הרווח המצרפי של חברות הביטוח זינק לכ-2.4 מיליארד שקל

הפניקס מובילה ברווח הכולל עם 672 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים, ואחריה מובילת הענף הראל, עם 601 מיליון שקל ■ כלל ביטוח מציגה שיפור למרות הפסד רבעוני

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

שש קבוצות הביטוח הגדולות, הראל, מגדל, הפניקס, כלל ביטוח, מנורה מבטחים ואיי.די.איי ביטוח, רשמו בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 רווח כולל מצרפי של קצת פחות מ-2.4 מיליארד שקל. מדובר בשיפור ניכר של כמעט פי 17 ברווח הכולל המצרפי של שש החברות הללו, שנובע משיפור חד בתוצאות כל החברות, וגם כתוצאה ממעבר מהפסד אשתקד לרווח השנה במגדל ובכלל ביטוח.

מאיפה הגיע השיפור? בין היתר, מגידול בהכנסות מהשקעות ומדמי הניהול, בעיקר המשתנים - שצמחו הודות לשוקי הון עולים, על רקע עלייה בהכנסות מפרמיות ובהיקפי הנכסים המנוהלים.

כמו כן, הדוחות של חברות הביטוח המשיכו להיות מושפעים מאוד משינויים חד-פעמיים, שנובעים בעיקר משינויים בעתודות בגלל הריביות חסרות סיכון, הנמוכות מאוד, ומגורמים נוספים. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 נהנו החברות מירידה בהשפעה של הריביות הנמוכות על העתודות, במיוחד ביחס להפרשות הגדולות שהיו בתקופה המקבילה אשתקד. אגב, ברבעון השלישי לבדו התמונה הייתה שונה. כמו כן, בשלושת הרבעונים הראשונים אשתקד חוו החברות הכבדה נוספת על התוצאות, שלא הייתה כמותה השנה: השפעות המלצות ועדת וינוגרד על תחום החבויות, ובמיוחד הרכב חובה.

ההכנסות מפרמיות
 ההכנסות מפרמיות

החברות הבולטות

בכל אופן, את הרווח הגבוה בענף הביטוח הציגה, שוב, הפניקס - קבוצת הביטוח שבשליטת קבוצת דלק ושבניהול אייל לפידות, ושעומדת בימים אלה במרכזה של עסקת ענק למכירת השליטה בה לידי סיריוס האמריקאית שבשליטה סינית. הפניקס, שבין היתר מחזיקה בבית ההשקעות אקסלנס, רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה רווח כולל של כ-672 מיליון שקל, הגבוה מחלקה היחסי בענף.

החברה השנייה במדד הרווחיות היא גם החברה אשר מובילה את הענף בישראל: הראל, שרשמה עד כה השנה רווח כולל של כ-601 מיליון שקל. הראל שמנוהלת על-ידי מישל סיבוני, מבססת את מעמדה כחברה הגדולה בענף לא רק במונחי שווי שוק (היחידה שנסחרת לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד שקל), כי אם גם במונחי הכנסות מפרמיות ומדמי גמולים בגמל ובפנסיה.

ההכנסות מפרמיות של הראל הסתכמו בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה בכ-9.7 מיליארד שקל (יותר משל מגדל ומשל הפניקס שבאות אחריה). בשקלול דמי הגמולים בפנסיה ובגמל, וביתר האפיקים, רשמה הראל הכנסות מפרמיות ומדמי גמולים בפנסיה ובגמל בהיקף מצטבר של כ-17.1 מיליארד שקל (יותר ממגדל וממנורה מבטחים, הבאות אחריה).

עוד חברה בולטת, שבעבר הייתה הגדולה במשק, היא מגדל שבשליטת שלמה אליהו, שלאחרונה הזיז את בנו עופר מניהול הקבוצה. החברה, שעדיין נהנית ממנוע רווחיות אדיר בתקופות גאות בשוקי ההון (כשאין מחיקות) - תיק ביטוח החיים הענק שלה - רשמה עד כה השנה רווח כולל של כ-512 מיליון שקל.

