אלפים הפגינו בתל-אביב ובירושלים נגד השחיתות

נוסף על ההפגנה הרביעית במספר בשדרות רוטשילד בת"א, נערכו הפגנות במספר מוקדים נוספים, והבולטת שבהן היא הפגנת הימין בכיכר ציון בירושלים, בהובלת הפובליציסט יועז הנדל ■ הליכוד: "לא קונים את הבלוף; זוהי הפגנת לוויין של השמאל בת"א"

ההפגנה ברוטשילד הערב 23.12.17 / צילום: שלומי יוסף
ההפגנה ברוטשילד הערב 23.12.17 / צילום: שלומי יוסף

אחרי שבשלושת השבועות האחרונים גדשו רבבות את שדרות רוטשילד בתל-אביב בהפגנות נגד השחיתות של השלטון, נערכה הערב ההפגנה הרביעית בתל-אביב. ההפגנות עברו לתל-אביב לאחר חודשים שבהן התקיימו בפתח תקווה.

החל מהשעה 19:00 החלה מסה של מפגינים בקריאות, שירה ותיפופים מול בית העצמאות ברוטשילד 16 בת"א, ובדומה לשבוע שעבר הכותרת היא "הון שלטון עולם תחתון". 

זהו השבוע ה-58 שבו התייצב הגרעין הקשה של המפגינים מפתח תקווה בקריאה נגד השחיתות השלטונית.

מני נפתלי, שנאם בכיכר הבימה, אמר: "אנחנו בפעם הרביעית ברוטשילד, אנחנו ההפגנה של העם. ברוטשילד 2011 כולם רבו עם כולם. אני גאה באנשים שהגיעו לכאן. תכף נצעד לכיכר רבין ואז יראו שההערכות שפורסמו לגבי מספר האנשים שגויות. ביום של ההמלצות יצאו כפליים אנשים. יש צעירים, יש ילדים, בני 80 - לא דואגים להם לשום דבר. אנחנו לא בעד אף פוליטיקאי, אנחנו רוצים לשנות את השיטה".

עו"ד סיגלית קסלר, ממארגני המחאה בפתח תקווה שנאמה הערב בכיכר הבימה בתל-אביב: "יצאנו מתוך חרדה עמוקה להמשך קיומה של מדינת הלאום שלנו. יצאנו להפגין שלילדים ולנכדים שלי תהיה בטוחה שתהיה מדינה שנעים לגור בה. לא יצאנו כדי להפיל ראש ממשלה מכהן. לא התקשורת, לא הפרקליטות יצאו להפיל ראש ממשלה מכהן". קסלר הוסיפה לצלילי קריאות המפגינים שצעקו "בושה, בושה": "נתניהו אתה הלוגו של השחיתות השלטונית".

אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון: "השחיתות היא כמו סרטן ופוגעת בכולם, אנשי הימין הבינו שהיא איום אסטרטגי שיהרוס את החלום הציוני. האנשים מהימין חששו להיות הערב ברוטשילד, משום שראש הממשלה תייג אותנו כשמאל, וכי הוא פורם ומפורר את הסולידריות החברתית ומשסה אותנו אחד בשני ומייצר הפרד ומשול. נזכיר להם שאנחנו לא שמאל ולא ימין אלא ישר".

אל ההפגנה בתל-אביב הגיע גם ח"כ בצלאל סמוטריץ מסיעת הבית היהודי. "אוגנדה, רואנדה, אין זו אגדה. כמה מסתננים יש ברוטשילד?" אלה הקריאות שקראו הפעילים בהפגנת ימין ברוטשילד, שהקיפו את סמוטריץ׳ שהפגין נגד החלטת בג"ץ בעניין המסתננים.

אלדד יניב, ממארגני ההפגנות בתל-אביב, ‏כתב הערב, טרם החלה ההפגנה ועוד כשהציבור החל להיאסף במוקדי ההפגנות: "כדאי שכחלון, בנט ושקד יביטו היום טוב-טוב בעשרות אלפי ישראלים בתל-אביב ובירושלים ובכל הארץ אומרים עד כאן, מושחתים נמאסתם והביתה. וזה ייהפך למאות אלפים בעוד שבועיים-שלושה כשהמשטרה תודיע שביבי חשוד בשוחד במאות אלפים", טען יניב, תוך שהוסיף "אם הם לא יוציאו את ביבי לנבצרות, העם יעשה את זה ויפיל אותו ואותם".

"הישג ענק ביחס לפתח תקווה"

רפי רותם, לשעבר קצין המודיעין של יחידת החקירות מע"מ וחושף השחיתות ברשות המסים, נאם הערב בבמה המרכזית בכיכר הבימה, נאום שכותרתו "אני לא אומר מושחתים הביתה. אני אומר מאפיונרים לכלא". רותם התייחס לכמויות המפגינים שהתייצבו בשבועות האחרונים ברחובות תל-אביב וכינה אותם "הישג ענק", ביחס ל"מאות הבודדות של המפגינים שנכחו בהפגנות בפתח תקווה".

