גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל משרד החקלאות: "איבדתי אמון במועצת הלול"

מאות אלפי ביצים שבורות מסכנות את הציבור בנימוק של ייעוד לתעשייה, והתקנות נופלות בין הכיסאות: מועצת הלול מאשרת, והשירותים הווטרינריים אוסרים ■ תעשייני הביצים שפוסלים ביצים פגומות וולונטרית מגיעים לקשיים כלכליים כבדים בשל המחסור: "אנחנו על סף פשיטת רגל"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

תכתובות ומסמכים פנימיים של גורמים במשרד החקלאות ושל בכירים בתעשיית הביצים מציירים תמונה מדאיגה של מצב התעשייה בישראל. התחושה העולה מן הדברים היא של חוסר אמון מוחלט בין משרד החקלאות לגורמים האחראים לאכיפה, בהם מועצת הלול, וכתוצאה מכך של הרמת ידיים של הגורמים המקצועיים במשרד שמבקשים לעזוב את תפקידם, ומתריעים שוב ושוב על מה שהם מגדירים כפרקטיקה חמורה ובעייתית בתעשיית הביצים.

כיום האחריות מתחלקת בין גורמים שונים: מועצת הלול אחראית לתכנון, למכסות ולאסדרת השיווק והשירותים למגדלים. המחלקה לפיקוח מוצרים מן החי בשירותים הווטרינריים אחראית לתחנות המיון, והיא זו שמחליטה אילו ביצים להביא. הביצים המאושרות לשיווק מתחלקות לשתי קטגוריות: ביצים מסוג א' משווקות לרשתות הקמעונאות, וביצים מסוג ב', שיש בהן פגמים שנחשבים לקטנים, למשל "סדק אור", כזה שלא ניתן לראות בעין בלתי מזוינת, משווקות לתעשייה, שם הן עוברות תהליך של פיסטור.

ענף הביצים הינו ענף מתוכנן, כלומר מגדלי הביצים מתנהלים לפי מכסות שנתיות שמחלקת המועצה לענף הלול. כל מגדל צריך לעמוד במכסת הייצור שניתנה לו, מה שעלול לייצר מוטיבציה אצל המגדלים לשלוח גם ביצים שאינן עומדות בתקנות. ביצים כאלה שמגיעות לתחנות המיון, אומרים הגורמים המקצועיים, יכולות לזהם גם ביצים שמגיעות במצב תקין.

ואולם, מתברר שהמוטיבציה לא מגיעה רק המגדלים, אלא גם מהדרגים המנהלים. כך למשל, במסמך פנימי שמיועד לחברי מועצת הלול שנשלח ב-21 באוגוסט נכתב: "האם ביצים שבורות עלולות להפיץ מחלות בעלי חיים? לדעתנו אין כל קשר. האם החוק אוסר העברת ביצים שבורות לתחנות המיון? ממש לא! ההפך הוא הנכון!", עוד נכתב כי "ביצים שפוכות, סדוקות או מלוכלכות, תתקבלנה בתחנת המיון כשהן מצויות על מגשים נפרדים".

אחד התעשיינים בענף אמר היום בשיחה עם "גלובס" בנוגע לכך כי "התעשייה כבר שנים תלויה באופן מוחלט במועצת הלול ובחסדיה. מועצת הלול בראש ובראשונה ראתה לנגד עיניה את המגדלים, והזניחה את צורכי התעשייה. התעשייה בפועל לא מסונכרנת ברמות הייצור שלה לפי ההיצעים שיש בשוק. המדיניות שננקטה עד היום במועצת הלול לא אפשרה לייצר בצורה יעילה, להצטייד במלאים ולספק באופן שוטף את דרישות השוק התעשייתי".

במסמך פנימי שהגיע לידי "גלובס" מפנה מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן-אליהו, אצבע מאשימה אל מועצת הלול, הגוף שאחראי למגדלי הביצים, וטוען כי איבד אמון במנכ"ל המועצה, מולי לויט. במכתבו מזכיר בן-אליהו את פסק הדין שבו הואשם לאחרונה רכז המודיעין והפיקוח במועצת הלול, שי משה, בכך שנתן חסינות לכנופיית מבריחי ביצים משטחי הרשות הפלסטינית לתחומי הקו הירוק תמורת אלפי שקלים בחודש, ותוקף את המועצה בטענה כי "המעשים נעשו לאורך שנים ובאופן שיטתי תוך מעורבות של עוד אנשים העוסקים בענף". לפי בן-אליהו, עובדה זו מצביעה על כשל ניהולי של המועצה ושל שומרי הסף אשר "כשלו בתפקידם כאשר מתחת לאפם התרחש מחדל כה קיצוני אשר הביא לחשיפה וסיכון של עשרות אלפי אזרחים".

מנכ"ל משרד החקלאות גם טוען במכתבו כי המועצה מתעלמת מדרישת המשרד להחלפת "שומר הסף" בכל מועצות הייצור והחברות הממשלתיות הקשורות למשרד, ומוסיף כי גורמי המקצוע במשרד טוענים כי הנהלת המועצה מסתירה מהם נתונים. נציגת המשרד בוועדת המכסות אף ביקשה להתפטר לאחר שטענה כי מוסתר ממנה מידע, בין היתר גם הפרוטוקולים של הדיונים.

משיחות "גלובס" עם גורמים בענף עולה בעיה חמורה עוד יותר - מאז תחילת הקדנציה מנכ"ל משרד החקלאות לא נפגש עם מנכ"ל מועצת הלול.בן-אליהו מבקש להעביר את האכיפה לגורמים מחוץ למועצה - כלומר שלילת וצמצום סמכויותיה - והתניית הסבסוד לשדרוג הלולים בתיקוני חקיקה ובהתנהלות המועצה.

