ילין לפידות הפך לגוף השני בגודלו בשוק קרנות הנאמנות

זאת, כ-11 שנים לאחר שהחל לפעול בתחום ■ ילין לפידות ומור בולטים במפת המגייסים בשוק קרנות הנאמנות, שממשיך במגמת הגיוסים החיוביים ■ שוק תעודות הסל ממשיך לפדות, אך גדל באוקטובר הודות לתשואות חיוביות ■ למדריך קרנות נאמנות

דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ
דב ילין, יאיר לפידות / צילום: קובי למנוביץ

אוקטובר היה חודש נוסף של יצירות בשוק קרנות הנאמנות אל מול פדיונות בשוק תעודות הסל. כך, בהמשך לתקופה ממושכת, שהתחילה בינואר 2017, של גיוסים חיוביים מדי חודש בחודשו, שוק קרנות הנאמנות מנהל כיום נכסים בשווי מצרפי של כ-237 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-11% בשווי הנכסים שבקרנות הנאמנות הישראליות מאז תחילת השנה - גידול של יותר מ-23 מיליארד שקל בהיקף השקלי.

גידול זה נובע משתי סיבות: תשואות חיוביות שרשמו הקרנות בשווקים, וגיוסים חיוביים, כשהציבור מפנה יותר כסף לקרנות, בסיוע ובהכוונת היועצים בבנקים. מצד שני, בשוק תעודות הסל המגמה ממשיכה להצביע על יציאת כספים. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, באוקטובר רשם שוק זה פדיונות מצרפיים של כ-168 מיליון שקל.

כך, בעקבות היצירות ובשל התשואות החיוביות, בשקלול נתוני שוק קרנות הנאמנות המחקות ותעודות הסל, עולה כי בסוף אוקטובר נוהלו באפיקי ההשקעה הפסיביים, עוקבי המדדים - שבהגדרה לא מנסים "להכות את המדדים" - כ-124 מיליארד שקל. מדובר בגידול של כ-2 מיליארד שקל ביחס לסך הכספים שנוהלו בקרנות המחקות ובתעודות הסל בסוף ספטמבר.

ילין לפידות מחזיב ב-11% מהשוק

בבית ההשקעות מיטב דש התייחסו להתפתחויות בשוק קרנות הנאמנות בחודש שעבר: "תעשיית קרנות הנאמנות השיגה באוקטובר למשקיעים תשואה חיובית ממוצעת של 0.6%" - כך ש"התשואה מתחילת השנה מגיעה ל-4.05%, ובנטרול הקרנות הכספיות היא מגיעה ל-4.5%". את הדברים אמר מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש.

נכון לסוף אוקטובר נוהלו בקרנות המניות בישראל כ-17 מיליארד שקל (כ-7.2% משוק הקרנות), בעוד שבקרנות גמישות נוהלו כ-5.5 מיליארד שקל נוספים (כ-2.3% משוק הקרנות). לצד זאת, בקרנות מניות בחו"ל נוהלו בסוף החודש החולף נכסים בשווי מצרפי של כ-13.5 מיליארד שקל (כ-5.7% מהשוק). כמו כן, בקרנות הכספיות נוהלו בסוף אוקטובר נכסים בשווי של כ-16 מיליארד שקל (כ-6.7% מהשוק), כשבקרנות אג"ח - מדינה, שקליות וקונצרניות יחד - נוהלו נכסים בשווי כולל של כ-184 מיליארד שקל - כ-77.5% מהשוק כולו.

ומה לגבי הגופים עצמם? בעוד בית ההשקעות ילין לפידות ממשיך לגייס כספים בסיוע יועצי ההשקעות בבנקים, שמושפעים לחיוב מהמוניטין שצבר לאורך השנים, הוא כבר הפך לשחקן השני בגודלו בשוק קרנות הנאמנות. חברת ניהול קרנות הנאמנות של בית ההשקעות של דב ילין ויאיר לפידות עקפה החודש את מגדל שוקי הון, והיא שנייה רק למיטב דש. את קרנות הנאמנות של מיטב דש מנהל רפי ניב, שממשיך לבלוט לחיוב בקרב המנהלים הגדולים בעבר - עם גיוסים חיוביים עקביים.

כך, בית ההשקעות ילין לפידות כבר אוחז ב-11.4% משוק קרנות הנאמנות, ומנהל בשוק זה נכסים בשווי של כמעט 27 מיליארד שקל, וזאת לאחר שנים לא רבות בשוק וללא רכישות מבחוץ (אלא רק באמצעות גדילה אורגנית).

