הדיפוזיט של יוסי ארד: מבקש לגייס 1.5 מיליארד שקל

חברת דפוזיטיב של אסף חסון יחד עם איש הפיננסים יוסי ארד ועו"ד ארז רוזנבוך מקדמים הנפקת אג"ח, שתמורתה תופקד בפיקדונות ארוכי-טווח

איש הפיננסים יוסי ארד ושותפו אסף חסון, יחד עם עו"ד ארז רוזנבוך (מיזמי קרן מגוריט), מבקשים לנצל את החיפוש הבלתי נגמר של המשקיעים המוסדיים אחר תשואות בדירוגים גבוהים. לצורך כך, הם מקדמים כעת הנפקת אג"ח רחבת-היקף, בסכום של עד 1.5 מיליארד שקל, באמצעות חברת דפוזיטיב מוצרים פיננסיים, כאשר כספי הגיוס יופקדו בפיקדונות בנקאיים לזמן ארוך.

במסגרת המהלך, החברה תנפיק אג"ח בריבית קבועה, והתמורה בהנפקה תופקד בפיקדונות בבנקים בריבית קבועה. בדפוזיטיב מציינים כי הכוונה היא להשקיע את כספי ההנפקה בפיקדונות בבנקים, וכי היא "שואפת להשיא את רווחיה בדרך של קבלת פער גבוה, ככל הניתן, בין הריבית שאותה תתחייב החברה לשלם למחזיקי איגרות החוב, לבין הריבית שאותה תהיה זכאית לקבל בגין הפיקדונות המופקדים בבנקים".

הנפקת האג"ח המתוכננת של דפוזיטיב
 הנפקת האג"ח המתוכננת של דפוזיטיב

דפוזיטיב התאגדה כחברה חד-תכליתית, שעיסוקה הבלעדי הוא הנפקת אג"ח מגובות בפיקדון בנקאי. הנכס המגבה את האג"ח הוא פיקדון בריבית קבועה, צמוד למדד, המשולם באופן שנתי במקביל (Back To Back) למועדי תשלום הריבית של האג"ח, והוא המקור לפירעון האג"ח.

דירוג ראשוני של Aaa יציב

דפוזיטיב מתכננת להנפיק למשקיעים אג"ח לתקופה של כ-5-7 שנים, ולקראת ההנפקה קיבלה דירוג ראשוני של Aaa באופק יציב מחברת מידרוג, שבה הסבירו כי הדירוג "מתבסס, בין היתר, על מבנה העסקה".

עוד הוסיפו במידרוג כי הדירוג "משקף את יכולת החברה להבטיח למחזיקי איגרות החוב את תשלומי הקרן והריבית במועדים הקבועים בעסקה, וסיכוני האשראי של המוסדות הפיננסיים שבהם מופקדים הנכסים המגבים". זאת, כשהובאו בחשבון, בין השאר, סיכון המוסד הפיננסי שבו מופקדים הפיקדונות, סיכון נזילות הפיקדונות, סיכון פערי ריבית, ניתוח המבנה המשפטי, סיכונים תפעוליים ועוד.

המהלך של ארד וחסון נעשה לאחר שלפני כחודש הבנקאי לשעבר שלומי פרידמן ובית ההשקעות אפסילון גייסו קרוב ל-2.8 מיליארד שקל בדרך דומה, באמצעות חברת אלה פיקדונות (לשעבר דולר טריפל איי).

ארד (54) הוא פעיל ותיק בשוק ההון, ששמו הוזכר באופן קבוע בכותרות בשנים קודמות כמנכ"ל חברת ההשקעות טאו, שהיתה בשליטתו של אילן בן דב וקרסה בקול תרועה. כיום ארד פועל, בין השאר, באמצעות החברה הפרטית מונבז, שבראשה הוא עומד, ואשר בה התחיל לעבוד בשנה שעברה כמנהל השקעות. שותפו להנפקה הנוכחית, חסון (39), הוא יו"ר ומנכ"ל דפוזיטיב (החברה המונפקת), שטרם לכך שימש מנהל מסחר בחברת קסם תעודות סל ומנכ"ל רוסאריו מוצרים פיננסיים.

מטיוטת התשקיף שפרסמה דפוזיטיב לקראת ההנפקה, עולה כי כיום מחזיק חסון ב-97% ממניות דפוזיטיב, לאחר שבשבועות האחרונים העבירו הוא וארד את החזקותיהם המשותפות לחברה בבעלותו המלאה של חסון, וביתרה (3%) מחזיק רוזנבוך.

רוזנבוך הוא בעל מניות מיעוט אקטיבי בכמה חברות בורסאיות, ובאחרונה עלה שמו לכותרות, כשיצא יחד עם שותפו תומר חפץ נגד התגמולים הניתנים לבני משפחת צרפתי בחברת הבנייה צבי צרפתי. נוסף על כך, רוזנבוך הוא יזם קרן ההשקעות בנדל"ן מגוריט, שהונפקה בשנה שעברה בבורסה בתל-אביב. רוזנבוך הוא בעל המניות הגדול בחברת הניהול של הקרן (שמשרדו מעניק לה שירותים משפטיים).

חברת החיתום המלווה את ההנפקה של דפוזיטיב היא פועלים אי.בי.אי, שמנהלת מגעים לקבלת אופציה לרכישת 25% מדפוזיטיב, בדומה לאופציה שניתנה לאפסילון לרכישת נתח מחברת אלה פיקדונות ואשר מומשה. דפוזיטיב צפויה להתקשר בהמשך בהסכם ניהול, ובחברה מציינים כי אם ישולמו דמי הניהול, הדבר ייעשה בהתאם למגבלות שטר הנאמנות.