בלעדי: דרישת יהדות התורה - איסור עבודה בשבת בחברות הממשלתיות

ל"גלובס" נודע כי המפלגה התנתה את הישארותה בקואליציה באיסור עבודה בשבת בכלל החברות הממשלתיות - חוץ מפעולות חיוניות לביטחון המדינה או במקרי פיקוח נפש

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

בתמורה להישארותה בקואליציה דורשת יהדות התורה לתקן את חוק החברות הממשלתיות כך שיאסור על חברות ממשלתיות לפעול בשבתות, אלא אם מדובר בפעולות חיוניות לביטחון המדינה או מסיבות של פיקוח נפש - כך נודע ל"גלובס". זאת, על רקע התפטרותו של שר הבריאות, יעקב ליצמן, בעקבות החלטת האדמו"ר מגור, חבר נשיאות מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל, לפיה הוא לא יכול להיות שר בממשלה שבה מבוצעות עבודות רכבת בשבת. התפטרותו של ליצמן תיכנס לתוקף בתוך 48 שעות.

ל"גלובס" נודע כי בלילה שבין חמישי לשישי שקל נתניהו לנסוע לביתו של האדמו"ר מגור כדי לשכנע אותו לעצור את התפטרותו של השר ליצמן. יועציו של ראש הממשלה חששו שהדבר יתפרש ככניעה, ואילו יועץ אחר הסביר כי האדמו"ר ממילא מסרב לפגוש אנשים שהם אינם שומרי שבת, וכך ירד הרעיון מהפרק. בליכוד חוששים מתגובות ציבוריות קשות שיעלו מדרישת יהדות התורה ומנסים לאגד את כולן לסל חקיקה אחד שיעבור בבת-אחת בשבועות הקרובים. במפלגה מודעים לכך שכל כניעה ללחץ חרדי והצבת מגבלות נוספות על השבת עשויה לחזק את כוחן של המפלגות שנמצאות כיום מחוץ לממשלה, ואת "יש עתיד" במיוחד.

נציין, כי מדי שנה מוגשות למשרד הכלכלה כ-950 בקשות לאשר לאנשים לעבוד ביום המנוחה, כאשר המשרד מאשר כ-900 מתוכן. כלומר, בחמש השנים האחרונות ניתנו כ-4,500 היתרים נפרדים לעבודה בשבתות (ראו טבלה). מדובר בהיתרי עבודה שחולקו בתקופות ששרי הכלכלה היום נפתלי בנט ואריה דרעי - שניהם חובשי כיפות.

את הדברים ניתן ללמוד מתשובה רשמית של משרד הכלכלה לפנייה לפי חוק חופש המידע שהגישה עמותת "הצלחה" של עו"ד אלעד מן. יותר מכך, היתרי ההעסקה מתפרסמים דרך קבע באתר האינטרנט של משרד הכלכלה - אתר ששייך למדינה וממשיך לפעול גם בשבת. 

לפי חוק יסוד: הממשלה, כאשר שר מתפטר מן הממשלה המשרד הממשלתי חוזר לראש הממשלה. ואכן, בישיבת שרי הליכוד הודיע הבוקר נתניהו כי תיק הבריאות יישאר כרגע אצלו. "אני מצטער על החלטתו של השר יעקב ליצמן לפרוש מהממשלה", אמר נתניהו בישיבה, "הוא שר בריאות מצוין ועשה רבות למען בריאות אזרחי ישראל. השבת חשובה לנו וגם הצרכים של כלל אזרחי ישראל, בתוכם כמובן הצורך של תחבורה בטוחה ורצופה. אני מאמין שנמצא פתרון מושכל".

בנוסף לשינוי חוק החברות הממשלתיות, דנים כיום בקואליציה גם בחוק המרכולים ובהחזרת הסמכות לשר הפנים, אריה דרעי, לפסול או לאשר חקיקה של העיריות. בג"ץ כבר הכריע בנושא פתיחת המרכולים בשבת בתל-אביב, וסמכותו של דרעי ניטלה ממנו כיוון שלא הפעיל אותה במועד.דרעי מצדו מבקש לשנות את החוק כך שסמכותו תופעל מחדש בנוגע לעיריות נוספות. היום נודע שלשון החקיקה הזו נמצאת במחלוקת בין הליכוד לבין ש"ס. בליכוד ביקשו להגיש לוועדת השרים לחקיקה נוסח מרוכך לפיו סמכויות שר הפנים יהיו מסויגות, אולם דרעי סירב. בשל הוויכוח בין הצדדים דרעי לא הגיע לישיבת הממשלה, אותה הישיבה שבה הגיש ליצמן את התפטרותו. חקיקה נוספת המוצעת על-ידי הסיעות החרדיות היא הוספת התחשבות במורשת ישראל בכל הנוגע לשיקולי השרים, ובמיוחד שר הכלכלה, במתן היתרים לביצוע עבודות בשבת.

האשמות כלפי כץ, כ"ץ וסער

בשולי המהומה הפוליטית היו מי שהאשימו את שר הרווחה, חיים כץ, כמי שבישל את המהלך הפוליטי וכאילו הכשיל את ראש הממשלה במטרה לזרז את תהליך התפרקות הממשלה. ח"כ דוד ביטן אף הצהיר בראיונות כי השרים ישראל כ"ץ וחיים כץ "הותירו את נתניהו חשוף בצריח" מאחר שהיו צריכים (כשרי תחבורה ורווחה) לטפל בנושא המשבר מול החרדים והעבודות ברכבות לפני חצי שנה. בתגובה נמסר מלשכתו של כץ כי "העבודות שאושרו היו הכרח לפיקוח נפש. כל טענה אחרת משוללת כל יסוד".