מנורה מבטחים, שמנוהלת על-ידי ארי קלמן, רשמה השנה רווח כולל של כ-243 מיליון שקל, בעוד שכלל ביטוח - פעם החברה השנייה בגודלה בשוק הביטוח, והיום הרחק מכך - רשמה רווח כולל של כ-182 מיליון שקל "בלבד".

ההצלחה מומשה

מבחינת כלל ביטוח, בניהולו של איזי כהן, מדובר בשיפור אדיר - ביחס להפסד גדול שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד, ובהינתן מחיקות שביצעה, בדומה למתחרותיה. ואולם, נציין, כלל ביטוח היא היחידה שרשמה הפסד כולל ברבעון השלישי השנה. בהחלט לא ציון שמשקיעיה שמחו לראות בדוחות. לצד זאת, נדגיש, מתחילת השנה ניצבת כלל ביטוח במקום הרביעי בענף במונחי פרמיות ששולמו על-ידי המבוטחים, אחרי הראל, מגדל והפניקס. אשתקד כלל ביטוח עוד הייתה גדולה מהפניקס - עוד נתון שממחיש שמענף שנשלט לפני כעשור על-ידי מגדל וכלל ביטוח, הפך הביטוח לענף ששלוש הדומיננטיות בו הן הראל, מגדל והפניקס.

ואחרונה חביבה, שיכולה להיות גאה מאוד בתוצאותיה: איי.די.איי ביטוח. מדובר בחברת הביטוח הישירה שבשליטת משפחת שנידמן, שמנוהלת על-ידי רביב צולר. החברה מוכרת לציבור הרחב כ"ביטוח ישיר" והיא מציגה את שיעורי הרווחיות הגבוהים בענף הביטוח. זאת, תוך שהיא רושמת באופן קבוע שיפור בפעילותה, במונחי פרמיות ורווח אבסולוטי. בעלת העניין השנייה בגודלה בחברה - קרן באטרי האמריקאית - מימשה השנה את רוב השקעתה בחברת הביטוח הישראלית, וברווח גדול.

נמשכות המחיקות בגמל ובפנסיה

ועוד נקודה: קבוצות הביטוח ממשיכות למחוק בגמל ובפנסיה. במחצית הראשונה של השנה הייתה זאת כלל ביטוח, למשל, שמחקה סכום ניכר של 53 מיליון שקל בכלל פנסיה וגמל - בגין מחיקה של 53 מיליון שקל לאחר מס במוניטין של פעילות הגמל, כתוצאה מהירידה בדמי הניהול ומהיציאה של הכספים מניהול פעילויות הגמל וההשתלמות שלה. לאחר מכן, ברבעון השלישי, היה זה בית ההשקעות מיטב דש, שדיווח על כך שהערכת השווי שלו לחברת הגמל והפנסיה שלו נחתכה בכ-20%, תוך שהשווי שלה עודו גבוה מהשווי של הפעילות בספרי בית ההשקעות - מה שמנע מחיקה בגין הפחתת הערך.

אבל הסיפור של הערכת השווי של מיטב דש לא הסתכם "רק" בזה. החל מינואר השנה יש למיטב דש שותפת מיעוט בעסקי הגמל והפנסיה: איילון ביטוח. האחרונה הודיעה כי בדוחותיה היא "נאלצה לבצע בדוח הפחתה חד-פעמית גדולה וחריגה בסך 31 מיליון שקל בפעילות הגמל והפנסיה, לאור החלטת מיטב דש, שנסמכה על הערכת שווי מעודכנת, להפחית משווי הפעילות של החברה המשותפת". אגב, בתקופה מקבילה ב-2016 רשמה איילון ביטוח הפחתה של נכסים לא מוחשיים שיוחסו לפעילות הפנסיה, בסך של כ-14 מיליון שקל.

כך או כך, איילון אחזקות רשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2017 הפסד כולל של כ-3 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל של כ-31.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2016. איילון מנוהלת על-ידי אריק יוגב ונשלטת על-ידי לוי רחמני. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של כ-495 מיליון שקל.

תוצאות 6 הגדולות
 תוצאות 6 הגדולות