בלעדי: הסתיים הסכסוך המסחרי בין תנובה ורשת יוחננוף

כשבועיים לאחר שרשת יוחננוף הפסיקה לרכוש סחורה מתנובה, מוצריה חזרו למדפי הרשת ■ איתן יוחננוף: "אנחנו מרוצים, וגם הלקוחות" ■ תנובה: "מערכת היחסים בין תנובה ליוחננוף מצוינת"

איתן יוחננוף /צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף /צילום: תמר מצפי

סוף לסכסוך בין תנובה ליוחננוף: כשבועיים לאחר שרשת יוחננוף הודיעה כי היא מצמצמת את אספקת הסחורה שלה מתנובה, ל"גלובס" נודע כי הרשת חזרה לפעילות סדירה מול תנובה ושבה לרכוש ממנה את הסחורה במלואה.

בתגובה לפניית "גלובס" אישר היום (ד') איתן יוחננוף, מנכ"ל ובעלי הרשת, כי הסתיים הסכסוך בין הצדדים. יוחננוף השיב בתגובה: "הכול בסדר, אנחנו מרוצים, וגם הלקוחות".

מבדיקת "גלובס" עולה כי בסניפים של יוחננוף כבר ניתן למצוא שוב את המוצרים של תנובה שהורדו מהמדפים.

לפני כשבועיים נוצרה מחלוקת בין תנובה לרשת הקמעונאית יוחננוף, שהביאה את האחרונה להפסיק לרכוש חלק מהסחורה שלה מידי תנובה. יוחננוף הוציא מסמך פנימי להנהלת החברה ובו הגדיר אילו מוצרים יש להפסיק לרכוש מידי תנובה, ביניהם מוצרי "מאמא עוף" ומעדני חלב; ואילו מוצרים ימשיכו לרכוש מתנובה, ביניהם חלב טרי.

עם הדיווח על הפסקת אספקת הסחורה, בסביבת תנובה טענו כי בשנה האחרונה ביקשו ברשת השיווק יוחננוף להרחיב את מסגרת האשראי שלה מול תנובה - ממסגרת של שוטף פלוס 30, כפי שפעלה מולה עד אז, למסגרת של שוטף פלוס 45. בתנובה אישרו את הרחבת המסגרת לתקופה של 3 חודשים בלבד, אולם ביוחננוף ביקשו להרחיב את הדרישה הזו גם מעבר לכך ולהמשיך ולשלם במסגרת חריגה. בתנובה התנגדו ודרשו לחזור למסגרת האשראי המקורית, כאמור שוטף פלוס 30.

גורמים בשוק טענו כי ליוחננוף יש קושי בתזרים המזומנים, ותנובה אינה הספק היחיד שאליו הוא פנה בבקשה לשפר את תנאי האשראי.

על כך השיב יוחננוף בשיחה עם "גלובס" בשבוע שעבר ואמר: "כל מי שרוצה לפדות את החוב שלו ביוחננוף עד השקל האחרון' מוזמן לעשות את זה בזה הרגע במזומן, בתמורה להנחה סבירה ומכובדת לשני הצדדים. אנחנו רק מנסים להשיג מחיר בו נוכל למכור לצרכן במחיר הכי זול".

הקושי בתזרים ככל הידוע אינו קשור לקשיים פיננסיים, אלא לפיתוח הנדל"ני המהיר של החברה ולהשקעה בפתיחת סניפים חדשים, ביניהם גם כאלה שנרכשו ממגה ונמצאים בתהליך של בנייה או שיפוץ. כיום הרשת מונה כ-20 סניפים ונמצאת בתקופה של צמיחה.

מנכ"ל ובעלי רשת יוחננוף טען כי מדובר בוויכוח מסחרי לגיטימי, ואישר אז כי הועבר מסמך פנימי לצמצום הפעילות עם תנובה, שהוגדר על-ידו כ"דבר שבשגרה כאשר אין הסכמה הדדית עם ספקים".

מהלך כזה נחשב לאקט יוצא דופן בשוק המזון, שכן תנובה נחשבת לספק המזון הגדול בישראל, והיא שולטת בנתחי השוק בלא מעט קטגוריות, ביניהן בשוק החלב. בשוק המזון בשנים האחרונות התרחשו סכסוכים עסקיים נוספים בין ספקיות גדולות לרשתות השיווק, ביניהם ניתן למנות את אסם ואושר עד, שופרסל ויוניליוור ולאחרונה גם נטו וקבוצת יינות ביתן.

מחברת תנובה נמסר בתגובה: "מערכת היחסים האישית והמסחרית בין תנובה לרשת יוחננוף מצוינת. תנובה מעריכה ומכבדת את משפחת יוחננוף ואת רשת יוחננוף, ובוודאי שהיא לא מנהלת את יחסיה העסקיים עם לקוחותיה בתקשורת".