יועז הנדל: "תגיעו, צריך אתכם"

נוסף על ההפגנה בשדרות רוטשילד, נערכו הערב הפגנות מקבילות במספר מוקדים ברחבי הארץ, והבולטת שבהן היא הפגנת הימין בכיכר ציון בירושלים. מי שמוביל אותה הוא הפובליציסט יועז הנדל, ואליה הגיעו גם פוליטיקאים מהקואליציה, ביניהם חברי כנסת ממפלגת כולנו, כמו מירב בן ארי, רחל עזריה, ורועי פולקמן, שאף הצהיר בחשבון הטוויטר שלו כי ניסו לשכנע אותו שלא להגיע להפגנה.

ח"כ רחל עזריה: "הגעתי להפגנה בעד שלטון החוק בירושלים בגלל גל החקיקה נגד הפרקליטות, המשטרה ובית המשפט העליון. מי שישלם את מחיר הפגיעה בשומרי הסף הוא הציבור. אני שמחה לראות את מאות המפגינים שבאו הערב. אצביע נגד חוק ההמלצות ואמשיך להיאבק בכל חקיקה שפוגעת בשלטון החוק".

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, אמר בהפגנה בכיכר ציון: "הגעתי הערב כי שמירה על שלטון החוק לא נמצאת בחזקת השמאל.זה לא דיון פוליטי אלא דיון עקרוני. יש לי הרבה סיבות להיות גאה בממשלה שאני נמצא בה ובמהפכה החברתית שאנחנו מובילים, עדיין מותר לנו להגיד שיש לנו בעיה עם סדר יום שעושה דה לגיטימציה לשומרי החוק. זה לא אומר שאני נגד סדר היום של הממשלה בטח לא במובן הלאומי, אבל להשתיק את הביקורת הזאת, זה לא במקום.

"בעיני הקולות שעולים ממחנה השמאל לא פחות חמורים וחורצים מראש את גורלם של חשודים וכך מבטלים את חזקת החפות, שהוא ערך בסיסי. מופעלים לחצים בלתי לגיטימיים על שומרי סף שעלולים לפגוע בהליך משפטי תקין, והכל ממניעים פוליטיים. לא נרתענו ממסע ההפחדות וההשמצות שליווה אותנו.

"האם זו המדינה שאנחנו רוצים? מדינה של פוליטיקאים כוחניים ושירות ציבורי כנוע ומפוחד? מפכ"ל ורמטכ"ל מותקפים! נשיא ובית משפט שעוברים מסע דה לגיטמציה. לא ביקורת. דה לגיטמציה.

"צריך להחזיר לסדר היום את מה שנשלחנו לעשות ולהמשיך במהפכה החברתית. לא עוד חוק צרפתי אלא נכים. לא עוד המלצות משטרה אלא פתרונות דיור. לא עוד פריימריז אלא צמיחת הפריפריה וצמצום הפערים החברתיים. הגעתי הערב כי אני בעד המדינה ונגד הבכיינות כמה קשה למשול".

יועז הנדל כתב הערב: "כיכר ציון. אנחנו כאן בעד הממלכתיות, בעד רשויות החוק, בעד טוהר המידות. תגיעו. צריך אתכם".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) מהקואליציה שהגיעה הערב להפגנה בירושלים: "כששמעתי על ההפגנה בתחילת השבוע לא הייתי בטוחה שאצטרף. אולם לאחר השיח המפלג בעיקר בימים האחרונים החלטתי שאני צריכה להיות שם".

עוד הוסיפה בן ארי, "המחנה הלאומי חייב להיות מאוחד בעד הממלכתיות ומוסדות המדינה, בעד רשויות החוק ובעד הימין הליברלי והחברתי. עלינו נבחרי הציבור מוטלת הדוגמה האישית להוביל את המחנה הלאומי בדרך הישר ולשמור על מדינתנו יהודית ודמוקרטית".

ח"כ פולקמן כתב בחשבון הטוויטר שלו בסוף השבוע: ‏"אם עוד הייתה לי התלבטות אם נכון שאגיע לכיכר ציון במוצ"ש היא נגמרה אחרי מסע ההפחדה כלפי מארגנים ודוברים. אוי למחנה שאין בו מקום לחשבון נפש".

במקור היו צפויים להגיע אל ההפגנה גם חברי כנסת מהליכוד - אורן חזן ויהודה גליק, אולם אלה ביטלו את התייצבותם בהפגנה. מי שצפוי לנאום בהפגנה בירושלים הוא שר הביטחון לשעבר, משה בוגי יעלון, שקרא לציבור להגיע.

מהליכוד נמסר הערב בתגובה: "הימין לא קונה את הבלוף. כולם מבינים שזו לא הפגנה נגד השחיתות אלא הפגנת לוויין של השמאל ברוטשילד בחסות אלדד יניב ונוני מוזס, שכל מטרתה להפיל את ממשלת הליכוד. מצביעי הימין לא מתרשמים מקומץ של נאיבים ואינטרסנטים שמשתפים פעולה עם השמאל והם לא יחזרו על הטעות של הפלת ממשלת ליכוד והבאת אסון אוסלו ג' על מדינת ישראל".