הסכם לעובדי מטה טבע בפ"ת: פרישה מרצון ומענקים

ההסתדרות, הוועד וההנהלה הסכימו על הרחבת ההסכם הקיבוצי גם על מאות עובדים שהועסקו בחוזים אישיים ■ בנוסף, למסיימי ההעסקה יוענק ליווי הכולל ייעוץ, סדנאות והכשרות מקצועיות

שביתה טבע כפר-סבא: צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
שביתה טבע כפר-סבא: צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

לאחר מו"מ אינטנסיבי ונפיץ שלווה בסיקורים נרחבים בתקשורת בין הצדדים שנמשך מספר שבועות, הגיעו היום (ה') ההסתדרות, ועד עובדי מטה טבע בפתח-תקווה והנהלת החברה להסכם פרישה לעובדי המטה, אשר טומן בחובו אפשרות פרישה מכובדת בתנאים מיטיבים לעובדים.

ועדי העובדים בטבע נפגשו לפני כמה שבועות כדי לתאם את המאבק, אולם כרגע נראה כי כל ועד פועל מול החברה בנפרד, מצב המחליש את כוח העובדים.

מפעל הטבליות בירושלים (אך לא מפעל במשאפים) וכן מטה החברה בפתח-תקווה (אך לא מרכז המו"פ הגנרי טבע איסא) השיגו בינתיים תנאי פרישה משופרים. בירושלים נדחו הפיטורים, ואילו בפתח-תקווה שופרו מעט תנאי הפרישה. יתר העובדים שמצבם לא ידוע כרגע - עובדי המפעלים בקריית שמונה, נתניה, רמת חובב ואשדוד, נוצרו לנהל את המאבק שלהם בנפרד. מפעל כפר-סבא הרוויח דווקא מכך שסומן ראשון, בתקופת המנכ"ל הזמני יצחק פטרבורג. לכן הצליחו אז בכפר-סבא להפחית משמעותית את כמות המפוטרים ולחתום על הסכם שעשוי להגן על יתר העובדים עד 2021.

טבע חשפה בתחילת חודש דצמבר 2017 את תוכנית ההתייעלות הדרמטית שלה: 1,700 עובדי טבע בישראל יפוטרו, מתוך 14 אלף עובדי החברה בעולם. מדובר בלמעלה מרבע מעובדי טבע ובמספר הגבוה משמעותית מההערכות המוקדמות. לפי הודעת החברה, 1,200 עובדים בישראל יפוטרו כבר ב-2018, מתוכם כ-560 עובדי מטה, 320 עובדי אתר טבע ירושלים, 185 עובדי מחקר ופיתוח והשאר ביחידות טבע השונות.

בנוסף, עד סוף שנת 2019, עם סגירת הפעילות של מפעלי הייצור בירושלים, יסיימו את עבודתם כ-500 עובדים נוספים. מפעל מיגדה בקריית שמונה, אתר טבע באשדוד וחברת ההפצה ס.ל.א - יעמדו למכירה.

התוכנית לא נוגעת למפעלים בכפר-סבא ובנאות חובב, זאת בעקבות התחייבות שניתנה לפני כשלושה חודשים ליו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, במסגרתה צמצמה טבע תוכנית פיטורים קודמת במפעלים אלה. עלות הפיטורים ב-2018 נאמדת ב-700 מיליון דולר.

ההסכם בין הצדדים כולל את ההסכמות הבאות:

תהליך ותנאי הפרישה: 

הליך פרישה מרצון: בשבועות הקרובים תינתן לכל עובדי המטה אפשרות לבקש לפרוש מרצון, ולקבל את תנאי הפרישה המיטיבים שהוסכמו עם ההנהלה. עובדים שיפרשו בתהליך הפרישה מרצון יהיו זכאים למענק פרישה מוגדל - באופן משמעותי מהמתחייב בחוק. טבע תאשר כל בקשה לפרישה וולונטארית בכפוף לשיקוליה העסקיים.

הליך פרישה מנדטורי: לאחר השלמת התהליך הוולונטארי, וככל שיהיה בכך צורך, תחל ההנהלה הידברות עם נציגות העובדים על העובדים שיפרשו בהליך המנדטורי.

תנאי הפרישה: כלל תנאי הפרישה יהיו מעבר לזכויות הפרישה של העובדים על פי הדין ויעניקו לעובדים שיסיימו את עבודתם בחברה מענקים כספיים משמעותיים אשר מטרתם "לרכך" את היציאה לשוק העבודה ולתמוך פיננסית בעובדים בעת תהליכי חיפוש העבודה וההשמה ואף מעבר לכך.

בנוסף, למסיימי ההעסקה יוענק ליווי הכולל ייעוץ, סדנאות והכשרות מקצועיות, מהמיטיבים ביותר בישראל. כמו כן, טבע תרכז ותחבר מעסיקים פוטנציאליים לכוח האדם האיכותי אשר יסיים את עבודתו בחברה. שירותי ההשמה הייחודיים יוענקו, במטרה להבטיח מעבר חלק ומהיר למקום עבודה חלופי עת תסתיים ההעסקה בטבע.

תנאי הפרישה המועדפים יעמדו בתוקפם עד סוף שנת 2019.

הרחבת תחולת ההסכם הקיבוצי בחברה:

במקביל להליך הפרישה תורחב תחולתו של ההסכם הקיבוצי בחברה כך שמאות עובדים נוספים שהועסקו עד כה בחוזים אישיים ייהנו מעתה מההגנה הקיבוצית והתנאים של ההסכמים הקיבוציים בטבע.