נזכיר כי ילין לפידות התחיל לפעול בתחום קרנות הנאמנות בתחילת 2006, באמצעות שירותי הוסטינג בכלל פיננסים. במחצית השנייה של 2007 נודע כי בית ההשקעות הופך את פעילות קרנות הנאמנות שלו לעצמאית, אז עם נכסים בהיקף של כ-3 מיליארד שקל "בלבד".

שוק תעודות הסל באוקטובר 2017
 שוק תעודות הסל באוקטובר 2017

פדיונות אילים: מעל מיליארד ש' בחודש

לצד ילין לפידות, יש עוד גוף שבולט זה זמן בצמרת המגייסים בשוק קרנות הנאמנות: בית ההשקעות מור, שהפך לחברה ציבורית לפני חודשים אחדים. גם באוקטובר רשם מור גיוסים, שהצטברו מתחילת השנה לסכום ענקי של כ-5.4 מיליארד שקל.

עוד בולטים לחיוב בגיוסים אנליסט, עם גיוסים של יותר מ-3.2 מיליארד שקל מתחילת השנה; אי.בי.אי קרנות נאמנות, שנמצא בעיצומה של תקופה חיובית, לאחר ששינה כיוון; סיגמא, שעבר את הרף של 4 מיליארד שקל סך נכסים; וכן רוטשילד ואיילון. אגב, הגוף האחרון שעבר מהוסטינג לניהול עצמאי, הוא פורסט, שממשיך לצמוח וכבר מנהל כ-2.6 מיליארד שקל, אף שהוא מציג פדיונות קלים באוקטובר.

מנגד, כמה חברות בולטות לרעה בשוק זה, ובראשן אילים, שממשיכה להציג צניחה. הקרנות של בית ההשקעות פדו כ-4.5 מיליארד שקל מאז מאי האחרון, כשבשלושת החודשים האחרונים בלבד הן פדו יותר מ-4.1 מיליארד שקל - כלומר, יותר ממיליארד שקל בכל אחד משלושת החודשים האחרונים.

מדובר במגמה משמעותית, שנובעת מתשואות לא טובות, שמתגלגלות למערכות הייעוץ בבנקים ומשם לפדיונות משמעותיים (תמונת מראה לגיוסים אדירים כתוצאה מהצטיינות בתשואות).

אגב, בשוק קרנות הנאמנות יש הטוענים כי המגמה הזו תימשך עבור אילים, בין השאר, מכיוון שיש לו חשיפה גבוהה משל בתי השקעות אחרים למניות טבע.

לצד גוף זה, יש עוד כמה חברות שרושמות פדיונות ניכרים מתחילת השנה, ובהן אלטשולר שחם, עם הפדיונות המצרפיים הגבוהים בשוק - כמעט 4 מיליארד שקל (נתונים אלה בולטים בניגוד המוחלט שלהם להצלחה של בית ההשקעות בתשואות ובצבירה נטו באפיקי החיסכון לטווח ארוך, ובפרט בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות).

קסם נאמנות - שהיתה עד לאחרונה אקסלנס קרנות נאמנות - בולטת עם פדיונות של כ-2.8 מיליארד שקל מתחילת השנה, וגם פסגות פדתה סכום ארבע-ספרתי מתחילת השנה.

תעודות הסל פדו לאורך רוב השנה

ומה לגבי תעודות הסל? לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "הגם שבאוקטובר 2017 היו פדיונות בשוק תעודות הסל, הרי שלאור עליות השערים החדות בבורסות העולם, והעובדה שחלק מהמדדים אף הגיעו לשיאי כל הזמנים, שווי הנכסים המנוהלים בענף תעודות הסל בישראל זינק ל-95.8 מיליארד שקל, לעומת כ-94.3 מיליארד שקל שנוהלו בספטמבר 2017.

"בכך, חזר שוק תעודות הסל לנהל נכסים בהיקפים כפי שנוהלו בדצמבר 2016, שכן לאורך 2017 חווה שוק תעודות הסל פדיונות במרבית החודשים", אמר סולומון, והוסיף כי "באוקטובר 2017 פדה שוק תעודות הסל כ-170 מיליון שקל נטו, ומתחילת 2017 פדה השוק כ-6.2 מיליארד שקל". נציין כי הגוף היחיד שגייס גם באוקטובר וגם מתחילת השנה, הוא הראל סל.

הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות.
 הגיוסים והפדיונות בשוק קרנות הנאמנות.