ליצמן
 ליצמן

האשמות הופנו גם כלפי איש הליכוד, גדעון סער, שעובד כיום בשטח כדי לחזור להנהגת המפלגה. בסיס ההאשמות הוא יועץ התקשורת של סער, רועי לחמנוביץ, שמייעץ אסטרטגית גם לחלק מכלי התקשורת החרדים - מי שנתפסים כמחוללי הסערה בתוך החברה החרדית. סער צייץ היום בטוויטר בתגובה: "כמו כן, אני אחראי להתפטרות של גואטה מן הכנסת ולעלייה הדרמטית ברכישת סביבונים בחנויות הצעצועים".

נזכיר, כי בג"ץ קבע בעבר כי ליצמן לא יכול למלא את תפקיד השר מתוך עמדת סגן, והוא גם לא יוכל לעשות כן כחבר כנסת. המרכיב הנוסף של יהדות התורה, סיעת דגל התורה בראשותו של ח"כ משה גפני, ממילא לא לקחה תיקים בממשלה וגפני ממלא את תפקיד יו"ר הוועדה ולא תפקיד כלשהו בזרוע המבצעת.

ליצמן, נציין, מוחה על עבודות הרכבת בשבת מזה חודשים ארוכים. צוות שרים שהוקם לפני שנה בראשותו של השר כץ, ניסה מדי שבוע להגיע להסכמות, אך בשבת האחרונה בוצעו עבודות חיוניות ברכבת, ואם הן לא היו מבוצעות הן היו גורמות לקשיים רבים בתחזוק הרכבות. במכתב ההתפטרות כתב ליצמן כי "לאורך כל הדורות שמר עם ישראל את יום השבת כערך עליון... גם במדינת ישראל ידענו לשמור על יום המנוחה כאות של קדושה ומנוחה. משכך, איני יכול לקחת אחריות על חילולי השבת הפוגעים בערכי מסורת ישראל, מנוגדים לסטטוס-קוו ומהווים קו אדום מבחינתי. כידוע לך, ניסיתי למנוע את חילולי השבת ברכבת ישראל בכל דרך, אך משלא הצלחתי, לא אוכל עוד לשאת באחריות מיניסטריאלית לפגיעה קשה באחד מערכי הנצח של העם היהודי, שהוא יום השבת. אני מתפטר מתפקידי בראש מורם ובתחושת שליחות יהודית", כתב.

אישורי עבודה בשבת של חברות נבחרות
 אישורי עבודה בשבת של חברות נבחרות

פרשנות: הליכוד מפעיל את השריר החילוני שלו

ההיסטוריה הפוליטית של ראש הממשלה מלמדת שהוא לרוב מתכנן את מהלכיו כמה צעדים קדימה ומשתף רק מתי מעט. נתניהו כבר חושב על מערכת הבחירות של 2018, ייתכן שהוא אף מתאם את אותם המהלכים מראש, וכמיטב המסורת גם מחפש נושא מסוים שמעסיק את הציבור החילוני: יעילות התחבורה.

יותר מזה, לפני שלוש שנים הוא תיאם עם ראשי הסיעות החרדיות את פיזור הממשלה ה-33. אז, בליל דצמבר קר, פיטר נתניהו את שר האוצר, יאיר לפיד, תוך שהוא מסביר לציבור דברים כלליים בנוגע ל"חתרנות" או התנגדות לחוק מע"מ אפס. תוך כמה חודשים נודע שהמהלך היה מתואם עם ליצמן ודרעי, לרבות ההסכמות בנוגע לחלוקת השלל לאחר הבחירות (תיקון חוק הגיוס, העלאת קצבאות ועוד). אחד מראשי המפלגות החרדיות אף הודה בכך בפה מלא בראיונות רדיו באותה התקופה.

נתניהו מבין כעת שהליכה לבחירות על רקע של דת ומדינה עשויה לחזק את מפלגת המרכז, "יש עתיד". לכן, הליכוד, מסתבר, כבר לא כזה דתי כמו שחשבתם. הוא גילה את השריר החילוני שלו, לא נכנע לכל דרישות החרדים ולא הסכים להפסיק את העבודות בשבת. הוא כבר לא מוכן לדהור עם דרעי אל עבר השקיעה ולסגור את המרכולים בשבתות בכל המדינה. זה עשוי להתאים לנתניהו אל מול יאיר לפיד, זה אף עשוי לצמצם במידת מה את הנוכחות החילונית של גדעון סער, גלעד ארדן, וישראל כ"ץ - הבכירים הפוטנציאליים שמקיפים את ראש הממשלה.

כך, ביום חמישי האחרון הודיע השר חיים כץ לשר ליצמן כי לא ניתן יהיה לעצור את עבודות הרכבת בשבת האחרונה משום שהן תוכננו מזה שנתיים ומאחר שמדובר בעניין ביטחוני. היום, הודיע השר יריב לוין לשר אריה דרעי שהוא אינו מוכן ללכת איתו "כל הדרך" לחוק המרכולים שלו. זאת, אחרי פסיקת בג"ץ שקבעה כי שר הפנים פספס את המועד לפסילת חוק המרכולים התל-אביבי, ודרעי מנסה כעת לתקן בחקיקה את הסמכויות המוקנות לו בנוגע לרשויות אחרות בישראל. לוין ביקש משר הפנים לרכך את הניסוח, לצמצם במידת-מה את הסמכויות.

גם יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, הצהיר בכלי התקשורת לכל אורך הסופ"ש כי לא ניתן להכפיף את כל המדינה לדרישות החרדים. פתאום ממשלת הליכוד כבר לא מוכנה להתמסר לכל בקשה של השרים החרדים.