גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר דירות, פחות חסמים: נחשף חוק ההסדרים ל-2019

בכירים באוצר: חלק גדול מעודפי הגבייה יופנו להחזר חובות ■ בשורות בתחומי הנדל"ן, הרגולציה, הפינטק, התחבורה, האנרגיה ועוד ■ "עוקבים מקרוב אחרי המשבר בטבע"

משה כחלון / צילום:דוברות הכנסת - יצחק הררי
משה כחלון / צילום:דוברות הכנסת - יצחק הררי

היום (ד'), במפגש עם עיתונאים, נחשפה התוכנית הכלכלית (חוק ההסדרים) של משרד האוצר ל-2019. 

בכירים באוצר גילו כי הכוונה היא להשתמש בחלק גדול מעודפי הגבייה בתקציב 2017 להחזר חובות. הגורמים לא ציינו מתוך 17 מיליארד השקלים יופנו להחזר חובות - אך אמרו כי בשורה התחתונה, השימוש בכספים יביא להפחתה של 1.2 מיליארד שקל (לשנה) בהוצאות המימון של החוב הממשלתי. כן התייחסו באוצר למשבר הנוכחי בטבע, שצפויה להודיע על פיטורים של אלפי עובדים, ואמרו כי הם "עוקבים מקרוב" אחר ההתרחשויות הנוגעות לחברה.

בהתייחס לדרישת שר הביטחון אביגדור ליברמן להגדיל את תקציב הביטחון ב-4.7 מיליארד שקל, אמרו הבכירים כי "לא יהיה שינוי במסגרת התקציב הרב-שנתית שנקבעה במסגרת תר"ש גדעון".

לגבי חוק ההסדרים אמרו באוצר כי "הכנו את חוק ההסדרים בזמן שיא - בדרך כלל עובדים על חוק ההסדרים שישה חודשים, הכנו אותו בתוך שישה שבועות".

הנושא המרכזי שהוגדר בחוק ההסדרים הוא הגדלת היצע הדירות והפחתת מחירי הדיור. בנושא זה יקדם האוצר שינוי של חוק התכנון והבניה שיאפשר הפקעת זכויות בנייה עתידיות (ולא רק קרקע כיום) ואת עירוב השימושים לצורך קידום מיזמי התחדשות עירונית ופינוי בינוי. עד נוסף נועד לאפשר לרשויות מקומיות להוסיף שימושים בתב"ע קיימת לצורך קידום מלונאות ותחומי פעילות אחרים.

בתחום היתרי הבנייה מתכנן האוצר שינוי חקיקה שיאפשר לנהל את תהליך הרישוי (הוצאת היתר הבניה) בות"ל ולא בוועדות התכנון המקומיות כמקובל כיום, אם אלה לא הוציאו את ההיתר בתוך פרק זמן שנקבע. רשויות מקומיות שלא יוציאו את היתר הבנייה בפרק הזמן שנקבע בחוק יהיו חשופות לקנס - שיתקזז מול אגרת הבנייה, כך שככל שהרשות תתעכב בהוצאת ההיתר כך אגרת הבנייה תרד.

תחומים נוספים שבהם האוצר ייזום שינויי חקיקה הם הגברת התחרות והוזלת מחירים, הגברת התחרות בענף הפנסיוני והפיננסי, רפורמה הגדלה ושיפור של כוח הטכנולוגי המיומן באמצעות הכשרות מקצועיות. צעדים לצמצום הון שחור (שיפורטו לאחר שתגובש התכנית הפיסקלית), ייעול המגזר הציבורי, הגברת התחרות בענפי השירותים (לא בטוח שיספיקו להכניס לחוק), שילוב חרדים וערבים בכלכלה, הפחתת רגולציה לעידוד הסקטור הפרטי (חלוקה בין האוצר למשרד ראש הממשלה), הגברת שיתוף הפעולה עם הרשות הפלסטינאית (אזור תעשייה משותף).

בתחום הצרכנות הפיננסית האוצר מתכנן שורת צעדים להסרת חסמים לייבוא אישי ומסחרי. לדברי האוצר הרפורמה המתוכננת תביא להוזלה "בסכומים של עד מאות שקלים" מוצרים מסוימים. כך, למשל, יבוטל צורך בקבלת אישור משרד התקשורת לייבוא מקלדת אלחוטית שמייקר במאות שקלים את מחיר המוצר. צעדים דומים מתוכננים בייבוא מוצרי מזון ובתמרוקים. תיקבע הגדרה ברורה למגבלת הכמות הסבירה הנתונה כיום לשיקול דעתו של פקיד המכס. שינויי חקיקה מתוכננים גם בתחום ה-Wifi ומוצרים מבוססי Wifi, מה שמכונה "אינטרנט של דברים". גם שם המודל של אישורים יוחלף ברובו במודל של פטורים והצהרות, למעט במוצרים בעלי רגישות ביטחונית.

