הצלחה לחברת הטיפול בסרטן גמידה סל בניסוי קליני

נערכת להנפקה בשנה הבאה לאחר שלאחרונה היא גייסה הון לפי שווי של 160 מיליון דולר

מספר שבועות לאחר שד"ר ג'וליאן אדמס מונה למנכ"ל חברת הטיפול בסרטן גמידה סל, החברה מפרסמת את תוצאות הניסוי הקליני שלב I/II שלה במוצר NiCord. בעלות המניות הגדולות בגמידה סל הן כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) ואלביט מדיקל, המחזיקות כל אחת 18% בגמידה סל. כת"ב נסחרת לפי שווי של 521 מיליון שקל, ואלביט מדיקל לפני שווי של 262 מיליון שקל.

אף שהניסוי היה קטן, וכלל 36 חולים בלבד, הוא נחשב משמעותי בתחום זה, שכן לגמידה סל יש אישור Fast Track מה-FDA, המקטין משמעותית את מספר הניסויים שהיא צפויה להידרש לבצע כדי להגיע לשוק (במקרה שכולם יהיו מוצלחים, כמובן). גמידה סל פיתחה שיטה לשפר את צפיפות תאי הגזע בתוך דגימה של דם, באופן שאמור לשפר את היעילות של טיפולים המבוססים על השתלת תאי הגזע האלה. ה-NiCord הוא מוצר המבוסס על שיפור צפיפות של מנת דם טבורי המיועדת להשתלה כטיפול בסרטן הדם.

קיצור זמן הקליטה

המדד העיקרי של הניסוי היה משך הזמן עד קליטת התאים, והם נקלטו תוך 21 ימים, כאשר הספרות המדעית מדווחת על זמן כפול מכך לקליטה של דם טבור שלא עבר את הטיפול. יצוין כי זמן הקליטה דומה לזה של השתלת מח עצם, שהוא לרוב החלופה המועדפת לטיפול, במקרה שנמצא תורם מתאים (אולם לרוב אין מוצאים תורם).

במהלך השנה הראשונה לאחר ההשתלה רק 9.8% מהחולים סבלו מתסמונת שתל-נגד-מאכסן (cGVHD) כרונית ברמה בינונית או חמורה (הנתונים מן הספרות מדברים על 15%), ובמהלך 100 ימים מההשתלה, 20.2% מהחולים סבלו מזיהום בקטריאלי מדרגה 2-3 או זיהום פטרייתי מדרגה 3, נתון שנחשב לעומד בכללי הבטיחות.

גמידה סל כבר נמצאת במהלך ניסוי שלב III במוצר, ומצפה לתוצאות ב-2019. החברה מעוניינת לצאת להנפקה כבר ב-2018, ומקווה כי התוצאות מן הניסוי הקטן יותר יעזרו לה במשימתה זו (החברה גייסה לפני כמה חודשים 40 מיליון דולר לפי שווי של 160 מיליון דולר אחרי הכסף).

בנוסף, הציגה גמידה סל בימים האחרונים, תוצאות ממספר ניסויים פרה-קליניים, המעידות על כך שטכנולוגיית NAM המפותחת על ידיה מאפשרת העשרת תאי דם שניטלו מן המטופל, יכולה להיות רלוונטית לשיפור פעילות תאי החיסון מסוג Natural Killer Cells לצורך טיפול אימונותרפי במחלות סרטן מסוגים שונים. החברה החלה בניסוי קליני בתחום זה.