אחרי קבוצת ספורט מסוימת. הוא גם יעקוב אחרי החדשות כדי לחפש הקשר ספציפי שיסביר אם אנחנו מהורהרים או עצוביםמדים של מה שאנחנו עושים, לפי טויוטה.

יואי משקף איך תרבות מקומית יכלה להשפיע על הגישה של היצרניות לרכבי העתיד. "היפנים במיוחד ירצו מכונית עם בינה מלאכותית, מפני שיש לנו חבורה של דמויות פופולריות מילדות, כמו Astro Boy ורובוטים נוספים", אמר מנבו טקהשי, מעצב אתרי אינטרנט בן 56, שהגיע ליריד הרכב. ובכל זאת, הענקת גישה למידע אישי למכונה יכולה להיות מכשול באימוץ הטכנולוגיה הזו, הוא מעריך. "זה נחמד מאוד, אבל גם מפחיד", לדבריו.

מנכ"ל טסלה, אילון מאסק, כינה את ה-AI "איום פוטנציאלי על הקיום האנושי", ובכך הוא חזר על קלישאה הוליוודית ידועה. לא כל יצרניות הרכב רוצות יחסים חמים עם המכוניות שלהן.

"אני לא בטוח שאנחנו הולכים בכיוון הזה", אמר טקאו אסאמי, האחראי על המחקר בניסאן מוטור ובחברה האחות רנו הצרפתית.

ניסאן מפתחת מערכת שמשתמשת בגרסה של בינה מלאכותית כדי לסייע בניתוח נתונים מחיישנים, שמזהים כלי רכב אחרים ועוד מכשולי כביש.

כמה וכמה מבקרים ביריד הרכב בטוקיו לא התלהבו ממכונית שתמיד מאזינה לדברי הנהגים ומקליטה אותם. "אני מוותרת על זה, אני אדם פרטי", אמרה יוקו טקהשי, עובדת משרד בת 54, ורעייתו של אוהד דמות הרובוט Astro Boy, מנבו טקהשי. "מבחינתי מוטב שהמכוניות ישוחחו זו עם זו, לא איתי".