מלחמות השבת: בשני הצדדים לא מוותרים - ונערכים למאבק

ביהדות התורה וש"ס ממשיכים לקדם את חוק המרכולים ■ ברשויות המקומיות פועלים לשינוי חוקי העזר ומאיימים לפנות לבג"ץ אם הם לא יאושרו ע"י שר הפנים

אריה דרעי / צילום: תמר מצפי
אריה דרעי / צילום: תמר מצפי

בסיעות יהדות התורה וש"ס מבינים שחוק המרכולים הוא בעל משמעות נפיצה ובעל פוטנציאל לעורר את ציבור הבוחרים התומכים במפלגות חילוניות, ואף על פי כן, ממשיכים בנחישות לדחוף את חקיקת חוק המרכולים, שהוא תיקון לחוק הרשויות המקומיות.

המצב החוקי כיום, מחייב את העיריות לפנות למשרד הפנים כדי לקבל חתימת-אישור לחוקי עזר מקומייים, ולכן מספר העיריות המעבירות תיקונים לחוקי העזר בימים האחרונים - מתוך כוונה לעשות זאת לפני שחוק המרכולים יעבור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית - מודעות לכך שיזדקקו לאישורו של שר הפנים אריה דרעי ממילא.

אך טענתם המרכזית של ראשי הערים היא, שהם יפנו לבג"ץ בדרישה לאשרר את חוקי העזר החדשים, כפי שנעשה בעיריית תל אביב, שבה חוק העזר לא נפסל על ידי שר הפנים. אותו חוק עזר של עיריית תל אביב הוא שעורר מלכתחילה את כל המהומה, את החלטת בג"ץ ובעקבותיה את החקיקה החדשה.

מוטי עג'מי, ממלא מקום ראש עיריית ראשון לציון, אמר היום ל"גלובס" כי מועצת העיר העבירה את חוק העזר העירוני אתמול בערב, "כי הוא נותן לנו יכולת עמידה משפטית טובה יותר אל מול החקיקה של הכנסת".

"העברנו חוק עזר שמטפל בפינצטה רק במרכולים, קיוסקים ופיצוציות, כיוון שהחוק הממשלתי לא עוסק בסוגי עסקים אחרים", אמר עג'מי. "אנחנו קיבלנו החלטה שמשמרת את המצב הקיים, כלומר שומרת על הסטטוס-קוו שקיים בעיר שלנו ולפיו הציבור יכול במהלך השבת לקפוץ לקנות חלב או סיגריות, או לפעמים גבינה וגלידה, כאשר הם חסרים בבית. רוב הציבור בראשון לציון הוא חילוני ויש אצלנו אוכלוסייה של יוצאי חבר העמים. אני מעריך שהדתיים בעיר הם פחות מ-10% וזה בא לידי ביטוי גם בהרכב מועצת העיר - רוב החברים במועצה הם חילונים".

- אתה מרגיש שיש תסיסה של הציבור בנוגע לחוק הזה, או שכרגע זהו שיח בין מחוקקים לראשי ערים?

"אנחנו פועלים כדי שהציבור לא יחוש שינוי במצב הקיים, שהאנשים ימשיכו לרכוש את המצרכים ברחובות הראשיים של העיר ובאזורי התעשייה, ולכן אין תסיסה כי לא אמור להיות שינוי. מדובר במצב חריג, שבו אנחנו מעבירים חוק עזר רק על מנת לשמור על הקיים".

המרוויח הגדול: יאיר לפיד

צו המניעה שהוציא אתמול בית המשפט המחוזי בתל אביב במטרה למנוע את הדיון במועצת עיריית גבעתיים, לבקשת ארגון "שבת שוויון" ולבקשת חברי מועצת העיר החברים בסיעות דתיות - העביר מסר של חירום גם לערים אחרות סביב תל אביב, הפועלות לתקן את החוקים.

מועצות הערים הרצליה, חולון ורמת גן אמורות להתכנס בימים הקרובים כדי להעביר חוקי עזר משלהם. בעיריית רמת השרון עבר חוק עזר עירוני זה מכבר, והוא נמצא בהמתנה לאישור שר הפנים.

יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שהוא גם ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות וחבר מרכז ליכוד המקושר היטב לראש הממשלה נתניהו, הביע גם הוא התנגדות נחרצת לחקיקה. הבוקר אמר ביבס בראיון לגל"צ כי מדובר ב"חוק גרוע שיביא לחילול שבת". ביבס ציין שהוא תומך בכל ראשי הערים שמנסים לעקוף את החוק. "הזהרתי שהחוק הגרוע הזה יביא להפך ממה שהם התכוונו. החוק הזה ייצור נזק לליכוד ולכל הממשלה", אמר.

ואכן, ניסיון העבר מלמד שכל עיסוק ציבורי אינטנסיבי בסוגיות דת ומדינה מקפיץ את תוצאות הסקרים הפוליטיים עבור מפלגת יש עתיד, הנתפסת כמי שעומדת רוב הזמן אל מול חקיקה שעיקרה כפייה דתית. לפני כשנה, במשבר הרכבת הראשון, כאשר הרכבות הושבתו כתוצאה מביטול ברגע האחרון של עבודות על הרכבת בשבת, זינקו מספרי התמיכה בלפיד והליכוד ספג ירידה. יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, המודע לכך, הודיע היום שיתמוך בראשי הערים המתנגדים לחוק המרכולים. "אנחנו בעד שכל קהילה תקבע לעצמה את אורח חייה בהתאם לאופי תושביה", אמר גבאי.

ועדת הפנים של הכנסת הייתה אמורה להתכנס היום (ג') לדיון להכנת חוק המרכולים לקריאה שנייה ושלישית, אך בשל קידום חוק איסור פרסום ההמלצות ועריכת הפיליבסטר במשך 45 שעות רצוף במליאה, בוטלו כל דיוני הוועדות. בראש ועדת הפנים עומד החל מאתמול ח"כ יואב קיש (הליכוד) והוא יהיה זה שיופקד על דחיפת החוק הזה במהרה, כדי שהליכוד יוכלו לעמוד בהתחייבותיו כלפי סיעות יהדות התורה וש"ס.