הרשויות במירוץ לשינוי חוקי עזר לפני העברת חוק המרכולים

5 רשויות במרכז מכנסות ישיבות דחופות כדי לתקן חוקי עזר עירוניים, לפני שהחוק יחייב את אישור שר הפנים כדי לפתוח בתי עסק בשבת

כמה מועצות עיר באזור המרכז מכנסות היום (ב') ובשבוע הקרוב ישיבות דחופות שלא מן המניין כדי לתקן את חוקי העזר העירוניים בנושא פתיחת בתי עסק בשבת. המטרה של מועצות העיר, גבעתיים, חולון, רמת-השרון, רמת-גן וראשון-לציון, שבתחומיהן חיים כ-700 אלף תושבים, היא להקדים תרופה למכה - במקרה הזה לחקיקת חוק המרכולים.

אולם מסתמן שלא יהיה קל לכל הרשויות הללו להעביר את השינויים בתחומן. בעקבות עתירה שהגישו נציגי הליכוד והבית היהודי בגבעתיים, הוציא בג"ץ בצהריים צו מניעה אשר אוסר על מועצת העיר להצביע בדיון אשר נועד להתקיים הערב על שינוי חוקי העזר העירוניים ולאפשר פתיחת מרכולים בעיר בשבת.

חוק המרכולים, שמקדמות סיעות יהדות התורה וש"ס, נמצא בימים אלה בדיונים בוועדת הפנים של הכנסת, בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, וכאשר הוא יעבור חוקי העזר בנושא פתיחת וסגירת מרכולים בימי המנוחה יהיו טעונים את הסכמת שר הפנים, אריה דרעי. לחוק המרכולים יש התנגדות בתוך הקואליציה מטעם סיעת ישראל ביתנו, ולמרות זאת הצליחה הקואליציה להשיג רוב ולהעביר אותו בתוצאה של 49:45 בקריאה הראשונה לפני כשבועיים. לפי החוק המוצע, הסכמת שר הפנים לפתיחת עסקים בשבתות וימי מנוחה תוענק רק לעסקים שיוגדרו כ"צרכים חיוניים". החוק לא חל על בתי קפה, פאבים ותיאטרות (קולנוע, בתי תרבות).

מחר, יום ג', אמורה להתכנס ועדת הפנים עם היו"ר החדש שלה, ח"כ יואב קיש מהליכוד (מחליפו של ח"כ דוד אמסלם שמונה להיות יו"ר הקואליציה במקם ח"כ דוד ביטן). קיש עצמו הוא חילוני, תושב ותיק של העיר רמת-גן, והתמודד לכנסת בפריימריז של הליכוד מטעם מחוז דן, הכולל בין היתר את רמת-גן ואת גבעתיים. 

עונג שבת
 עונג שבת

גבעתיים: פתיחת שש חנויות

בג"ץ טרף בצהריים את הקלפים בנוגע לגבעתיים, כאשר הוציא צו מניעה האוסר על מליאת מועצת העיר, שהייתה אמורה להתכנס ב-18:30, להעביר החלטה שתאפשר המשך עבודתם בשבת של 4-5 פיצוציות וסניף אחד של רשת am:pm. בגבעתיים אין עסקים רבים הפתוחים בשבתות, אף שהעיר היא בעלת אופי חילוני מובהק ורק כ-5% מתושביה הם דתיים.

מלשכת ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, נמסר לפני מתן צו הביניים, כי חוק העזר המוצע "מצלם את המצב הקיים והוא יאפשר למספר מצומצם של עסקים להישאר פתוחים, וזאת רק ברחובות הראשיים".

בגבעתיים קיים חוק עזר בנושא משנת 1959, אך הסטטוס קוו השתנה לאורך השנים. בעיר מתקיים איזון עדין בין אנשים המבקשים את השקט בשבתות לבין צרכנות מינימלית. כך למשל, בעבר פעלה בעיר חנות am:pm שנייה אשר הייתה פתוחה בשבתות. השכנים של אותו עסק ביקשו מבעלי החנות להפסיק את הפעלתה בשבתות וחגים, וכך היה. בכל רחבי גבעתיים נותרה חנות am:pm אחת פתוחה בשבתות. בנוגע לפיצוציות, מדובר במספר מצומצם של עסקים. בגבעתיים אין תחנות דלק או חנויות אחרות הפתוחות בשבת. ברים ומוסדות תרבות בעיר ימשיכו לפעול גם תחת החוק החדש.