גורם בכיר במשרד החקלאות אמר ל"גלובס" בעקבות חשיפת המסמכים כי "אין לנו אמון במועצת הלול, ויש קושי להתמודד איתה משום שיש לה לובי חזק, לכן כמעט בלתי אפשרי לשנות את הדברים באמצעות חקיקה. הכלי היחיד שנותר לנו הוא למנוע את הגדלת מכסות ההטלה בתחילת השנה, דבר שישבש את משטר המכסות".

אין נוהל מחייב

בישראל שוק הביצים לתעשייה הוא שוק נגזר משוק הביצים למאכל. כ-12% מכלל הביצים המיוצרות מופנות לתעשייה, בהם עודפי ייצור הביצים. שוק הביצים לתעשייה צורך כ-200 מיליון ביצים בשנה, ומחירי הביצים לתעשייה אינם מפוקחים. כיום קיימים חמישה מפעלים לייצור מוצרי ביצים, כמו נוזלי ביצים, אבקות, ביצים קשות, חביתות ופשטידות עבור לקוחות מוסדיים גדולים. כך, בתי חולים, בתי מלון, צה"ל, ותעשיות מזון משתמשים באופן קבוע בנוזלי הביצים המפוסטרות המיוצרים על ידי המפעלים.

כיום לא קיים נוהל מחייב בכל הקשור לפיקוח ובקרה על איכות הביצים המגיעות לתעשיות הביצים. לפי גורמים בענף, איכותן ירודה מאוד ואף מסכנת את בריאות הציבור. מתוך חמשת המפעלים רק שניים מפוקחים באופן וולונטרי: חברת ביצי הכפר וחברת צ'אם, המעסיקות מפקחת וטרינרית מטעם משרד החקלאות, הבודקת באופן קבוע את משלוחי הביצים מיד עם הגעתם למפעלים מהמשווקים.

"אנחנו מחכים שייצא סט תקנות אחיד שבו הן ירוכזו, זה נמצא כבר ארבע שנים בעבודות בין משרד החקלאות למשרד הבריאות", אומר גורם בכיר בענף. לדבריו, כיום אין תקנות ברורות שמסדירות את הקשר בין הגורמים השונים בשרשרת האספקה של הביצים: מועצת ענף הלול אחראית על שלב הגידול עד תחנות מיון, אחר כך עוברת האחריות לשירותים הווטרינריים תחת משרד החקלאות, ובהמשך עוברת האחריות למשרד הבריאות.

עוד הוסיף הגורם בדבר הביצים השבורות המגיעות לתעשייה כי "התעשייה שבויה בידיים שלהם. אין לתעשייה מקור אחר לביצים, והיא תלויה בסחטנות של המגדלים. היום מדובר ביותר מ-10% מתעשיית הביצים, ואם הן לא הולכות לתעשייה, המגדלים מפסידים כסף על הביצים השבורות".

היעדר התקנות וסימון ביצים מביאים לאי בהירות, ובעיקר, לפרצה בתקנות בהקשר של מה מותר ומה מסוכן לשיווק. בחודשים האחרונים הפיצו הגורמים המקצועיים כמה מכתבים האוסרים מפורשות על שיווק ביצים שבורות. האחרונים שבהם נכתבו על ידי ד"ר שלמה גראזי, מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות שנשלח ב-16 באוגוסט, ולאחריו ב-24 בספטמבר, מכתבו של ד"ר ינון יוני, מנהל היחידה הווטרינרית. כיום הנפגע העיקרי מאי הבהירות הזו הם משווקי ביצי המאכל.

ממסמך שחיבר מנכ"ל חברת צ'אם, אבי אלטוויל, והגיע לידי "גלובס" עולה כי למרות הנחיות של משרד הבריאות והשירותים הווטרינריים האוסרים על העברת ביצים שבורות ממשקי הגידול לתחנות המיון, מועצת הלול יצאה במכתב למגדלים שבו הבהירה כי על פי התקנות הקיימות אין בעיה לשלוח ביצים שבורות לתעשייה. כלומר, ההנחיות של המועצה סותרות את הנחיות משרדי החקלאות והבריאות.

במפעל של צ'אם ב-2016 נפסלו 241 אלף ביצים שבורות, בעוד שבשנה הנוכחית נפסלו עד כה כבר 600 אלף ביצים, שמגיע מהידוק הפיקוח של השירותים הווטריניים. הביצים נפסלות בשל היותן פסולות למאכל אדם כלומר, שבורות, עם עובש או תולעים, והן מושמדות במקום.

במכתב שהועבר לשר החקלאות אורי אריאל והגיע לידי "גלובס", טוען מנכ"ל צ'אם כי "נכון לחודש אוקטובר, המשווקים ממשיכים להעביר ביצים שבורות, סדוקות ופגומות באיכות ירודה אל מפעלי תעשיות הביצים". לדבריו, כתוצאה מכך, נוצר "מצב אבסורדי שלפיו תעשיות ביצים שבחרו לאמץ באופן וולנטרי פיקוח צמוד סובלות ממחסור חמור של ביצים". זאת, בזמן ש"מפעלים אחרים ממשיכים לקבל את משלוחי הביצים הכוללים ביצים שבורות ופסולות למאכל אדם". לטענתו, "הדבר מוביל לתחרות בלתי הוגנת עקב המחיר הנמוך משמעותית של הביצים הסדוקות ולמחסור חמור בביצים אצל התעשיות המפוקחות".

תגובת מועצת הלול לגבי הצורך של המגדלים לעמוד במכסות: "לעניין הטענה שהמגדלים נבחנים בהיקף השיווק, המועצה מודעת לנושא הפחת שהינו כ-13% ואינה באה בטענות בנושא למגדלים בטווח הנורמה".

עוד כתבות

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות