נחתמה עסקה: 11 סניפי ניו-פארם נמכרו לאחים ניסנוב

נחתמה העסקה למכירת 11 סניפי ניו-פארם והקמת רשת חדשה בשם "סמארט פארם" ■ האחים ניסנוב איציק ושרון שילמו עליהם 11 מיליון שקל - ושופרסל וניו-פארם נאלצו לוותר כל אחת על 2 מיליון שקל מהמחיר המקורי ■ מועדון 365 של המשביר יעבור לידי הרשת החדשה

שופרסל והמשביר חתמו על עסקה למכירת 11 סניפי ניו-פארם לאחים איציק ושרון ניסנוב בסכום של כ-11 מיליון שקל - 4 מיליון שקל פחות ממה שקיוו המוכרות לדרוש בעסקה. שמה של הרשת החדשה יהיה "סמארט פארם". בעליה שותפים בקבוצת הפועל תל-אביב בכדורגל ובעלי רקע בתחומי היהלומים והנדל"ן.

העסקה נחתמה בסוף השבוע האחרון בין הנהלת שופרסל, בראשות איציק אברכהן, והנהלת המשביר, בראשות רמי שביט, שהסכום המקורי שדרשו היה 15 מיליון שקל. על-פי ההסכם ביניהן, וכל אחת ויתרה על סכום של 2 מיליון שקל.

כפי שנחשף ב"גלובס", גם בשופרסל עובדים על החלפת המותג של ניו-פארם למותג חדש, שכן הוא נחשב בשוק לחלש.

עובדי ניו-פארם וההנהלה צפויים להתחלק בין הרוכשת שופרסל, שתיקח עמה כ-1,080 מעובדי החברה, בהם מרבית מעובדי ההנהלה הבכירה למעט המנכ"ל, והאחים ניסנוב והרשת החדשה, שאליה יעברו כ-120 עובדים וארבעה עובדי הנהלה.

אך האם האחים ניסנוב יעמדו באתגר מול הענקיות שופרסל וסופר-פארם? איציק ניסנוב, מבעלי הרשת החדשה, אמר היום בשיחה עם "גלובס" על האתגר: "אנחנו נשתדל לבדל את עצמנו מהטייקונים שנמצאים היום בשוק, במגוון המוצרים ובייחוד שנביא. זה לא יהיה פשוט, אבל זו השאיפה".

- יש לכם ניסיון בתחום הקמעונאות?

"אנחנו היינו שותפים ב-2-3 בתי מרקחת פרטיים במרכז הארץ. יש לנו שותף נוסף שבא מהרקע הקמעונאי שעוד לא חשפנו. הרצון הוא שיהיה גם מותג פרטי בלעדי לרשת".

שביט שיבח את ההחלטה של הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין: "הממונה עשתה מהלך שאף אחד לא האמין בו. כשיצאנו לדרך אף אחד לא האמין שיהיה אפשר להקים רשת שלישית. אני מודה שטעיתי".

שביט מוסיף כי מהבדיקות שביצעו המוכרות העסקה נראית מבטיחה: "מההתרשמות שלנו מהעסקה והבדיקות שעשינו, ניכר שהרוכשים הם גוף רציני, ואנחנו מאמינים שהם יצליחו ונעזור להם להצליח, בין היתר באמצעות מועדון הלקוחות שאנחנו מעבירים לידיהם. התקווה היא שבתוך שבועיים עד חודש הרשת כבר תהיה בהפעלתם".

העסקה כוללת תוספת משמעותית: רשת המשביר מעבירה לידי האחים ניסנוב את המועדון שלה, 365, כרטיסי 365 Club ו-365 Family, המונה כיום כ-730 אלף בתי אב, ומהווה כ-40% מהפעילות של הרשת, מה שעשוי לשמש בסיס משמעותי לתחילת הפעילות ולהוות יתרון עבורה.