האיזון העדין הזה עלול להיות מופר כעת. בעקבות החלטת בג"ץ אמרה ויוי וולפסון, סגנית ראש עיריית גבעתיים, כי "צו המניעה הזה חצוף וחותר תחת הרצון המובהק של תושבי העיר. הבית היהודי והליכוד עשו מעשה חמור, וביקשתי אישית מראש העיר להילחם בכל הכלים על מנת לא לתת לכפייה הדתית לנצח. גבעתיים עיר חופשית ותישאר כזאת".

ראשון-לציון: מסחר באזורי הבילוי

בראשון-לציון, העיר הרביעית בגודלה בארץ במספר התושבים, הונח חוק עזר עירוני המגדיר את הרחובות הראשיים של העיר ואזורי מסחר נוספים ככאלה שניתן לפתוח בהם עסקים. ישיבת מועצת העיר נקבעה להיום (ב') בשעה 19:00.

בדברי ההסבר נכתב שחוק העזר העירוני הקיים הוא משנת 1988, ומאז "חלו תמורות באופיים של ימי המנוחה, ואורחות השבת עוצבו בידי תושבי העיר. תקופה ארוכה ניסתה העירייה לגשר על הפער הגדל והולך בין חוק העזר המיושן ובין שינויי העתים, וזאת באמצעות מדיניות אכיפה מציאותית המתחשבת באורחות חייהם של התושבים".

בדברי ההסבר מצוין שההסדר המוצע הוא מידתי ומאזן איזון סביר בין הערכים והאינטרסים השונים. "האיסור הגורף לפתיחת בתי עסק בימי המנוחה לא השתנה ונותר על כנו במטרה לשמר את אופיים המיוחד של השבת ומועדי ישראל. הצעת חוק העזר העירוני מבקשת להפנות את בתי האוכל, המרכולים והקיוסקים לרחובות המסחריים ולצירים הראשיים בעיר וכן לאזורי התעשייה והבילוי, שם קיים צורך מובהק בפתיחתם".

ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, מנוטרל מפעילות בשלב זה, בשל חקירות השחיתות בפרשיית ביטן, ומחליפו בעירייה מוטי עג'מי צפוי לנהל את הישיבה שלא מן המניין. את הצעת חוק העזר העירוני הניחה חברת המועצה ליאל אבן-זהר.

רמת-גן: פתיחת בתי עינוגים

בעיר רמת-גן הונחה לפני כשנה הצעה לתיקון חוק העזר העירוני, והיא לא קשורה למהלך של הסיעות החרדיות בכנסת. ההצעה אמורה לתת מענה לפתיחת "בתי עינוג ובתי עינוגים ציבוריים" בסופי שבוע, כשהכוונה היא לבתי קפה, מסעדות, תיאטראות, קולנוע, הופעות מחול ותרבות.

בישיבת מועצת העיר ביום ה' האחרון, הוחלט להקים ועדה עם נציגי ציבור ונציגי המחלקה המשפטית שיעבדו את חוק העזר העירוני ויכינו את התהליך של יידוע הציבור. ההצבעה על חוק העזר עצמו צפויה להיערך בשבוע הראשון של ינואר 2018. בעיר מעריכים ששר הפנים, שכאמור צריך לאשר חקיקה בנושא השבת בעקבות חוק המרכולים, יאשר את חוק העזר העירוני שלהם.

חולון: תיקון לטובת 40 חנויות ומרכולים

בחולון הודיע ראש העיר, מוטי ששון, שבכוונתו לעשות "כל שביכולתו לשמר את הסטטוס-קוו הקיים בעיר, שבמסגרתו ימשיכו מספר עסקים להיות פתוחים בשבת לרווחת התושבים".

מועצת העיר תתכנס ביום א' ה-7 בינואר כדי להצביע על טיוטת חוק העזר. התיקון יאפשר לכ-40 מרכולים וחנויות נוחות לפעול בשבתות, כפי המצב הקיים. ששון היה מבין החותמים על מכתב ראשי הרשויות שהזהירו כי מדובר בפגיעה חמורה בסמכויות נבחרי השלטון המקומי, וכי החוק החדש מהווה שינוי דרסטי של הסטטוס-קוו. התיקון של חולון יאפשר להחזיק קיוסקים, מרכולים או פיצוציות פתוחים באזורים מסוימים בעיר: באזור התעשייה, בגינות ציבוריות, ברחובות סוקולוב, דב הוז, ההסתדרות, שד' ירושלים, שד' קוגל וברחובות נוספים.

