תחנת טראמפ בירושלים? אפילו הרכבת לא מאמינה לישראל כ"ץ

מעיריית רמת-גן, דרך נתניה ואשקלון - ירושלים היא לא העיר הראשונה בישראל שקושרה עם דונלד טראמפ ■ במקרה האחרון, מדובר בפארסה מוחלטת ■ פרשנות

הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס
הנשיא דונאלד טראמפ בכותל המערבי / צילום: רויטרס

איך יודעים שמיזם נדל"ני שאמור לצוץ בישראל הוא אמיתי כמו רעמת השיער של דונלד טראמפ? מדביקים לו גם את השם של טראמפ. בעשר השנים האחרונות זה עבד מצוין: בשנת 2006 פורסם כי טראמפ יקים את המגדל הגבוה בישראל בעיר רמת-גן (על שטח מפעל עלית), אחר כך ראש עיריית נתניה סיפרה כי נפגשה איתו כדי לקדם את הקמת "מלון טראמפ" על החוף בנתניה, ואז קפצו פרנסי אשקלון, הריביירה הדרומית שלנו, ואמרו שטראמפ יקים בחולות אשקלון מתחם גולף ענק שיישא כמובן את שמו. אז אמרו. מישהו אמר פייק ניוז?

בשבוע שעבר הגיעה הפארסה לשיאה: שר התחבורה ישראל כ"ץ בישר לאומה כי "אחרי שנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הכיר רשמית בירושלים כבירת ישראל והודיע על כוונתו להעביר אליה את השגרירות, החלטתי לקרוא על שמו לתחנת הרכבת 'הכותל-הר הבית' שתיבנה ברובע היהודי, עשרות מטרים מהכותל המערבי". לפחות הפעם, גם ברכבת ישראל יודעים שזה משחק רק בכאילו.

מדובר אמנם במשחק יקר, משהו כמו 10 מיליון שקל מתקציב הרכבת לטובת תכנון תב"עי (תוכנית בניין עיר) עבור התחנה, אבל אף אחד שם לא חושב שצריך גם למצוא מקור תקציבי למיליארדים שזה היה עולה לקופה הציבורית, לו מישהו היה רציני בעניין. גם כשמדובר בבולדוזר כמו השר כ"ץ. גם כששר התחבורה אומר ש"מדובר בפרויקט הלאומי החשוב ביותר". אז אמר.

אפילו במדינה קפריזית כמו ישראל אף אחד לא באמת מתכנן לחפור תחנה ומסילת רכבת מתחת העיר העתיקה של ירושלים, כאילו אין 3,000 שנה של ארכיאולוגיה שם למטה. וקוריוז קטן: רק תחשבו על הדתיים שמוחאים כעת כפיים לשר התחבורה שמבטיח לחבר את הכותל "במעשים ולא בדיבורים", כשהם יגלו שהרכבת חייבת לחפור גם בשבת, בגלל שמכונת הכרייה (TBM) לא יכולה לשבות באמצע החפירה.

אז מה בסה"כ קרה? מנין צצה תחנת טראמפ מול הכותל? שר התחבורה פשוט ראה בחודשים האחרונים פרויקט תחבורתי מרשים למדי מתרומם בעיר הבירה, בלי שעבר בכלל אצלו במגרש. רכבל שייצא ממתחם התחנה ויגיע עד הכותל, בפרויקט עליו אחראיים שר התיירות יריב לוין וראש עיריית ירושלים ניר ברקת (החלטת ממשלה במאי תקצבה 15 מיליון שקל לתכנון הרכבל). וכאילו זה לא מספיק, ברקת גם משתעשע במחשבות על החלפת נתניהו, מה שכמובן לא מסתדר עם השאיפות של כ"ץ.

אז כ"ץ הורה בשבוע שעבר להביא את הרכבת לכותל אל הוות"ל, הוועדה לקידום מהיר של תשתיות לאומיות. אותה ועדה שבדיוק דנה בימים אלו ברכבל לכותל (שניהם אמורים לצאת ממרכז העיר). מבחינתו של כ"ץ, די שהצבת חלופה לרכבל תבלבל את אנשי הוועדה ("רגע, דיברנו עכשיו על רכבת או על רכבל?"), תאריך את הדיונים, ותשבש לשר התיירות ולראש העיר את החלום ואת הקרדיט למשך תקופה ארוכה.

ורק נביאי ישראל, מבשרי הצדק והמוסר בירושלים, מתהפכים ודאי בקבריהם רק מהרעיון לקרוא לתחנה בעיר על שם אדם כמו טראמפ.