אושר בוועדת הכלכלה: יידרש פירוט למרכיבי "תשלום קבוע"

חברה שלא תפרט את רכיבי התשלום הקבוע לא תוכל לגבות אותו, ותהיה חשופה לקנס של 22 אלף שקל ■ כבל: "התשלום הקבוע הוא לא סוד צבאי או הנוסחה של קוקה קולה (...) לא יכול להיות שצרכן לא ידע על מה הוא משלם"

בקרוב נדע יותר על מה אנחנו משלמים. ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת היו"ר ח"כ איתן כבל וח"כים נוספים, לפיה חברות יידרשו לפרט עבור מה הן גובות מה שמוגדר כ"תשלום קבוע" במסגרת תיקון לחוק הגנת הצרכן.

מהות ההצעה היא הגברת השקיפות, כאשר החברות שיידרשו לפירוט האמור כוללות את חברות התקשורת ואת חברות הגז - שכצפוי התנגדו למהלך. עוד קובעת הצעת החוק שתיכנס לתוקף בתוך כ-5 חודשים כי חברה שלא תפרט את רכיבי "התשלום הקבוע", לא תוכל לגבות אותו, והיא תהיה חשופה לקנס של עד 22 אלף שקל. התיקון מתייחס לעסקה מתמשכת במסגרתה רשאי בעל עסק לגבות "דמי שימוש קבועים" כאשר עם כניסת החוק לתוקף יהיה עליו כאמור לפרט המרכיבים שעבורם נגבה התשלום ואת עלותם.

התנגדות נשמעה לא רק מכיוון חברות הגז וחברות התקשורת והגז. גם רשויות הכפופות לרגולטור בהן רשות החשמל ורשות המים לא ששו לאשר את ההצעה.

בישיבה היום אמר היו"ר כבל כי אותו "תשלום קבוע" הוא "לא איזה סוד צבאי או הנוסחה של קוקה קולה שהוא מבקש לקבל. לא יכול להיות שצרכן לא ידע על מה הוא משלם, אם אתם לא יודעים להסביר לי את התשלום הקבוע אז תבטלו אותו. לא ביקשנו שתחזירו כסף לצרכן, בסך הכל ביקשנו הסבר", אמר. הוא הזכיר כי כל הצעת החוק הזו נולדה בגלל בזק, שגבתה ממש עד לאחרונה, בתוך אותו "תשלום קבוע", תשלום עבור מכשירי הטלפון הישנים הזמיר והעפרוני שיצאו משימוש לפני שנים. "כבר לפני שלוש שנים החברה התחייבה להוריד את זה, אבל הפסיקה את הגבייה רק לפני מספר חודשים ובמשך שנים לקחה על זה מיליונים", אמר.

נציגת חברת בזק, איילת כהן מעגן, אמרה כי בזק נמצאת בתחרות ולא יכולה לפרט את מרכיבי התשלום הקבוע, שממילא נבדקו ואושרו על ידי הרגולטור. כבל התנגד לעמדתה וכלכלן המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, אמר כי בלי הפירוט הצרכן יתקשה לערוך השוואה ולנהל משא ומתן ולהפחית את התשלום הקבוע. כל הבקשות להחרגת חברות (דוגמת חברות התקשורת) נדחו ובתום הישיבה אושרה ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.