המכירה של 11 החנויות לידי האחים ניסנוב עדיין עומדת בפני כמה משוכות: אישור הממונה על ההגבלים העסקיים, שהציבה את הקמת הרשת כתנאי לרכישת שופרסל את ניו-פארם; אישורם של בעלי המתחמים והמשכירים להעברת הסכמי השכירות; וקבלת הסכמת קופות החולים מכבי וכללית להמשך החוזים מול הסניפים שנרכשו. וכן פינוי סניף שופרסל בחיפה כתנאי להשלמת העסקה הכוללת עם המשביר. בצדדים השונים מעריכים כי האתגר הגדול כבר מאחוריהן, וכי כעת מדובר בסוגיות טכניות בלבד.

רכישת חנויות ניו-פארם המוסכמות על-ידי הרוכשת נעשתה לאחר שהתבצעה בדיקות נאותות של החנויות. כעת, משתושלם העסקה, האחים ניסנוב נדרשים לפי החלטת הממונה להפעיל את הרשת החדשה שתוקם לפחות 18 חודשים.

תמיר בן שחר ממשרד הייעוץ צ'מנסקי בן שחר מזכיר כי בפני הרשת החדשה עומדים לא מעט אתגרים: "רכישת הסניפים הללו היא כמו להקים רשת מאפס, שכן צריך למתג אותם מחדש, לקחת הנהלה חדשה ולבנות הכול מחדש. הקושי המשמעותי יהיה בהשגת מיקומים אטרקטיביים כי סופר-פארם כבר שולטת בכל המוקדים וכל מי שפותח היום מרכז מסחרי מעדיף אותה".

בן שחר מוסיף: "אם יש מאחוריהם גורם מתחום הקמעונאות זה נשמע יותר הגיוני. בשביל ששחקן מספר שלוש יצליח הוא צריך או חיבור לרשת קמעונאית או לשחקן אחר מוביל".

ההגמוניה של סופר-פארם

אדם פרידלר, מבעלי רשת גוד פארם, התייחס לעסקה: "האחים ניסנוב לא מגיעים מהענף, ומעניין לראות מה הם יעשו ולאן ייקחו את הרשת. מה שבטוח הוא שיש להם הרבה כסף". ואולם, הוא מטיל ספק בכוחן של הרשתות החדשות להתחרות בסופר-פארם: "אני סקפטי גם לגבי הצלחתה של רשת חדשה וגם לגבי הכניסה של שופרסל לשוק הפארם, בעיקר כי סופר-פארם היא רשת טובה בקנה-מידה עולמי והמודלים שלה נלמדים ברשתות הקמעונאות הגדולות בעולם, ולכן זה לא פשוט".

לדבריו, "הדנ"א של רשת פארם ושל רשת סופרמרקט הוא שונה לגמרי. עדיין קשה לדמיין איך ההגמוניה של סופר-פארם משתנה. גם לגבי האחים ניסנוב אני סקפטי מאוד. נכון שיש להם כסף, אבל זה לא מספיק".

המהלך הזה מתרחש על רקע רכישת שופרסל את רשת ניו-פארם ב-130 מיליון שקל. הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הציבה תנאי למיזוג בין שופרסל לניו-פארם - למכור 9 סניפים שנמצאים במיקומים סמוכים לסניפי שופרסל, לגורם שיוכל להקים רשת פארם שלישית שתתחרה בסופר-פארם ובניו-פארם ויפעיל בתוכה גם בתי מרקחת. אליהם הוסיפו המשביר ושופרסל את הסניף באריאל והסניף באילת כדי להפוך את הקנייה לאטרקטיבית יותר עבור הרוכש.

בנט קפלן, מי שעמד עד לאחרונה בראש רשת בתי הקולנוע גלובוס מקס והחזיק 25% מהמניות בה, הגיש גם הוא הצעה לרכוש את 11 סניפי הרשת. קפלן אף רשם שם עבור הרשת למקרה שיזכה ברכישת הסניפים, "WePharm", אך המגעים עמו עלו על שרטון בעקבות חילוקי דעות בין הצדדים.

את ניו-פארם ייצגו עורכי הדין אמיר גודארד ומירב יונג ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. את ניסנוב ייצג עו"ד משה בן-דת.