דו"ח על שינוי מבני במשרד האוצר יוגש לכחלון - בניגוד לרצונו

המלצות ועדת קוצ'יק לבחינת סמכויות הנהלת האוצר יתקבלו במשרד בחוסר התלהבות, ולא נקבעה פגישה בין כחלון לחברי הוועדה

משה כחלון (צילום: רויטרס)
משה כחלון (צילום: רויטרס)

בצעד יוצא דופן תשלח מחר (ג') הוועדה לבחינת סמכויות הנהלת האוצר בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר, יוסי קוצ'יק, את הדוח המסכם את המלצותיה לשר האוצר, משה כחלון. בניגוד למקובל, לא נקבעה פגישה בין חברי הוועדה לכחלון לצורך הגשת הדוח לשר שמינה את הוועדה ולא ברור האם השר הסכים לקבל את המלצות הוועדה.

ל"גלובס" נודע כי באוצר ביקשו מיו"ר הוועדה קוצ'יק להמתין עם הגשת הדוח עד אחרי אישור תקציב המדינה 2019, אך הוא הודיע הבוקר לאוצר כי הדוח יוגש מחר וכי הוא אינו רואה סיבה לדחות את הגשתו. בוועדה היו חברים גם מנכ"לי האוצר לשעבר אהרון פוגל, חיים שני וירום אריאב, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום והמפקחת על הביטוח לשעבר ציפי סמט, שלא השתתפה בפועל בעבודת הוועדה.

על פי כתב המינוי שעליו חתם כחלון ב-19 ביוני 2017, הוועדה הייתה אמורה להגיש את המלצותיה לשר לא יאוחר מ-15 בספטמבר. חברי הוועדה ביקשו דחייה במועד ההגשה לצורך עיבוד החומר הרב שהצטבר ומספרם הגדול של העדים שהופיעו בפניה - כ-30 במספר.

שר האוצר עצמו הופיע בפני הוועדה באמצע ספטמבר ואמר כי הוא אינו רואה צורך בשינוי מבני עמוק במשרד האוצר ובהכפפת ראשי האגפים למנכ"ל.

כחלון לא מתלהב

בסביבתו של כחלון לא הסתירו את חוסר התלהבותו של השר מהיוזמה, שאותה הוביל מנכ"ל האוצר שי באב"ד. המנכ"ל סבר שיש מקום לבחון את מבנה האוצר לאור תחושתו שיש בעיית ניהול במשרד, הנובעת מהמבנה הייחודי שלו, שבו ראשי האגפים נהנים מעצמאות מקצועית מוחלטת וכפופים למנכ"ל אך ורק בנושאים מינהלתיים. באב"ד ביקש לציין בכתב המינוי של הוועדה שני דוחות מבקר המדינה שהצביעו על ליקויים בתהליכי קבלת ההחלטות באוצר, בין היתר סביב הסכם כחלון יעלון לתקציב רב-שנתי למערכת הביטחון. מבקר המדינה בירך על היוזמה, אך הביע חשש מפגיעה בעצמאות הדרג המקצועי במשרד.

בעבר פורסם שהוועדה שקלה, בין היתר, להמליץ שמנכ"ל האוצר יעמוד בראש מנגנון הכרעה במחלוקות בין ראשי אגפים ויחידות סמך במשרד.

מדובר בשינוי במבנה הסמכויות במשרד ובחיזוק משמעותי במעמד המנכ"ל וביכולתו לנהל את המשרד. הוועדה גם עוררה מחלוקת פוליטית כשח"כ מרב מיכאלי, ביקשה מכחלון לפרק את הוועדה בטענה שמטרתה היא להכניס "פוליטיזציה ואנשים פוליטיים" לשירות המדינה.