דמרי על מחיר למשתכן: "בתוך שנה אני צופה קטסטרופה"

מנכ"ל ובעלי חברת י.ח.דמרי מאוד לא מרוצה מהתוכניות שמוביל כחלון ■ "שר האוצר נותן באמצעות תוכנית מחיר למשתכן תמריצים לעבור למרכז ולזנוח את הפריפריה"

יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום
יגאל דמרי / צילום: יונתן בלום

"שר האוצר, משה כחלון, נותן באמצעות תוכנית מחיר למשתכן תמריצים לעבור למרכז ולזנוח את הפריפריה", כך אמר היום מנכ"ל ובעלי חברת י.ח.דמרי, יגאל דמרי, בכנס פורום שוק החוב של חברת מידרוג שהתקיים היום (ב') בתל אביב. דמרי, שנציין שלאחרונה ניגש בעצמו למכרז מחיר למשתכן בקריית ביאליק, המשיך לתקוף את התוכנית: "יש בפריפריה, בבאר שבע ובכרמיאל למשל, עודף של דירות שלא קונים אותם. אני כתושב באר שבע, למה שארשם לדירה שם, אם יש לי סבסוד הרבה יותר גדול בהרצליה או במודיעין. בישראל נתנו עד היום תמריצים לזוגות לעבור לפריפריה, בא שר האוצר ואומר הפוך - בואו ניישב את המרכז. מה שהממשלה עושה זה להגדיל את הפערים בין המרכז לפריפריה".

עוד אמר דמרי בכנס כי תוכנית מחיר למשתכן לא מגדילה את היצע הדירות: "כמה זכו בהגרלות? 40 אלף. זה אומר שכרגע יש לנו 80 אלף זוגות צעירים שלא זכו, ובעוד חודש זה יגדל ב-6000 וכן הלאה. אז כמה ההגרלות האלה עוזרות? במודיעין, בפרויקט שלי, זכינו לפני 9 חודשים. אין שום תוכנית ועד הרגע הזה אפילו לא פרצו את הדרך למשאיות לאתר. פרות מטיילות שם. פרויקט יהיה שם אולי בעוד 5 שנים ועד אז הביקוש יימשך. המציאות היא מציאות עגומה ובתוך שנה אני צופה קטסטרופה. כמה אפשר לבלום את הביקוש? תגדיל את ההיצע במקום לבלום את הביקוש. זה עבודה בעיניים. מחיר למשתכן בניגוד למה שאתם חושבים, גורם להעלאת מחירים ולא להיפך. היום הרבה יזמים הולכים למחיר למשתכן כי אין ברירה, כי אין קרקעות באזורים האלה לא במסגרת המחיר למשתכן. הביקוש גדל, וההיצע קטן. עם כל הכבוד לשר האוצר ולאמרות שלו כנגד הקבלנים אני יכול להבטיח לו דבר אחד: אני אהיה פה בעתיד, והוא לא".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג אמר באותו הכנס כי: "בסוף צריך להיות מאוזן. בסך הכל, כתכנית בפני עצמה, מחיר למשתכן זו לא תכנית רעה. זה ברור שבגליל ים (הרצליה) יהיה יותר קל למכור דירות. הבעיה היא באזור באר שבע. התקוות שמייצרים כאן הן קצת באוויר. יש הגרלות של עשרת אלפים איש אבל יש עוד 40 אלף שלא זוכים, אבל אם לא בונים ומהר אז זה לא פותר את הבעיה.

נציין כי דמרי לא היה היחידי שתקף את התוכנית הממשלתית. גם קבלנים ויזמים אחרים שהשתתפו בכנס התייחסו למחיר למשתכן והעלו טענות.

ניסים אחיעזרא, מנכ"ל אחים דוניץ, יזם שלא משתתף עד כה במכרזי מחיר למשתכן, התייחס אף הוא לתוכנית ואמר: "אנחנו החלטנו בשלב הזה לא להיכנס למחיר למשתכן. אף אחד לא נכנס לפרויקטים בפריפריה הרחוקה, לא בצפון ולא בדרום, שם אנחנו גם רואים את החולשה של מחיר למשתכן. החוכמה היא לא באזור המרכז, ולרמ"י אין הרבה קרקעות במרכז. לכן ההיצע במרכז ימשיך להיות קטן. הרווחיות במחיר למשתכן היא נמוכה מאוד, בין 7% ל-10%. אני לא מוצא סיבה להיכנס לתחרות הזו במחיר למשתכן, מול קבלנים שאף אחד לא שמע עליהם, שמציעים את המחיר הזול. אנחנו מאוד מקווים שהזוגות הצעירים לא יתאכזבו בהמשך. התכניות במחיר למשתכן רחוקות מאוד מביצוע. אני חושב שהתכנית הזו היא תקווה אך לא תחזיק מעמד כי הממשלה פה השקיעה למעלה מ-5 מיליארד שקל והמחירים רק עולים".

דרור נגל, מנכ"ל אזורים, חברה שכן משתתפת במחיר למשתכן וזכתה כבר בכמה מכרזים במסגרת התוכנית אמר בכנס כי: "אין לי תכניות ללכת לפריפריה במחיר למשתכן, ויגאל דמרי נתן את כל הסיבות למה זה לא כדאי. דברים מתבררים תוך כדי תנועה. בסופו של דבר אם המדינה מוציאה מכרז, מוכרת קרקע שתקבל עוד שנתיים, זה מעיד על בעיית הקרקעות. גם שלכאורה יש לך תב"ע, שאתה מגיע לעירייה הסיפור מתחיל מחדש, כי לעירייה יש תכניות משלה. אתה נתקל במצב שכל עירייה רוצה אחרת ומשנה לך את התכניות לכאלה שלא חלמת עליהם. זוגות צעירים זכו בהגרלה, זכו לכיסם בסכום מסוים, אבל הם עדיין ממורמרים כי אין ביכולתם להתמודד עם השינויים".

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל, חברה שזכתה אף היא במספר מכרזים במסגרת מחיר למשתכן דיבר על הביקוש החדש שתוכנית מחיר למשתכן יוצרת: "עשינו כנס לכל הזוכים שזכו בגליל ים, על מנת לתת את האינפורמציה. אנשים רואים את הפרויקט ומבינים את הרמה של התכנון, את יתרונות של הפרויקט. ויצא שם בחור ואמר - אני באתי עם תקציב של מיליון שש מאות, אבל עכשיו אני מבין שאעשה הכל ואמכור אפילו כילייה אם צריך, כדי לקנות את דירת החמישה חדרים ב-2.1 מיליון שקל. הסיטואציה הזו דוחפת אנשים לביקוש. אני אבא לשלושה ילדים, והלוואי שהייתי יכול לדאוג שאחד הילדים שלי יזכה בהגרלה, ויוכל ליהנות מדירות כאלה. אנשים שלא מתאים להם יכולים ללכת לשוק החופשי. מחיר למשתכן היא תכנית עם הגיון כלכלי, אבל צריך להבין שזה לא יכול להיות הפתרון היחידי".