רמת-השרון: פתיחת מרכולים

ברמת-השרון עבר חוק עזר עירוני כבר באוקטובר 2016 המתיר פתיחת עסקי מרכולים. מדובר במספר מצומצם ביותר של פיצוציות (4-5) הפתוחות זה עשרות שנים לאורך רחוב סוקולוב. בהתאם לחוק הקיים, ראש העיר אבי גרובר העביר את חוק העזר למשרד הפנים לאישור שר הפנים, ובאפריל 2017 הוא קיבל תשובה ממשרד הפנים כי נוסח חוק העזר שאישרה עיריית רמת-השרון מקנה סמכות רחבה מדי לראש העיר, בנוגע לאישורי פתיחת עסקים של גני אירועים ואולמות שמחות בימי המנוחה. גרובר הודיע כי יטמיע את הערות משרד הפנים.

נושא פתיחת המרכולים והעסקים ברמת-השרון עלה לדיון במועצה בשבוע האחרון, והעירייה השיבה לארגון "רמת-השרון חופשית" אשר הגיש שאילתא בנושא, כי "חוק העזר של רמת-השרון הובא בפני המליאה עוד הרבה קודם לחוק המרכולים והעירייה עומלת על קידומו ואישורו".

"גבעתיים - אבן הדומינו הראשונה"

כדי לבלום את גל חקיקת העזר המקומית הזו, פנה לפני כמה ימים ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) במכתב לשרים אריה דרעי (ש"ס), אורי אריאל (הבית היהודי) ולחברי הכנסת משה גפני ויעקב ליצמן (יהדות התורה), וביקש מהם לפעול במהרה לעצור את חוקי העזר העירוניים.

סמוטריץ' התייחס במכתבו לעיריית גבעתיים. "כאשר יגורנו בא לנו", כתב, "ראשי הרשויות מבינים כי ניתן לשנות את הנורמות שנהגו ביחס לשמירה על קדושת השבת במרחב הציבורי מאז הקמת מדינת ישראל. צעדים אלו פוגעים, להלכה ולמעשה, בסטטוס-קוו, וחמור מכך, בשבת קדשנו. גבעתיים עלולה להיות חלילה אבן הדומינו הראשונה שתקרר את האמבטיה ותסמן את הכיוון לראשי רשויות נוספים, ומשום כך עלינו לעצור את ההתדרדרות הזו כאן ועכשיו".

סמוטריץ' ציין במכתבו כי ראשי הערים מבינים ששר הפנים דרעי לא יאשר את חוקי העזר החדשים, ולכן הם בונים על הגשת עתירה להשוואת מעמד גבעתיים (וערים אחרות) למצבה של תל-אביב, אשר חוקקה את חוק העזר לפני החוק החדש.

סמוטריץ' קורא "לדרוש לאלתר את התערבותו של ראש הממשלה מול ראש העיר גבעתיים, ולהבהיר לראש הממשלה בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי אם יתוקן חלילה חוק העזר הממשלה תידרש להכליל גם את תל-אביב בחוק המרכולים". בנוסף, הוא מציע "להודיע לראש העיר כי ככל שהוא יממש את כוונתו ויתקן את החוק, הוא יכול 'למחוק את מספרי הטלפונים שלכם מהזיכרונות שלו'. עליו להבין כי לצעדים חמורים כאלה יש מחיר. אני קורא לכם להנחות את אנשי משרדכם לנתק כל קשר עם עיריית גבעתיים והעומד בראשה".

חברי כנסת המתנגדים לחוק המרכולים יצאו היום נגדו. אבי גבאי, יו"ר מפלגת העבודה, אמר "תראו מה קורה כאן - אחת אחרי השנייה קמות קהילות מקומיות ואומרות לממשלה 'תנו לנו לנהל את חיינו כפי שאנחנו רוצים. אל תכפו עלינו חיים שלא מתאימים לנו'... אני מזהיר את הקואליציה: המציאות תתפוצץ לחוק המרכולים בפנים. זו תקנה שהציבור לא יכול לעמוד בה. החוק ישיג תגובה הפוכה ממה שאתם מצפים לה".

ואילו יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד, אמר כי "חוק המרכולים יגרום לחילולי שבת המוניים בכל רחבי הארץ, כפי שהיה עם חוק החמץ וחוקים אחרים שהחרדים דחפו".