רמי לוי במגעים לרכישת נתח משמעותי מקבוצת קופיקס

לוי מעוניין ליצור לעצמו רשת מרכולים עירוניים באמצעות סניפי סופר קופיקס ■ קופיקס שבשליטת אבי כץ חווה הידרדרות נמשכת בעסקיה

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

האם אבי כץ מצא את התרופה לקשיים שחווה רשת קופיקס  שבשליטתו? כץ מקיים כיום מגעים עם רמי לוי, בעל רשת הקמעונאות רמי לוי  שיווק השקמה, בדבר כניסתו של זה כשותף.

בשלב זה מדובר במגעים ראשוניים, כך שלא ברור לצדדים אם יהיה מדובר בעסקה במניות החברה הציבורית קופיקס, או במניות החברה-הבת סופר קופיקס. כמו כן, הצדדים טרם גיבשו הצעות כספיות וטרם החלו במגעים עם השותף של קופיקס ברשת המרכולים העירוניים שלה. לפי שעה אין ודאות שתהיה עסקה. 

בהודעתן לבורסה ביחס למגעים, ציינו רמי לוי שיווק השקמה וקופיקס כי "המגעים טרם הבשילו לכדי הסכם מחייב", תוך שחברת רמי לוי הרחיבה ומסרה כי לצורך יצירת הרשת העירונית שלה היא "מנהלת מגעים עם מספר גורמים, לרבות עם חברת קופיקס". 

לוי מעוניין בעסקה שתייצר לו נוכחות קמעונאית בתוך הערים, באמצעות סניפים עירוניים בהם שיעור הרווחיות גבוה יותר מאשר בסניפי הדיסקאונט. לשם כך הוא בוחן מגוון אפשרויות רכישה, ובכלל זה הוא גם עשוי לקדם רכישת מלוא החזקות כץ בקופיקס, ובוודאי את חלקו בסופר קופיקס. 

לוי ניסה בעבר לרכוש את רשת מגה הקורסת, ובכך להשתלט על רשת הסופרמרקטים העירוניים מגה בעיר. עתה, כך הוא מקווה, הוא יוכל להשתמש בסניפי סופר קופיקס על-מנת ליצור לעצמו רשת של סניפים עירוניים קטנים - מהלך שהוא מנסה לקדם זה זמן, גם כן ללא הצלחה משמעותית עד כה.

חברת קופיקס מפעילה רשת של בתי קפה מוזלים באמצעות החברה-הבת אורבן קופיקס, ולצד זאת היא מחזיקה גם במחצית ממניות רשת המרכולים סופר קופיקס, כשקרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר מחזיקה ב-50% הנותרים.

קופיקס נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-97 מיליון שקל, כשהיא הגיבה לפרסום מהיום (ד') בעלייה ניכרת של כ-7%, נכון לשעות הצהריים. אגב, מתחילת השנה איבדה מניית קופיקס כ-38% מערכה, בשל ההרעה בעסקיה. 

קופיקס מחזיקה נכון להיום 134 סניפי בתי קפה (גם באמצעות זכיינים) ו-30 מרכולים. זאת בנוסף לפעילות החברה ברוסיה, באמצעות החברה הרוסית בה מחזיקה החברה-הבת אורבן קופיקס כ-36%, ושהחלה לפעול ברוסיה לפני כשנה וחצי. הרשת הרוסית מונה כיום 33 סניפים במוסקבה ו-3 סניפים בסנט פטרסבורג.

קופיקס, שהוקמה עם הבטחה לשנות את תרבות הצריכה בבתי הקפה בישראל באמצעות שימת דגש על מחיר נמוך (5 שקלים למוצר), הצליחה להביא לשינוי בשוק, אך זה לא מתבטא בדוחותיה. בחודשים האחרונים היא גם שינתה את מחיר המוצרים שלה ל-6 שקלים למוצר. מדובר בחברה ציבורית שמדוחותיה עולה כי היא מציגה הידרדרות בתוצאותיה העסקיות.

כך, ברבעון האחרון היא דיווחה כי הכנסותיה אמנם גדלו ב-5.4% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, לכ-77 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2017, אך במקביל היא עברה להפסד תפעולי של כ-1.2 מיליון שקל. זאת לעומת רווח תפעולי של כ-1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה הציגה קופיקס הפסד נקי של כ-830 אלף שקל ברבעון האחרון, לעומת רווח של כ-1.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. 

תוצאות קופיקס ברבעון השלישי
 תוצאות קופיקס ברבעון השלישי

מדוחותיה של קופיקס עולה כי לסופר קופיקס כ-29 סניפים, לאחר שהחלה לפעול רק בשלהי 2015. הסניפים של הרשת נמצאים במרכזי ערים ובשכונות גדולות והם בשטח של 200 מ"ר. הם מיועדים לתת פתרון לצעירים, סטודנטים, משפחות קטנות ואחרים, כפי שפירטה קופיקס בדוחותיה השנתיים. סופר קופיקס אינה פועלת באמצעות זכיינים, אלא באמצעות עובדי קופיקס.

רמי לוי גם כן מחזיק בחברה ציבורית, גדולה ומשמעותית הרבה יותר. כיום נסחרת רמי לוי שיווק השקמה לפי שווי של יותר מ-2.5 מיליארד שקל, לאחר שהציגה ברבעון האחרון רווח נקי של כ-30.3 מיליון שקל, המהווה גידול קל של כ-2% ביחס לרבעון המקביל, כשבשורה העליונה רשמה החברה צמיחה של כ-3.2% בהכנסות ממכירות, שהסתכמו ברבעון בקצת פחות מ-1.3 מיליארד שקל.

לרמי לוי יש נוכחות חזקה בתחום סניפי הדיסקאונט הגדולים (50 סניפים), והיא מתעתדת להקים רשת סניפים בפריסה עירונית. בדוחותיה הכספיים מציינת רמי לוי כי בכוונתה להקים 80 סניפים בפריסה עירונית תחת המותג "רמי לוי בשכונה", כשבכוונתה "להקים 10-20 סניפים מדי שנה". כיום יש לרמי לוי רק חנות אחת שכזו, בירושלים, כך שרכישת המניות מקופיקס תקצר את תהליך. כאמור, בעבר לוי ניסה ליצור לעצמו נוכחות עירונית חזקה דרך רכישת מגה, אך לא הצליח בכך.