בתחום הפינטק מתכנן האוצר "ארגז חול רגולטורי", סביבת ניסוי לצורך יישום המוצרים שלהם, לטובת המשק וכדי לסייע לחברות פינטק להתפתח. בנושא השידורים ייזום האוצר, פעם נוספת, צעדים להכנסת תחרות לשוק השידורים ברמת הפלטפורמות וברמת הערוצים העצמאיים, כולל הגנות ינוקא לשחקנים קטנים, ליוצרים בהגנה על זכויות יוצרים. "הרגולציה בישראל ארכאית ומאד הדוקה אבל התחרות כבר החלה וזה יהיה שינוי מאד משמעותי" אמרו באוצר.

בתחום המשפט האוצר מתכנן בשיתוף עם משרד המשפטים הקמת מנגנון בוררויות וגישורים לטיפול במקרי נזיקין קלים שמכבידים כיום את העומס על מערכת בתי המשפט דוגמת תאונות דרכים שאין בהן נפגעים ("פח אל פח").

בתחום התחבורה הציבורית ינסה האוצר להקים רשויות תחבורה מטרופוליניות, ואת הרחבת ניסוי "נעים לירוק", למרות התנגדותו הנחרצת של שר התחבורה ישראל כ"ץ לשני הצעדים.

רעיון נוסף שעדיין לא גובש לגמרי הוא להוזיל את פרמיית הביטוח לבעלי כלי רכב שנוסעים שמחוץ לשעות הגודש. בנוסף ינסה האוצר לקדם את הקמת המסילה הרביעית בנתיבי איילון כדי לאפשר להגדיל את מספר הרכבות בנתיבי איילון ליותר מ-14 רכבות לשעה. לצורך הקמת המסילה הרביעית מתכנן האוצר צעדים שיאפשרו הפקעת שטחים מפארק אריאל שרון. בנושא צמצום בעיית הפקקים מקדם האוצר צעדים להעדפת כלי רכב "מרובי נוסעים" ובהם הקמת נתיבים מהירים דוגמת הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב מכביש מספר אחת בכל הכניסות לתל-אביב.

בתחום המעבר לגז טבעי ינסה האוצר, פעם נוספת, לקדם תכנית האצה לחלוקת גז בהיקף מאות מיליוני שקלים, לדברי האוצר התועלת למשק מהמעבר לגז טבעי יכולה להגיע למיליארד שקל לשנה. בהתייחס לשאלה מדוע האוצר ממשיך לנסות צעדים שלא הצליחו בעבר ולא שוקל מהלך מקיף של הלאמת תחום חלוקת הגז אמרו באוצר כי "אפשר להלאים, אבל העדפנו לבחור בתכנית המהירה ביותר לביצוע. הלאמה מחייבת תהליך ארוך שכרורך בבתי משפט".

בתחום רישוי העסקים מתכנן האוצר לפטור בעלי עסקים קטנים ובינוניים מחובת הוצאת רישיון ולהחליפה במתן תצהיר. לדברי האוצר "לא ייתכן שהמסלול להוצאת רישיון לקיוסק ורישיון למפעל לחומרים מסוכנים הוא זהה". תהליך הוצאת רישיון העסק יהפוך לתהליך דיפרנציאלי. לא מעט עסקים יוצאו מצו רישוי עסקים ולא יהיו טעונים רישיון עסק. שאר העסקים יפנו להוצאות רישיון באחד מארבעה מסלולים.

בתחום ייבוא עובדים זרים, מתוכננים צעדים שיקלו על הבאת עובדים זרים בתחום ההייטק. האוצר ישנה את המגבלה שמחייבת לשלם פעמיים וחצי שכר ממוצע כתנאי להבאת עובד זר מומחה - הרף יירד ל-1.2 ל-1.5. מסלול מיוחד לעובדים זרים בהייטק יאפשר לייבא את העובדים לשנה עם הארכות עד חמש שנים במקום לשלושה חודשים כיום.

עוד כתבות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת